Zamiast pięciu aleja Jana Pawła II miała liczyć po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Odkładany remont ostatecznie miał ruszyć w tegoroczne wakacje roku. Według informacji "Gazety Stołecznej", ta data również przestała być aktualna. Odłożona ma być też budowa przejść naziemnych wokół ronda Czterdziestolatka.
- Nie mogę jeszcze na sto procent powiedzieć, że w tym roku nie zaczniemy remontu alei Jana Pawła II, ale jest duże ryzyko - przyznaje "Stołecznej" Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Inne priorytety
I wskazuje dwa główne powody ewentualnego opóźnienia. Po pierwsze - długie uzgodnienia z kolejarzami, bo aleja biegnie nad peronami Dworca Centralnego.
Po drugie - priorytety remontowe wynikające z dotacji Unii Europejskiej i budżetu partycypacyjnego. - Nasz tegoroczny budżet na inwestycje wynosi ponad 130 milionów złotych. Przede wszystkim musimy się skupić na terminowym wykorzystaniu dotacji Unii Europejskiej z programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na nowe szlaki rowerowe - przyznaje szef ZDM w rozmowie z gazetą.
Jak informuje "Stołeczna", trudniejsze niż przypuszczano okazało się też wytyczenie trzech przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych wokół ronda Czterdziestolatka. Biuro Mobilności w ratuszu miało uznać, że do pasów dla pieszych na wysokości Nowogrodzkiej trzeba dodać sygnalizację świetlną. ZDM musiał więc przeprowadzić nową symulację ruchu.
Trzy pasy ruchu
O śmiałych planach zwężenia al. Jana Pawła II pisaliśmy już dwa lata temu. Ważna arteria między rondem ONZ i rondem Czterdziestolatka miała mieć trzy pasy ruchu w każdym kierunku (zamiast pięciu w stronę Mokotowa i czterech na Żoliborz). Po obu stronach zapowiadano też drogi dla rowerów i szpalery drzew.
ZDM zapewniał, że kierowcy nie odczują żadnych zmian na gorsze, a dotychczasowa przepustowość arterii zostanie utrzymana. - Teraz pasów jest więcej, ale nie są one w pełni wykorzystywane. Dzięki zwężeniu jezdni, wygospodarujemy dodatkowe miejsca postojowe wzdłuż al. Jana Pawła II, nie pogarszając warunków jazdy - przekonywała wówczas Karolina Gałecka z ZDM.
Opóźnienia
Ogłoszono przetarg na projekt, a wykonawca - oprócz samego zwężenia - miał zaplanować też naziemne przejścia wokół ronda Czterdziestolatka i przejazdy rowerowe w tym miejscu. Prace miały ruszyć w połowie 2016 roku, ale ZDM zdecydował się przełożyć je o rok.
W 2017 roku inwestycja nie znalazła się na liście planowanych remontów. Łukasz Puchalski zapowiadał ostrożnie, że w wakacje chciałby zwęzić chociaż jedną jezdnię. Teraz - jak twierdzi "Stołeczna" - wiadomo, że nie uda się nawet tyle.
kw/mś/jb