W czwartek stołeczni radni zagłosują nad projektem uchwały rozszerzającej strefę płatnego parkowania o kolejną część Mokotowa. Zdaniem jej autorów zachęciłoby to mieszkańców do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej. Zmiany miałyby wejść w życie w lutym przyszłego roku.
W projekcie uchwały zaproponowano rozszerzenie strefy płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) od 3 lutego 2025 roku o obszary Starego Mokotowa, Wyględowa, Wierzbna, Ksawerowa, Sielc i części Sadyby.
Autorzy uzasadniają to poprawą dostępności miejsc parkingowych dla mieszkańców. Jednocześnie według autorów obszary te położone są relatywnie blisko centrum i mają dobrą komunikację zbiorową (linie tramwajowe i autobusowe oraz metro), która stale jest rozwijana, np. linia tramwajowa przez Sielce na Wilanów. Pozwala to na dojazd na ten obszar komunikacją miejską a także zachęci mieszkańców do pozostawienia tu auta i do przesiadki do komunikacji.
Zmiana zasięgu abonamentu
Drugim założeniem projektu uchwały jest zmiana zasięgu abonamentu rejonowego na promień o długości 200 metrów od adresu zameldowania mieszkańca SPPN. Dotychczas wynosi 100 metrów i do ośmiu parkomatów w pobliżu (do 150 metrów).
"Różna liczba przydzielonych parkomatów pomimo podobnej liczby miejsc objętych abonamentem mogła wywoływać poczucie niesprawiedliwości pomiędzy posiadaczami abonamentów. Odejście od wyznaczania zasięgu abonamentu na podstawie parkomatów na rzecz określonego zasięgu od adresu zameldowania powoduje, że każdy abonament rejonowy obejmuje taką samą powierzchnię" – napisano w uzasadnieniu.
W projekcie uchwały jest też propozycja zwolnienia z opłat za parkowanie na obszarze SPPN pojazdów przewożących osoby niepełnosprawne, a także zwiększenie opłaty za postój pojazdów na prawach wyłączności. Określono również hipotetyczny wpływ do budżetu związany z rozszerzeniem SPPN. Założono, że średni przychód w całym 2023 roku na miejsce postojowe, wyniósł około 4 177 złotych (funkcjonowanie SPPN w godz. 8.00-20.00). Zwiększenie SPPN o 6,5 tysiąca nowych miejsc parkingowych da dochód powyżej 27 milionów złotych.
Szacunkowy koszt realizacji (w postaci nowych parkomatów, zatrudnienia nowych pracowników, wdrożenia organizacji ruchu i organizacji obsługi kontroli) wyniesie około 10 milionów złotych w pierwszym roku funkcjonowania i około pięć milionów złotych w kolejnych latach.
SPPN ciągle się rozszerza
Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego jest w Warszawie od 1999 roku i początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta. Po dekadzie została rozszerzona m.in. o Powiśle, Stare i Nowe Miasto. W 2013 roku granica obszaru z parkometrami przesunęła się z Żelaznej do Okopowej na zachodzie, z Koszykowej do Wawelskiej na południu, a na północy zamiast Solidarności sięgnęły Dworca Gdańskiego i ronda Radosława oraz fragment Pragi-Północ. Od 2020 roku jej obszar, etapami, zwiększył się dwukrotnie – o część Woli i Pragi-Północ, Żoliborz i Ochotę, placu Hallera i jego okolice oraz północny Mokotów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa