Najnowsze zdjęcia z budowy ostatniego odcinka metra

Prace przy budowie drugiej linii metra na Bemowie - listopad 2025
Rafał Trzaskowski o nowych stacjach metra na Bemowie (archiwum)
Źródło: TVN24
Na Bemowie trwają prace przy budowie ostatniego odcinka drugiej linii metra. W tunelach powstaje betonowa nawierzchnia, na której ułożone zostaną tory. Trzy nowe stacje nabierają ostatecznego kształtu. Ich perony są już gotowe, wykonawca wykańcza pomieszczenia dla dyżurnego ruchu i stacji.

Stołeczny ratusz podsumował w poniedziałek jesienne postępy na budowie drugiej linii metra na Bemowie. To ostatni etap inwestycji. Powstają tam trzy stacje - Karolin, Chrzanów, Lazurowa oraz stacja techniczno-postojowa Mory.

Prace toczą się obecnie między innymi w wentylatorniach na każdej ze stacji. Trwa tam układanie okładzin akustycznych i posadzek. "Zamontowane zostały już wentylatory, a w głównych pomieszczeniach technicznych rozpoczęto instalację systemu wentylacji. Z kolei w pomieszczeniach podstacji energetycznych zamontowano większość urządzeń. Układane są również kable" - opisują urzędnicy.

Prace przy budowie drugiej linii metra na Bemowie - listopad 2025
Prace przy budowie drugiej linii metra na Bemowie - listopad 2025
Źródło: Metro Warszawskie

Nowe stacje nabierają ostatecznego kształtu. Perony zostały już ukończone. Na stację Chrzanów dojechały ruchome schody, które na czas prac wykończeniowych pozostaną zasłonięte folią zabezpieczającą. W pomieszczeniach dyżurnego ruchu i stacji trwają prace murarskie, tynkarskie i malarskie.

Prace przy budowie drugiej linii metra na Bemowie - listopad 2025
Prace przy budowie drugiej linii metra na Bemowie - listopad 2025
Źródło: Metro Warszawskie

Budowa nowego torowiska

W tunelu łączącym stacje Karolin i Chrzanów trwa betonowanie nawierzchni torowej. Jest to niezbędny etap, poprzedzający układanie nowych torów.

Urzędnicy wyjaśniają, że budowa torowiska w tunelach metra jest skomplikowanym procesem. To dlatego, że tunel ma przekrój koła i najpierw trzeba wybetonować płaskie powierzchnie, czyli "podłogę" tunelu" (tzw. bankiet dolny). Warstwa betonu pojawia się też przy bankiecie bocznym, który będzie pełnił funkcję korytarza technologicznego.

"Kolejna faza to przygotowanie konstrukcji do ułożenia torowiska. Składa się na to wiele prac - od oczyszczenia bankietu dolnego aż po montaż szyn. Odpowiednio przygotowana powierzchnia bankietów przykrywana jest najpierw matą wibroizolacyjną. Na takim podkładzie układa się docelowe zbrojenie płyty torowej - tak zwanego podtorza, wewnątrz którego znajdzie się m.in. kanał odpływowy" - wyjaśnia ratusz.

W tak przygotowanym zbrojeniu montowane są betonowe bloczki z uchwytami na szyny. Po ich przymocowaniu, nowe torowisko jest regulowane z dokładnością co do milimetra, żeby można było zalać je betonem. Na koniec jest ono jeszcze szlifowane.

Ostatni odcinek drugiej linii metra

Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. Do użytku zostaną oddane trzy stacje: C3 Lazurowa przy skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 Chrzanów przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej i C1 Karolin. Za stacją C1 powstaną podziemne tory do budowanej Stacji Techniczno-Postojowej Mory. Powstała infrastruktura zapewni możliwość kompleksowej obsługi pociągów kursujących na drugiej linii metra, budowa ma się zakończyć w 2026 roku.

Rzecznik wykonawcy Gullermak Bartosz Sawicki przekazał latem, że w maju zakończyło się drążenie tuneli drugiej linii metra. Podkreślił, że na przełomie sierpnia i września 2026 roku zaplanowane są jazdy testowe, a w listopadzie przyszłego roku pociągi powinny już dojeżdżać do ostatnich stacji drugiej linii metra.

Koszt inwestycji to ponad trzy miliardy złotych. Jej część finansowana jest ze środków unijnych.

OGLĄDAJ: TVN24 HD
pc

TVN24 HD

pc
Ten i inne materiały obejrzysz w subskrypcji
Czytaj także: