Lotnictwo

Lotnictwo

Negocjacje z kontrolerami lotu i ryzyko zamknięcia polskiego nieba

Jesteśmy gotowi na daleko posunięty kompromis - mówi premier Mateusz Morawiecki i apeluje do kontrolerów, by nie doprowadzili do zamknięcia polskiego nieba. Czy to zależy tylko od nich? Sytuacja jest trudna, ale utrzymuje się już od dwóch lat. Przez ten czas niewiele zrobiono, by naprawić sytuację. Dziś cały dzień toczyły się negocjacje - kolejny raz bez efektu. Łukasz Wieczorek.

Skąd wziął się kryzys na polskim niebie? Kalendarium zdarzeń, miesiąc po miesiącu

Dziesiątki niebezpiecznych incydentów lotniczych, także podczas startów maszyn z prezydentem i premierem na pokładzie. Dyscyplinarki dla tych, którzy ostrzegali o niebezpieczeństwie. Alarmujące pisma do ministra oraz szefa rządu, które miesiącami pozostawały bez reakcji. To kulisy narastającego od dwóch lat konfliktu w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, który doprowadził do największego kryzysu w jej historii.

Protest kontrolerów ruchu uderza w transport na Okęciu

Czy polecimy na majówkę? Warto zadać to pytanie już teraz, bo w miniony weekend co trzeci samolot na Okęciu miał opóźnienie. To przez protest kontrolerów ruchu, którzy domagają się przywrócenia podwójnej obsady na dyżurach. Jeśli rozmowy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej nic nie dadzą, a jak dotąd tak było, to większość kontrolerów 1 maja odejdzie z pracy. To będzie oznaczało paraliż na niebie. Łukasz Łubian.

Nieudany sojusz ołtarza z dronem, czyli kulisy konfliktu w agencji kontrolującej ruch lotniczy

Od ponad roku alarmujemy w tvn24.pl i w "Czarno na białym" TVN24, że bezpieczeństwo na polskim niebie może być zagrożone. Nasze ustalenia potwierdziła właśnie Najwyższa Izba Kontroli. Zmniejszenie obsady na stanowiskach kontrolerskich, a co za tym idzie zmniejszenie pensji kontrolerów lotu doprowadziło do największego kryzysu w historii Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Kryzysu, który trwa akurat, gdy za naszą wschodnią granicą toczy się wojna.