Od piątku 9 kwietnia kierowcy skręcający w lewo, z Alej Jerozolimskich w stronę Żoliborza, nie przejadą środkowym pasem tunelu alei Prymasa Tysiąclecia. W związku z pracami na Dworcu Zachodnim w najbliższy weekend nie będą też jeździć pociągi WKD. Zastąpią je autobusy.
Remont wiaduktu kolejowego nad aleją Prymasa Tysiąclecia jest związany z przebudową stacji Warszawa Zachodnia. Od piątku 9 kwietnia, od godziny 21 kolejarze planują zamknięcie środkowej części tunelu w ciągu alei Prymasa Tysiąclecia.
Zamknięty pas i ograniczenie prędkości
"Kierowcy, skręcający z Alei Jerozolimskich (od strony Włoch) w lewo, w aleję Prymasa Tysiąclecia, będą kierowani na sąsiednią jezdnię. Po wyjechaniu z tunelu pod rondem Zesłańców Syberyjskich przejadą na drugą jezdnię specjalnie wybudowanym łącznikiem" – wyjaśnił ratusz.
Jak opisali urzędnicy w komunikacie, drugi pas tej jezdni będzie dostępny dla skręcających z Alej Jerozolimskich (od strony Śródmieścia) w prawo w aleję Prymasa Tysiąclecia i dla jadących na wprost z ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. Dopuszczalna prędkość zostanie ograniczona do 40 kilometrów na godzinę.
Ratusz zapowiedział, że utrudnienia w tym miejscu potrwają do początku lipca. W kolejnych etapach planowane jest zamknięcie zachodniej, a następnie wschodniej części tunelu. Dla każdej części utrudnienia mają potrwać około dwa miesiące.
Zmiany w kursowaniu WKD
Jednocześnie Warszawska Kolej Dojazdowa zapowiedziała, że w związku z przebudową dworca wprowadzi zmiany w organizacji ruchu pociągów. W najbliższy weekend 10 i 11 kwietnia zostaną wprowadzone ograniczenia ruchu. Będzie też obowiązywać inny rozkład jazdy. "Ruch pociągów WKD zostanie całkowicie wstrzymany (całodobowo, po obydwu torach) na odcinku Warszawa Reduta Ordona – Warszawa Śródmieście WKD" – czytamy na stronie WKD. Zorganizowana zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.
Jak poinformowano, pociągi będą kursowały w relacjach Grodzisk Mazowiecki Radońska – Warszawa Reduta Ordona oraz Milanówek Grudów – Warszawa Reduta Ordona. "Z przesiadką dla podróżnych odbywających przejazd w relacji do centrum i z powrotem do zastępczej komunikacji autobusowej na przystanku osobowym 'Warszawa Aleje Jerozolimskie'" – zaznaczyła WKD.
I dodała, że odcinek Warszawa Reduta Ordona – Warszawa Śródmieście WKD będzie całkowicie zamknięty dla ruchu pociągów. Z kolei na odcinku Komorów – Warszawa Reduta Ordona ruch pociągów będzie odbywał się dwukierunkowo po obydwu torach – dwukierunkowo po torze nr 1 (tor prawy w kierunku od Warszawy do Komorowa, którym podstawowo będą się poruszały pociągi w relacjach do/z Grodziska Mazowieckiego) oraz dwukierunkowo po torze nr 2 (tor prawy w kierunku od Komorowa do Warszawy, którym podstawowo będą się poruszały pociągi w relacjach z/do Milanówka).
Będzie zastępcza komunikacja
Oprócz tego na odcinku Warszawa Aleje Jerozolimskie – Warszawa Śródmieście WKD zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. "Na przystanku osobowym Warszawa Aleje Jerozolimskie zostanie zorganizowany punkt przesiadkowy pomiędzy pociągami WKD oraz pojazdami zastępczej komunikacji autobusowej (ZKA) WKD obsługującymi relację Warszawa Aleje Jerozolimskie – Warszawa Śródmieście WKD. Pojazdy ZKA oznaczone jako "ZA1" będą zatrzymywać się na przystankach autobusowych ZTM w zespole przystankowym pn. "PKP WKD Aleje Jerozolimskie", zlokalizowanych na wiadukcie nad torami linii kolejowej WKD" – czytamy dalej w komunikacie.
Kolejarze przypominają, że w autobusach komunikacji zastępczej nie ma możliwości zakupu biletu WKD. Jednorazowe WKD można zakupić "na zapas" w kasach biletowych, biletomatach oraz punktach ajencyjnych (sklepach, kioskach) na linii WKD.
Zmiany na Dworcu Zachodnim
Jak informował wcześniej urząd miasta, dotychczasowe prace na stacji Dworzec Zachodni wymagały wyłączenia z użytkowania dwóch peronów. Zmieniła się też trasa dojścia z pętli autobusowej przy ulicy Tunelowej na peron. Roboty w rejonie dworca oznaczają także zmiany w ruchu drogowym. Oprócz tego na początku roku wyłączony z ruchu został fragment ulicy Tunelowej, a swoją lokalizację zmieniła pętla autobusów linii 103. "Z kolei prace na wiadukcie nad aleją Prymasa Tysiąclecia wymusiły w ubiegłym tygodniu zwężenie do dwóch pasów zachodniej jezdni tej arterii (prowadzącej w kierunku Alei Jerozolimskich)" – zaznaczył ratusz.
Kolejarze remontują stację Warszawa Zachodnia obsługującą najwięcej pociągów w stolicy. W ramach inwestycji wybudowane zostaną dodatkowe perony, a wszystkie platformy, także te istniejące, będą zadaszone. Komunikację w obszarze stacji ułatwi kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Według planów, w połowie kwietnia rozpocznie się nasuwanie na wybudowane podpory elementów konstrukcji kładki. Całkowicie zmieni się także przejście podziemne – aby wybudować szersze przejście podziemne, rozebrany zostanie fragment obecnego przejścia od strony ulicy Tunelowej. Według zapewnień PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. inwestycja będzie skończona do 2023 roku.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK / UM Warszawa