Przebudowa Dworca Zachodniego przechodzi do kolejnego etapu. Od niedzieli dojście na perony od strony Woli zostało wydłużone o kilkaset metrów. Jak zapowiadają kolejarze, zmiany będą utrzymane do końca marca.
- Od 14 lutego przewidujemy zmiany w komunikacji od strony północnej. Pasażerowie będą poruszali się nowym ciągiem komunikacyjnym równolegle do ulicy Tunelowej. Peronem numer siedem będą wchodzić do przejścia podziemnego. W tym czasie wykonawca przystąpi do rozbiórki budynku dworca od strony Tunelowej – zapowiedział Rafał Banaszkiewicz z PKP PLK.
To oznacza, że dojście do peronów od strony Woli dość znacznie się wydłuży. Jak zapowiadają kolejarze - o około 500-700 metrów. Dlatego zalecane jest korzystanie z dojścia od strony Alej Jerozolimskich.
Rafał Banaszkiewicz dodał, że wykonawca chce jak najszybciej rozpocząć budowę przejścia podziemnego oraz tunelu tramwajowego. - W pierwszej kolejności powstaną ściany szczelinowe, a następnie strop. Większość prac będzie realizowanych metodą podstropową. To technologia, która umożliwi nam sprawną realizację i prowadzenie ruchu pociągu - zaznaczył.
Wprowadzone od niedzieli zmiany w dojściu do peronów od strony Woli zostaną zachowane do końca marca. - Wówczas rozpocznie się większy etap przebudowy stacji. Zamkniemy wtedy perony 6 i 7. Rozpocznie się przebudowa układu torowego i nowych peronów z zadaszeniem - przekazał Banaszkiewicz.
Postępy w pracach
Jak informują kolejarze, od rozpoczęcia robót wykonano już rozbiórki zbędnej zabudowy, a także zdemontowano stare oświetlenie. Przełożono też podziemne instalacje, by uniknąć kolizji podczas prac. Na kolejnych peronach, po zabezpieczeniu terenu i zmianie organizacji ruchu, budowana jest konstrukcja kładki - nowego przejścia nad peronami. Wybudowany jest przejazd technologiczny między peronami nr 2 i nr 7. Widać również prace przy palach fundamentowych. Ponadto roboty obejmują konstrukcję tunelu, budynku wielofunkcyjnego oraz hali dworca. Przygotowywane jest tymczasowe dojście do peronu 8.
Stacja Warszawa Zachodnia to największy w Polsce pod względem liczby kursujących pociągów węzeł kolejowy. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około tysiąc składów pasażerskich: aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Umowa na kompleksową przebudowę Dworca Zachodniego została podpisana w lipcu ubiegłego roku z firmą Budimex. Kontrakt opiewa na kwotę 1,9 miliarda złotych netto.
Przebudowa Dworca Zachodniego
Na stacji powstaną nowe perony, które będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Będzie wybudowany dodatkowy peron od strony ulicy Tunelowej. Wszystkie perony zostaną zadaszone. Komunikację w obszarze stacji ułatwi pieszym kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne - będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone i dojdziemy nim do peronu przy linii obwodowej.
Ponadto nowy układ torów umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno - Legionowo i Legionowo - Lotnisko Chopina.
Pod Dworcem Zachodnim swój początek będzie mieć nowa trasa tramwajowa. Z dworca tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będą między jezdniami Bitwy Warszawskiej 1920 roku na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy aż do Grójeckiej, gdzie tramwaje będą skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pojadą na wprost do pętli Banacha.
Przystanek pod Dworcem Zachodnim usytuowany będzie blisko peronów Warszawskiej Kolei Dojazdowej na poziomie -2. Wyżej zaplanowano korytarz, który połączy wszystkie perony.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK