Radni z Woli i Bemowa przeciwko obcinaniu tras autobusów

Radni sprzeciwiają się korektom tras autobusów (zdj. ilustracyjne)
Stacja metra Ulrychów już otwarta
Źródło: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
W sobotę 16 lipca wchodzą w życie zmiany tras autobusów w związku otwarciem dwóch nowych stacji metra: Ulrychów i Bemowo. Dzielnicowi radni zarzucają Zarządowi Transportu Miejskiego, że nie wziął pod uwagę głosów mieszkańców w konsultacjach społecznych. Zmiany mają objąć m.in. popularne linie 171 i 190.

"Rada Dzielnicy Wola, kierując się interesem mieszkańców i odpowiedzialnością za rozwój dzielnicy, wyraża kolejny raz w tym roku stanowczy sprzeciw wobec planów zmiany tras linii autobusowych 171 i 190. W naszej opinii Zarząd Transportu Miejskiego nie wziął pod uwagę głosu mieszkańców wyrażonego podczas konsultacji społecznych" - napisali wolscy radni w swoim stanowisku.

190 nie dojedziesz na Bemowo, 171 nie dotrzesz na Torwar. Otworzyli metro, zmieniają rozkłady.

Radni z Woli: mieszkańcy nie chcieli zmian

Zaznaczyli, że doceniają pozytywne zmiany, jakie niesie za sobą dla całej aglomeracji warszawskiej rozbudowa II linii metra, ale mieszkańcy podczas konsultacji społecznych nie chcieli zmian w trasach linii autobusowych 171 i 190.

"Informowaliśmy, że ich obecny przebieg pozwala dotrzeć mieszkańcom do wielu miejsc na terenie miasta oddalonych od metra. Obie linie dają możliwość wygodnego dojazdu - bez konieczności przesiadania się - do instytucji centralnych i samorządowych (w tym do wolskiego Ratusza i Ośrodka Pomocy Społecznej przy al. Solidarności), szpitali tj. Szpital Płucny, Okulistyczny, Kliniczny czy na Solcu, przychodni SPZOZ Warszawa Wola-Śródmieście na Leszno, placówek oświatowych, w tym Instytutu dla Głuchoniemych, jednostek kultury, centrów handlowych, obiektów sportowych i terenów zielonych. Łączą także naszą dzielnicę z I linią metra. Stanowią również dogodne połączenie dla osób pracujących na Woli, które przyjeżdżają tu codziennie z innych dzielnic i okolicznych miejscowości" - napisali radni.

Wyjaśnili, że linia 171, jadąc przez centrum Warszawy, stanowi od lat zwyczajowe połączenie dla osób, które bezpośrednio mogą dotrzeć autobusem na Torwar i stadion Legii, natomiast linia 190 pomaga przemieścić się poprzez Plac Bankowy na Starówkę i prawobrzeżną Warszawę. "Obie linie służą w dużej mierze seniorom, osobom niepełnosprawnym oraz rodzicom z małymi dziećmi, dla których liczne przesiadki będą uciążliwe" - dodali. Przypomnieli, ze apelowali już w maju o pozostawienie w dotychczasowym kształcie linii 171 i 190.

Linia 155 połączyłaby Torwar z Wolą

Zauważyli, że jedyną akceptowalną zmianą zaproponowaną przez Zarząd Transportu Miejskiego jest utworzenie linii 155, która połączy Torwar z Wolą przez pl. Bankowy. Apelują jednak o modyfikację jej trasy na terenie Dzielnicy Wola.

"W obecnych planach linia 155 będzie rozpoczynała trasę na pętli, Zajezdnia Wola, skąd autobusy wyruszą w kierunku Torwaru. W naszej opinii przystankiem początkowym powinno być Koło (w okolicy Bazaru na Kole), dalej rekomendujemy przejazd ul. Księcia Janusza, następnie ul. Górczewską w kierunku ul. Młynarskiej. Zmiana ta poprawi komfort przejazdu większej liczby mieszkańców Woli m.in. z takich obszarów dzielnicy jak: Koło, Ulrychów i Młynów" - napisali radni.

W swoim stanowisku jednogłośnie zaapelowali o zachowanie 171 i 190 na obecnych trasach. "Z ubolewaniem przyjęliśmy fakt, że Zarząd Transportu Miejskiego nie wziął pod uwagę ani głosu mieszkańców wyrażonego podczas konsultacji społecznych, ani naszych postulatów jako Radnych Dzielnicy Wola, co w konsekwencji wpłynie negatywnie na komfort podróży nie tylko na terenie dzielnicy Wola, ale całej Warszawy. Niekorzystne zmiany mają wejść w życie już 16 lipca 2022 r. dlatego ponownie sugerujemy zmianę dotychczasowych planów. Dla dobra mieszkańców linie 171 i 190 powinny pozostać na dotychczasowych kierunkach, a trasa autobusu 155 powinna zostać zmodyfikowana zgodnie z naszą propozycją" - dodali.

"Z ubolewaniem przyjęliśmy fakt, że Zarząd Transportu Miejskiego nie wziął pod uwagę ani głosu mieszkańców wyrażonego podczas konsultacji społecznych, ani naszych postulatów jako Radnych Dzielnicy Wola" - powiedziała wiceprzewodnicząca rady dzielnicy Wola Urszula Kęcik-Staniszewska. "Zmiany te wpłyną negatywnie na komfort podróżowania nie tylko na Woli" - zaznaczyła.

Przeciwko cięciom także radni z Bemowa

Zmianom tras sprzeciwiają się także radni Bemowa, który również podjęli stanowisko sprzeciwiające się decyzjom ZTM.

- Stoimy na stanowisku, zarówno rada, jak i mieszkańcy, że te zmiany, które zaproponował Zarząd Transportu Miejskiego są po prostu niedopuszczalne. ZTM stosuje starą taktykę. Najpierw coś zlikwidować, a potem oddać. Ale my będziemy walczyli o to, żeby mieszkańcy mogli korzystać z tych linii, w takiej samej formule, jak było to przed oddaniem metra. Bo metro z jednej strony stało się błogosławieństwem Bemowa, a z drugiej strony przekleństwem - powiedział Polskiej Agencji Prasowej przewodniczący rady dzielnicy Bemowo Jarosław Dąbrowski.

ZTM wprowadza zmiany, w sobotę 16 lipca. Linia 171, która do tek pory jeździła z Torwaru na Chomiczówkę, została skrócona do stacji metra Bemowo. Linia 190 kursująca z Marek, zamiast na Bemowie (Oś. Górczewska) zakończy trasę na przystanku Znana.

Czytaj także: