Nietypowy przetarg. Warszawa ma kupować tramwaje na raty. Na początek 20

Otwarcie linii tramwajowej do Wilanowa

Otwarcie linii tramwajowej do Wilanowa
"Kwitnące tory w Warszawie"
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Spółka Tramwaje Warszawskie ogłosiła przetarg na zakup nowych tramwajów dla stolicy. Urzędnicy zaznaczają, że nowe składy będą mieć o 25 procent więcej miejsc siedzących.

"Przetarg obejmuje zamówienie na maksymalnie 64 tramwaje jednokierunkowe i 96 tramwajów dwukierunkowych, z czego w zamówieniu podstawowym (gwarantowanym) - 20 tramwajów w wersji jednokierunkowej. Kolejne transze będą realizowane w ramach opcji i będą mogły być zamawiane w miarę dostępnych środków finansowych oraz potrzeb miasta" - poinformowały w komunikacie Tramwaje Warszawskie.

Będzie więcej miejsc siedzących

Tramwajarze wskazują, że ogłoszenie przetargu poprzedziły konsultacje rynkowe, w których wzięli udział wiodący producenci. "Przy opracowaniu specyfikacji zamówienia skorzystaliśmy z własnych doświadczeń i rozwiązań, które sprawdziły się w trakcie eksploatacji Hyundaiów. Kluczowe kwestie dotyczące tramwajów, a w szczególności wyposażenia wnętrza przedziału pasażerskiego, konsultowaliśmy z Zarządem Transportu Miejskiego. Pod uwagę wzięliśmy również opinie pasażerów" - zaznaczono.

Zgodnie z wymaganiami przedstawionymi przez spółkę tramwaje powinny mieć 33 metry długości i być wieloczłonowe, pomieścić - w przypadku składów jednokierunkowych - 230, a przy maksymalnym obłożeniu 288 pasażerów. Natomiast do tramwajów dwukierunkowych zmieścić się powinno 235 osób (295 przy maksymalnym obłożeniu).

Tramwajarze wzięli sobie do serca uwagi pasażerów dotyczące małej liczby miejsc siedzących w najnowszych tramwajach od koreańskiego Hyundaia. "Od przyszłych dostawców oczekujemy przynajmniej 42 miejsc siedzących w tramwaju dwukierunkowym i 56 miejsc w tramwaju jednokierunkowym. Dla porównania - w hyundaiach mamy odpowiednio 31 i 42 miejsca siedzące w tramwaju dwu- i jednokierunkowym. W nowych tramwajach, zgodnie z wytycznymi ZTM-u, wymagamy także bardziej higienicznego pokrycia tapicerskiego z ekoskóry" - podają Tramwaje Warszawskie.

Wnętrze nowego tramwaju Hyundai
Wnętrze nowego tramwaju Hyundai
Źródło: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl

Nowością mają być dostępne dla pasażerów ładowarki USB, a także rozwiązania dotyczące ogrzewania oraz klimatyzacji. Ponadto w nowych tramwajach ma być bezpieczniej. Zgodnie z wymaganiami stołecznych tramwajarzy w nowych składach będzie zainstalowany system antykolizyjny oraz "system wsparcia motorniczego, którego zadaniem jest reagowanie w sytuacjach jego rozproszenia bądź zmęczenia". 

Wybór dostawcy dwuetapowy

Wybór dostawcy będzie nietypowy, bo dwuetapowy. Najpierw tramwajarze ocenią oferty w oparciu o kryteria, takie jak: cena, zużycie energii, rozwiązania techniczne, ograniczenia emisji hałasu, okres gwarancji. W kolejnym etapie, czyli tzw. zamówieniu wykonawczym, potencjalni dostawcy będą konkurować na podstawie jednego kryterium: ceny.

"Producent będzie miał 28 miesięcy na dostawę tramwajów z zamówienia podstawowego, licząc od dnia zawarcia umowy wykonawczej. Pierwsze dwa tramwaje powinny pojawić się przed upływem 24 miesięcy" - wskazują tramwajarze.

Czytaj także: