W ubiegłym roku wzrosła liczba osób korzystających z komunikacji miejskiej, ale wciąż daleka jest ona od poziomu sprzed pandemii. Autobusy, tramwaje i pociągi Warszawskiego Transportu Publicznego przewiozły łącznie 809,4 miliona pasażerów. Sprzedano też ponad 79 milionów sztuk biletów, które coraz chętniej kupowane są przez biletomaty i aplikacje mobilne.
Zarząd Transportu Miejskiego podsumował we wtorek rok 2021 w komunikacji. Ze statystyk wynika, że wówczas z Warszawskiego Transportu Publicznego skorzystało 809 430 917 pasażerów. Oznacza to wzrost liczby przejazdów względem roku 2020 o 11,4 procent. Przypomnijmy, że w pierwszym roku pandemii ich liczba spadła do nieco ponad 726 milionów przejazdów.
Według ZTM w minionym roku liczba pasażerów zmieniała się wraz z sytuacją epidemiczną. Wpływały na nią przede wszystkim kolejne obostrzenia i ich znoszenie. "Na początku zeszłego roku było około 40 procent pasażerów w porównaniu z okresem przed epidemią. Potem ta liczba zaczęła rosnąć i przed wakacjami wzrosła do około 60 procent. W wakacje tradycyjnie już pasażerów znowu było mniej. Powrót do autobusów, tramwajów i metra rozpoczął się pod koniec sierpnia i w październiku było ich już prawie 80 procent" - opisuje ZTM.
Mimo poprawy sytuacji względem roku 2020, WTP nie powrócił jeszcze do poziomu sprzed pandemii. W 2019 roku komunikacją miejską podróżowało ponad 1,2 miliarda osób, czyli o ponad 32 procent więcej niż w roku 2021.
Pasażerowie najchętniej korzystają z autobusów
W podsumowaniu znalazło się też zestawienie najpopularniejszych środków transportu. Pasażerowie najchętniej korzystają z autobusów - tak wybiera 49,9 procent wszystkich podróżnych. Kolejne są tramwaje - korzysta z nich 23 procent pasażerów, a 22,3 procent - z metra. Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej wybrało 1,8 procent osób, a składy Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej - w ramach oferty Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD - 3,5 procent. W porównaniu do roku 2020 urzędnicy nie dostrzegają znaczących zmian pod tym względem.
Jak podaje ZTM, nie zmieniła się liczba wozokilometrów (to jednostka miary oznaczająca drogę przebytą przez pojazd komunikacji miejskiej w określonym czasie) przejechanych przez pojazdy WTP. "W 2021 roku pokonały one 231 601 883 wozokilometry. Trzy pierwsze miejsca pod względem wielkości pracy przewozowej zajęły: autobusy ze 113 243 511 wzkm, tramwaje - 49 292 189 wzkm i metro - 40 580 408 wzkm. Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej przejechały 14 933 510 wzkm, autobusy linii lokalnych L - 7 093 605 wzkm. Pociągi Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej, w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD pokonały 6 458 660 wzkm" - czytamy w komunikacie.
Dla porównania - w 2020 roku przebytych zostało 238 102 372 wzkm, a w przedpandemicznym 2019 roku - 231 306 787 wzkm.
Ponad 79 milionów sprzedanych biletów
W ubiegłym roku o 35 procent wzrosła liczba sprzedanych biletów - pasażerowie nabyli ich 79 365 668. Najchętniej kupowali bilety okresowe - sprzedano 41 880 931 sztuk (w porównaniu z rokiem 2020 to wzrost o 34,4 proc.) - i jednorazowe - 32 586 608 sztuk (wzrost o 41,5 proc.). Sprzedano także 3 384 606 biletów długookresowych (wzrost o 7,5 proc.) i 1 513 523 krótkookresowych (wzrost o 24,6 proc.).
ZTM podliczył, że nie ma dużej różnicy między liczbą biletów sprzedanych w ubiegłym roku a rokiem 2019, czyli jeszcze przed pandemią - teraz było ich mniej o 7,1 procent. Spadło jednak zapotrzebowanie na bilety długookresowe - 30- i 90-dniowe oraz na bilety dobowe, 3-dniowe i weekendowe. "Liczba sprzedanych biletów krótkookresowych była mniejsza o 61,6 proc. – 1,5 mln sztuk wobec 2,4 mln w 2019 roku, a długookresowych 3,4 mln sztuk w porównaniu do 5,3 mln czyli mniej o 56,4 proc." - wyliczają urzędnicy.
Najwięcej biletów sprzedano w stacjonarnych biletomatach (34,2 proc). Na drugim miejscu pod względem liczby transakcji są biletomaty mobilne (27 proc.), a na trzecim - aplikacje na smartfony (19,5 proc.). Coraz mniej biletów sprzedawanych jest w kioskach i sklepach (19,2 proc., co - w porównaniu do roku 2020 - oznacza prawie 2,5-proc. spadek).
"Dane te potwierdzają trend obserwowany od kilku lat, czyli wzrost popularności kanałów bezobsługowych, dostępnych całą dobę, takich jak biletomaty i aplikacje. Największy, w porównaniu do roku 2020, wzrost popularności odnotowano w przypadku mobilnych automatów biletowych (wzrost liczby sprzedanych biletów o 6,3 proc.). Za pośrednictwem aplikacji na telefony komórkowe sprzedano o dwa procent biletów więcej niż rok wcześniej, a w biletomatach stacjonarnych - o 0,7 procent" - podaje ZTM.
Inwestycje ZTM w 2021 roku
ZTM podsumował też ubiegłoroczne inwestycje. Powstało osiem nowych przystanków autobusowych, a na ośmiu pętlach i 18 przystankach wyremontowana została nawierzchnia. Pojawiło się też 17 nowych wiat przystankowych.
Jesienią do użytku oddana została nowa linia tramwajowa z Nowodworów do Winnicy. "To wspólne przedsięwzięcie Zarządu Transportu Miejskiego i Tramwajów Warszawskich. Tym samym mieszkańcy Białołęki zyskali wygodne i szybkie połączenie z pierwszą linią metra - dojeżdżają tam tramwaje linii 2 i 17. W sąsiedztwie ostatnich przystanków tramwajowych wybudowano także pętlę autobusową - tu zatrzymują się autobusy linii 509 i N03" - informują urzędnicy.
Dalej wyliczają, że na Białołęce ukończona została budowa parkingu "Parkuj i Jedź" przy przystanku kolejowym Warszawa Żerań. To 16. taki punkt w stolicy. Po jego otwarciu kierowcy zyskają 235 miejsc postojowych, a rowerzyści - 140 miejsc dla jednośladów.
W toku pozostaje budowa nowej pętli autobusowej przy skrzyżowaniu ulicy Wawrzyszewskiej i Ostroroga na Woli. Zastąpi ona dzisiejszą pętlę Młynów. ZTM zapowiada, że będzie ona uruchomiona w II kwartale tego roku.
"Przez cały rok prowadzono także prace modernizacyjne na pierwszej linii metra. Na stacji Racławicka zamontowano nową windę, która zastąpiła niewygodny podnośnik. Na stacjach Pole Mokotowskie i Marymont odświeżono elewację - na tej pierwszej wymieniono elewację szybu windowego, a na drugiej okładzinę z płyt gresowych przy dwóch wejściach. Modernizowano także urządzenia techniczne, m.in. przepompownię wód opadowych na stacji Pole Mokotowskie oraz podstację trakcyjno-energetyczną. Metro Warszawskie wymieniło na kilku stacjach system sterowania ruchem" - podsumował ZTM.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZTM