Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

Metro dojedzie na Wolę na początku kwietnia. Jest harmonogram odbiorów

Warszawa | Komunikacja

Autor:
kk/ec
Źródło:
tvnwarszawa.pl
Powstająca stacja Płocka | WTP
Powstająca stacja Płocka | WTP
Powstająca stacja Płocka | WTP
Powstająca stacja Płocka | WTP
Powstająca stacja Płocka | WTP
Powstająca stacja Płocka | WTP
Powstająca stacja Płocka | WTP
Powstająca stacja Płocka | WTP
Powstająca stacja Płocka | WTP
Powstająca stacja Płocka

Prace przy budowie drugiej linii metra na Woli zbliżają się do końca. Metro Warszawskie publikuje harmonogram odbiorów technicznych i zapowiada, że otwarcie nowego odcinka powinno nastąpić na początku kwietnia 2020 roku.

Za rondem Daszyńskiego powstają trzy nowe stacje: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Zgodnie z kontraktem prace budowlane powinny zakończyć się 29 listopada. Wówczas rozpoczną się odbiory i starania o uzyskanie pozwolenia na użytkownie. Urzędnicy przewidują, że proces ten potrwa około czterech miesięcy.

Plan na nadchodzące miesiące wygląda następująco: · grudzień 2019 r. - styczeń 2020 r. - odbiory służb zewnętrznych (m.in. sanepidu i straży pożarnej); · styczeń 2020 r. - zakończenie odbiorów; · luty 2020 r. - złożenie wniosków o wydanie pozwolenia na użytkowanie do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego; · luty - marzec 2020 r. - niezbędne procedury prawne; · początek kwietnia 2020 r. - otwarcie odcinka.

Problem z prądem

Okazuje się, że sposób działania przy odbiorach będzie wyglądał nieco inaczej, niż w przypadku poprzednich odcinków II linii metra. Pojawił się problem z zasilaniem nowych stacji. Jak tłumaczy Bartosz Sawicki z firmy Gülermak, w tej chwili korzystają one z przyłącza obsługującego centralny odcinek II linii metra. Docelowo przyłącze zasilające wolski odcinek ma znajdować się stacji Młynów. - 29 października zgłosiliśmy inwestorowi, że nie ma możliwości zakończenia tej części kontraktu - zaznacza Sawicki.

Metro Warszawskie tłumaczy, że firma Innogy nie zakończyła prac związanych z uruchomieniem przyłącza energetycznego w ustalonym terminie. - Fizycznie jest ono wykonane, ale nie ma możliwości podania pełnego napięcia. Potrzebna jest moc sześciu megawatów, a obecnie napięcie podawane ze stacji rondo Daszyńskiego ma moc półtora megawata. Bez tego nie jesteśmy w stanie przetestować pełnej mocy wszystkich systemów - podkreśla Bartoń. - Nie jesteśmy też w stanie powiedzieć, kiedy Innogy zakończy inwestycję. Mamy nadzieję, że nastąpi to jeszcze w tym miesiącu - dodaje.

Spółka Metro Warszawskie postanowiła nie czekać, aż Innogy uruchomi przyłącze i rozpocząć odbiory nowych stacji. - Postanowiliśmy wprowadzić zmiany w postępowaniu, aby można było dotrzymać terminów. Wykonawca deklaruje gotowość do testów, żeby jeszcze zimą gotowa była cała dokumentacja potrzebna do uzyskania pozwolenia na użytkowanie metra - mówi Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.

Sawicki przypomina, że mimo problemów z przyłączem jesienią na tory wolskiego odcinka wyjechał już skrajnik i pociągi testowe.

Metro Warszawskie dąży do tego, by metro dojechało do stacji Księcia Janusza 4 kwietnia, na trzy dni przed 25. rocznicą uruchomienia I linii.

Jak metro zmieni Wolę?

Otwarcie nowych stacji metra spowoduje wiele zmian w układzie komunikacyjnym Woli. Wpłynie zarówno na kursowanie komunikacji miejskiej, jak i na funkcjonowanie mieszkańców pobliskich osiedli i kwestie związane z parkowaniem.

Jesienią Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził konsultacje społeczne dotyczące powiększenia strefy płatnego parkowania w tej dzielnicy. Jej powiększenie ma uchronić mieszkańców przed napływem aut, spowodowanym otwarciem kolejnego odcinka metra. Drogowcy proponowali, by strefa kończyła się nie na Towarowej/Okopowej, ale na alei Prymasa Tysiąclecia. Z kolei burmistrz Woli chciałby, żeby objęła ona też okolice stacji Księcia Janusza.

- Pozwoliłoby to uniknąć niekontrolowanego parkowania i ochronić mieszkańców tego rejonu przed niekorzystnymi skutkami zwiększonej liczby samochodów - przekonuje burmistrz Krzysztof Strzałkowski. - Brak strefy płatnego parkowania w tym miejscu grozi komunikacyjnym paraliżem na ulicach Koła i Ulrychowa, którego pragniemy uniknąć - dodaje.

Wolski urząd dzielnicy poinformował w środę, że w tej sprawie burmistrz zwrócił się z apelem do prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Jego prośba dotyczyła też jak najszybszego wytyczenia buspasa w alei Prymasa Tysiąclecia, na odcinku od Górczewskiej do ronda Zesłańców Syberyjskich. - Naszym zdaniem powinno to być działanie priorytetowe, ponieważ z jednej strony chcemy promować transport publiczny, a z drugiej każemy stać pasażerom w korkach, przez co ich przejazd znacząco się wydłuża - twierdzi Strzałkowski. Jego zdaniem buspas mógłby rozwiązać ten problem.

Na styku Woli i Bemowa toczą się już prace związane z budową najkrótszego odcinka II linii metra. Składa się on z dwóch i pół kilometra tuneli oraz stacji Ulrychów i Powstańców Śląskich. Oznacza to, że w tym rejonie autobusy i tramwaje kursują obecnie trasami objazdowymi. Do wolskiego urzędu docierają skargi mieszkańców, dotyczące przepełnienia w liniach skierowanych na objazdy.

- Otrzymujemy bardzo dużo sygnałów, szczególnie z rejonów ul. Połczyńskiej, Wolskiej i Kasprzaka, gdzie mieszkańcy mają ogromny problem z dostaniem się do przepełnionych autobusów i tramwajów - zaznacza Strzałkowski. Deklaruje też, że apelował do władz miasta o zadysponowanie dodatkowych autobusów i tramwajów, które obsłużą problematyczne trasy.

Zobacz konferencję prasową dotyczącą testowych kursów na wolskim odcinku metra:

Budowa metra na Woli zbliża się do końca

Prezydent o postępach prac na budowie metra na WoliTVN24
wideo 2/3

Źródło: tvnwarszawa.pl

kk/ec