Koleje Dużych Prędkości mają dowozić pasażerów do Centralnego Portu Komunikacyjnego z wielu miast w Polsce z prędkością do 350 kilometrów na godzinę. - Przez wiele wiele lat kolej była oczkiem w głowie największych, najbardziej nowoczesnych państw. To, niestety, przez pierwsze 25 lat III Rzeczpospolitej nie miało miejsca. Polska kolej wjechała w koleiny, które były bardzo niedobre dla jej rozwoju, były antyrozwojem. Tutaj stawiamy na kolej przyszłości, tu chcemy przezwyciężyć niemożność poprzednich lat poprzez zaangażowanie ogromnych środków, krajowych i wspólnotowych, na realizację planu inwestycji nowoczesnych kolei - mówił premier.
Zapowiedział też znaczne przyspieszenie w podróżach między Warszawą a Łodzią: - Warszawa - Łódź w około 45 minut z centrum do centrum. Coś, co do niedawna przekraczało wyobraźnię nas Polaków, że taka inwestycja może być zrealizowana i może doprowadzić do tak znacznej poprawy komfortu i poprawy życia mieszkańców, którzy się przemieszczają miedzy tymi miastami.
Morawiecki zaznaczył, że koleje wymagają jednak wyobraźni i wieloletnich inwestycji. - Także wyobraźni związanej z realizacją całościowego planu gospodarczego. Takim właśnie planem jest Polski Ład. Częścią tego planu jest Centralny Port Komunikacyjny, czyli centralny port lotniczy wraz z połączeniami kolejowymi i drogowymi. Taki, który zupełnie przebuduje architekturę połączeń w ramach naszej ojczyzny - wyjaśnił.
Jak wskazał, plac budowy na Dworcu Zachodnim jest też swego rodzaju symbolem "przełamania niemożności". - To w perspektywie kilku najbliższych lat na pewno ponad 200 miliardów złotych inwestycji w całym kraju - powiedział.
Wspomniał też, że dumą kolei II RP były "punktualność, czystość, jakość schludność, bezpieczeństwo". - To chyba antyteza tego, co działo się czasie III RP. Tak wiele mamy jeszcze do naprawienia, ale niech ten wielki, jeden z największych placów budowy w Polsce, świadczy o tym, jak poważnie podchodzimy do tego wyzwania; jak zasadniczo zmieniamy układ komunikacyjny i wzmacniamy powiązania międzyregionalne, tak, żeby cala Polska mogła rozwijać się równomiernie - podsumował Morawiecki.
Porozumienie w sprawie megalotniska
W ubiegłym tygodniu informowaliśmy - za spółką CPK - że przedstawiciele Polski i Hiszpanii podpisali porozumienie o współpracy przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Porozumienie koncentruje się na współpracy w zakresie rozwoju polskiego systemu Kolei Dużych Prędkości. Jak podkreśliła spółka, "Hiszpania jest jednym ze światowych liderów w obszarze rozwoju i zarządzania systemem szybkich kolei, a strona polska jest zainteresowana czerpaniem z ich doświadczeń w tym zakresie".
Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 kilometrów nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na około trzech tysiącach hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 roku wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.
Autorka/Autor: mp/r
Źródło: tvnwarszawa.pl, TVN24