Nowy tramwaj wyruszył na regularną trasę. Wiemy, na której linii będzie się pojawiał

Nowy tramwaj na linii 17
Wnętrze nowego tramwaju Hyundai
Źródło: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
We wtorek pierwszy ze 123 tramwajów marki Hyundai rozpoczął regularne kursowanie. Inauguracyjny przejazd z pasażerami odbył się na linii 17.

W pierwszym przejeździe nowego tramwaju wziął udział prezydent Warszawy. - Pierwszy tramwaj będzie jeździł na linii 17, ale wkrótce, wraz z kolejnymi dostawami, pojawią się także na kolejnych liniach - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Rafał Trzaskowski.

Jeszcze w tym roku na tory wyjedzie kolejny

Jak przekazał stołeczny ratusz, w Warszawie jest już siedem z zamówionych od koreańskiego Hyundaia 123 tramwajów. "Jeszcze w tym roku na trasę powinien wyjechać kolejny tramwaj. Tramwajarze są gotowi, by od pierwszego kwartału odbierać od producenta od sześciu do ośmiu tramwajów w ciągu miesiąca. Kolejne pojazdy na ulicach Warszawy będą pojawiać się w sukcesywnie w 2022 roku" - podano w komunikacie.

Urzędnicy zachwalają, że zakupione w Korei składy są bardziej ekologiczne niż pozostałe tramwaje. Wskazują, że zużycie energii elektrycznej na jednego pasażera jest mniejsze o 29 procent niż w jednym z nowszych niskopodłogowych wagonów kupionych kilka lat temu.

W ramach zamówienia do stolicy przyjadą trzy rodzaje tramwajów o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. Najdłuższe z nowych wagonów będą miały prawie 33 metry, czyli o 2,5 metra więcej niż pozostałe składy niskopodłogowe. Przewidziano w nich miejsca dla 240 pasażerów. Po zrealizowaniu zamówienia na wszystkie 123 tramwaje do końca kwietnia 2023 Warszawa będzie mieć 430 składów niskopodłogowych, co będzie stanowić około 70 procent całego taboru tramwajowego.

Wybrano nazwę dla nowego tramwaju

We wtorek poinformowano również o wynikach konkursu na nazwę dla nowych tramwajów. Wpłynęło ponad 2 tysiące propozycji. Jury w składzie: prof. Grażyna Majkowska – Uniwersytet Warszawski, prof. Jerzy Bralczyk – Uniwersytet Warszawski, Łukasz Ostoja-Kasprzycki – PoWarszawsku, Katarzyna Strzegowska – Zarząd Transportu Miejskiego oraz Konrad Niklewicz – Tramwaje Warszawskie, wybrało pięć nazw: Avant, Dryndaj, Fryderyk, Warsolino i Syreniak.

Swój głos oddało 5,5 tysiąca mieszkańców. Najwięcej - 29 procent - zagłosowało na Warsolino. Przepadł za to - stosowany już wcześniej przez niektórych mieszkańców - Hultaj.

Czytaj także: