Budowa metra na Bemowie. Ogromne wiertła wkrótce wydrążą tunele

Budowa drugiej linii metra na Bemowie
Rafał Trzaskowski o inwestycjach w stolicy (wypowiedź z 11 lutego)
Źródło: TVN24
Trwają prace na ostatnim, bemowskim odcinku drugiej linii metra. Pogoda sprzyja budowniczym, dzięki czemu na wszystkich trzech powstających stacjach gotowe są już ściany szczelinowe. Za kilka miesięcy na stacji Karolin wystartują maszyny TBM, czyli ogromne wiertła drążące tunele.

Stacje warszawskiego metra budowane są w tzw. technologii podstropowej. Oznacza to, że najpierw powstają ściany i strop, a następnie wybierana jest ziemia z wnętrza przyszłej stacji. Tak jest obecnie na stacji Karolin, gdzie trwa wylewanie stropu pośredniego – gdy beton zwiąże, wykonawca rozpocznie wybieranie ziemi spod niego, a następnie budowę ostatniego poziomu stacji. To właśnie stąd, w połowie tego, roku będą startować maszyny TBM, czyli ogromne wiertła przeznaczone do drążenia tuneli.

Przygotowania do uruchomienia machiny wiertniczej

Ratusz poinformował, że wykonawca przygotowuje się do uruchomienia TBM-ów nie tylko na stacji Karolin. 12 lutego rozpoczęło się również zagęszczanie gruntu przy stacji Chrzanów. Prace związane są właśnie z planowym przejściem "machiny wiertniczej", która potrzebuje odpowiednich warunków geologicznych, by precyzyjnie "trafić" w wyznaczony fragment stacji. Tego typu zagęszczanie terenu odbywa się przed każdą stacją, przez którą przebija się TBM.

"Najtrudniejsze warunki panują na budowie stacji techniczno-postojowej Karolin, gdzie po długich opadach rozmoknięta ziemia bardzo wolno wysycha. Mimo to praca cały czas postępuje i w kilku budynkach – najbardziej zaawansowanych pod względem etapu robót – instalowane są okna. W najbliższych tygodniach rozpoczną się tam prace instalacyjne i wykończeniowe" - zapowiedzieli urzędnicy.

Kiedy koniec prac?

Ostatni odcinek linii M2 to prawie cztery kilometry podwójnego tunelu i trzy stacje pasażerskie: Lazurowa powstać ma po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej (w przestrzeni między pętlą tramwajową a ulicą Lazurową); Chrzanów zaplanowano pod ulicą Rayskiego (w rejonie skrzyżowania z ulicą Szeligowską); Karolin – pod ulicą Sochaczewską (po północnej stronie skrzyżowania z ulicą Połczyńską). Za nią znajdzie się Stacja Techniczno-Postojowa Karolin, czyli zaplecze techniczne dla całej linii M2. Budowa tego elementu linii M2 jest kluczowa dla dalszej rozbudowy systemu metra w Warszawie.

Zgodnie z podpisanym we wrześniu 2023 roku aneksem do umowy, prace na bemowskim odcinku II linii metra zakończą się w październiku 2025 roku.

Czytaj także: