Rada Warszawy dokapitalizowała Tramwaje Warszawskie kwotą 200 milionów złotych. Dzięki temu znajdą się dodatkowe środki na budowę torów o Wilanowa. Nowa i od wielu lat wyczekiwana przez mieszkańców trasa nie będzie musiała urywać się na Stegnach.
Spółka Tramwaje Warszawskie została dokapitalizowana łączną kwotą 200 milionów złotych w czwartek, na ostatniej sesji rady miasta - podał portal transport-publiczny.pl. W sumie kwota dokapitalizowania do 2029 roku wzrośnie do 1,246 miliarda złotych. Jak wyjaśnił w rozmowie z portalem rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz, dodatkowe środki pomogą zrealizować ważne dla mieszkańców inwestycje. Jedną z nich jest właśnie budowa linii tramwajowej do Wilanowa.
Kilka dni temu informowaliśmy o tym, że wybrano wykonawcę inwestycji. W powtórzonym przetargu wygrała firma Budimex, która złożyła najkorzystniejszą ofertę - nieco ponad 685 milionów złotych.
Wykonawca będzie miał za zadanie zbudować ponad 8-kilometrową trasę do Wilanowa. Nowa trasa zacznie swój bieg na ulicy Puławskiej przy ulicy Goworka. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto ulicami Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów.
Tramwaj do Wilanowa. Co w planach?
Dla trasy zaplanowano dwie odnogi. Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż Gagarina aż do Czerniakowskiej. To oddzielny projekt, który Tramwaje Warszawskie prowadzą wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. Druga planowana odnoga, o długości około 800 metrów, będzie zbudowana wzdłuż ulicy Świętego Bonifacego i poprowadzi aż do pętli autobusowej Stegny. Główna trasa do Miasteczka Wilanów powstanie w ciągu alei Rzeczypospolitej, a końcowy terminal znajdzie się w pobliżu skrzyżowania alei Rzeczypospolitej z Branickiego.
W trakcie planowania TW informowały, że dopuszczana jest możliwość etapowania inwestycji. Było bowiem ryzyko, że proponowane w przetargu ceny będą wyższe, niż zakładano w budżecie. Później pojawił się pomysł, że tramwaj dojedzie najpierw na Stegny. Jak tłumaczył wtedy rzecznik TW Maciej Dutkiewicz, inwestycję można rozpocząć od budowy trasy podstawowej. Dokapitalizowanie pozwoli jednak uruchomić przewidziane wcześniej opcje. Następnie - licząc od dnia podpisania umowy - tramwajarze mają 10 miesięcy na podjęcie dalszych decyzji. Opcje są trzy: odnoga wzdłuż Świętego Bonifacego, odcinek od Świętego Bonifacego do alei Wilanowskiej i od alei Wilanowskiej do Branickiego, prowadzący aleją Rzeczpospolitej. Zamówienie podstawowe ma zostać zrealizowane w ciągu 22 miesięcy od zawarcia umowy.
Źródło: transport-publiczny.pl, tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24