Krok bliżej tramwaju do Wilanowa. Jedyne odwołanie zostało wycofane

Budimex wygrał aukcję elektroniczną wykonawców, którzy chcą zbudować tramwaj do Wilanowa
Dworzec Zachodni - Grójecka
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie mogą wkrótce podpisać umowę z wykonawcą nowej linii tramwajowej do Wilanowa. Wynik postępowania przetargowego jest już prawomocny. Jeden z oferentów składał odwołanie, ale zostało ono wycofane.

Wykonawcę nowej linii tramwajowej do Wilanowa wybrano na początku marca. W powtórzonym przetargu wygrała firma Budimex, która złożyła najkorzystniejszą ofertę - nieco ponad 685 milionów złotych. Do poniedziałku uczestnicy postępowania mogli składać odwołania. Rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz poinformował tvnwarszawa.pl, że jeden z oferentów zdecydował się zakwestionować wyniki postępowania przetargowego, ale ostatecznie jego odwołanie zostało wycofane. - Mamy otwartą drogę do podpisania umowy z firmą wyłonioną w przetargu. Zanim to nastąpi czeka nas jeszcze rutynowa kontrola prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - przekazał Dutkiewicz.

Wykonawca będzie miał za zadanie zbudować ponad 8-kilometrową trasę do Wilanowa. Nowa trasa zacznie swój bieg na ulicy Puławskiej przy ulicy Goworka. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto ulicami Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO

Trasa tramwaju do Wilanowa
Trasa tramwaju do Wilanowa
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Powtórzony przetarg

Oferty w przetargu zostały otwarte jeszcze w grudniu ubiegłego roku. Zgłosiło się wówczas siedem firm, z czego najtańszą ofertę przedstawił Budimex. Większość propozycji przekraczało miliard złotych. Ale najtańsza i tak była dwa razy większa, niż przewidziano w budżecie na inwestycję - miasto zabezpieczyło 495 milionów złotych.

Kwoty proponowane przez firmy udało się zbić w styczniu w aukcji elektronicznej - i tu ponownie najmniej zaproponował Budimex - jeszcze wtedy całość zamówienia wycenił na 732 miliony 234 tysiące złotych. W lutym okazało się, że aukcję internetową trzeba powtórzyć. Jedna ze startujących w przetargu firm - ZUE S.A. - złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, kwestionując sposób przyznawania punktów za doświadczenie pracowników konkurencyjnego Budimexu. Izba przyznała ZUE rację. Ale drugą dogrywkę też wygrał Budimex.

Tramwaj do Wilanowa (wizualizacja)
Tramwaj do Wilanowa (wizualizacja)
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Dodatkowe środki na budowę tramwaju do Wilanowa

Podczas ostatniej sesji Rady Warszawy spółka Tramwaje Warszawskie została dokapitalizowana łączną kwotą 200 milionów złotych. Dzięki tej decyzji tramwajarze będą mogli podpisać umowę na budowę tramwaju do Wilanowa i wykorzystać prawo opcji, dzięki któremu trasa nie zakończy się na wysokości Stegien.

Przypomnijmy, że trakcie planowania TW informowały, że dopuszczana jest możliwość etapowania inwestycji. Było bowiem ryzyko, że proponowane w przetargu ceny będą wyższe, niż zakładano w budżecie. Później pojawił się pomysł, że tramwaj dojedzie najpierw na Stegny. Jak tłumaczył wtedy rzecznik TW Maciej Dutkiewicz, inwestycję można rozpocząć od budowy trasy podstawowej. Dokapitalizowanie pozwoli jednak uruchomić przewidziane wcześniej opcje. Następnie - licząc od dnia podpisania umowy - tramwajarze mają 10 miesięcy na podjęcie dalszych decyzji. Opcje są trzy: odnoga wzdłuż Świętego Bonifacego, odcinek od Świętego Bonifacego do alei Wilanowskiej i od alei Wilanowskiej do Branickiego, prowadzący aleją Rzeczpospolitej. Zamówienie podstawowe ma zostać zrealizowane w ciągu 22 miesięcy od zawarcia umowy.

Tramwaj do Wilanowa (wizualizacja)
Tramwaj do Wilanowa (wizualizacja)
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Czytaj także: