W połowie września ubiegłego roku radni Sejmiku Województwa Mazowieckiego zdecydowali, że mieszkańcy trzech bloków w rejonie ulic Klaudyny i Gwiaździstej mogą się ubiegać o odszkodowanie. Kiedy budowano trasę S8 uznano, że przed hałasem, mieszkańców pobliskich bloków, będą skutecznie chronić szklane tunele. Po latach okazało się, że takie rozwiązanie nie wystarcza. Zapytaliśmy Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, czy mieszkańcy korzystają z możliwości ubiegania się o odszkodowanie.
Pierwsze wnioski o odszkodowania
Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do drogowców wpłynęły dotychczas cztery wnioski od mieszkańców.
- Jeden z wnioskodawców chce wypłaty środków finansowych na montaż stolarki okiennej o wyższym stopniu izolacyjności akustycznej, a inny odszkodowania za ponadnormatywny hałas od drogi ekspresowej S8. Kolejne dotyczą wykonania dodatkowych zabezpieczeń akustycznych przy trasie S8 i wymiany stolarki okiennej w budynku przy Gwiaździstej oraz wykonania zabudowy balkonu i wymiany rolet zewnętrznych - przekazała rzeczniczka.
Sprecyzowała, że odszkodowania będą obejmowały "zwrot kosztów poniesionych na prace wykonane w celu przywrócenia właściwego klimatu akustycznego w pomieszczeniach mieszkalnych". - W przypadku stwierdzenia przekroczenia obwiązujących norm hałasu w pomieszczeniu, udokumentowanego wykonanymi przez podmiot posiadający stosowną akredytację - przypomniała Małgorzata Tarnowska.
Drogowcy poinformowali również wnioskodawców, że podstawą do wypłaty odszkodowania jest "dołączenie dokumentacji stwierdzającej konieczność wykonania prac w celu zapewnienia właściwego klimatu akustycznego w pomieszczeniach wraz z przedstawieniem poniesionych kosztów".
"Znaczne przekroczenia norm hałasu"
Komisja ochrony środowiska pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały sejmiku o utworzeniu obszaru ograniczonego użytkowania dla drogi ekspresowej S8 w rejonie ulic Klaudyny i Gwiaździstej. Wcześniej przeprowadzono w tym miejscu analizę porealizacyjną (dokumentacja, którą opracowuje się po zrealizowaniu inwestycji, będącej przedsięwzięciem mogącym znacząco oddziaływać na środowisko).
Wyniki? Zdaniem specjalistów rozwiązania techniczne wprowadzone na fragmencie S8 od węzła Powązkowska do węzła Marki nie są w stanie skutecznie chronić przed hałasem mieszkańców trzech bloków. Znaczne przekroczenia norm, jak przekazywał urząd marszałkowski, dotyczą trzech adresów: Klaudyny 4 i 6 oraz Gwiaździstej 15A.
Zdecydowano aby w tym miejscu powstał "obszar ograniczonego użytkowania". W takim miejscu nie można budować szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży. Z kolei mieszkańcy mogą ubiegać się o odszkodowanie.
Procedura wygląda tak: mieszkańcy nieruchomości objętych obszarem ograniczonego użytkowania mogą indywidualnie składać wnioski do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mają na to dwa lata od dnia przyjęcia uchwały sejmiku w tej sprawie.
Autorka/Autor: kz/gp
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.pl