Psują estetykę, nierzadko stwarzają niebezpieczeństwo na drodze. Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich sukcesywnie usuwa nielegalne obiekty - głównie reklamy. Tylko w styczniu było ich 215.
W styczniu inspektorzy Zarządu Dróg Miejskich przeprowadzili na warszawskich ulicach 1744 kontrole. Szukali obiektów, a w tym reklam, które zostały postawione bez zezwolenia. Efektem tych działań było usunięcie 215 obiektów.
Pomagają mieszkańcy
Urzędnicy przyznają, że największy problem jest z nielegalnymi nośnikami reklamowymi. - Z pasa drogi zniknęło 128 reklam. W styczniu wydaliśmy także 200 decyzji administracyjnych, nakładających kary na właścicieli nielegalnych obiektów, w tym 147 dotyczących reklam - precyzują.
Usunięte reklamy najpierw trafiają do magazynu ZDM. Urzędnicy najpierw zwracają się do właściciela z prośbą o odbiór. Jednocześnie naliczana jest opłata związana z kosztami usunięcia obiektu. Jeśli nikt nie zgłosi się po nośnik lub ustalenie jego właściciela jest niemożliwe, wtedy ściągnięty z ulicy obiekt trafia do utylizacji.
ZDM przyznaje, że cennym źródłem informacji o nielegalnych obiektach są mieszkańcy. Można je zgłaszać za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu, przez aplikację lub telefonicznie.
Uchwała krajobrazowa
Wyraźną poprawę w kwestii estetyki mieszkańcy odczują dopiero w 2022 roku, a to za sprawą uchwały krajobrazowej, którą Rada Warszawy niemal jednogłośnie przegłosowała w styczniu tego roku. Wtedy minie okres ochronny dla właścicieli nośników reklamowych.
Uchwała krajobrazowa nie tylko wprowadza przejrzyste zasady i warunki umieszczania nośników, ale pozwoli też rządzącym nakładanie kar za ich złamanie. Jak zwracają uwagę stołeczni urzędnicy, przez brak odpowiednich zapisów niektóre firmy naginały lub wręcz łamały przepisy obowiązującego prawa.
Uchwała krajobrazowa
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM