Wykonawca trasy tramwajowej do Wilanowa kończy odtwarzanie pierwszej jezdni ulicy Spacerowej. Na początku grudnia pojadą tamtędy autobusy ośmiu linii, ale tylko w kierunku Mokotowa.
"Sprzyjająca aura jest w tej chwili dla budowniczych kluczowa. Jeśli silne mrozy bądź intensywne opady nie wpłyną na harmonogram prac, to już na początku grudnia po ulicach Spacerowej i Goworka pojadą autobusy ośmiu linii" - podkreślają w komunikacie urzędnicy ze stołecznego ratusza.
Autobusy na Spacerową, auta bez zmian
Tymczasowo nowa jezdnia będzie służyła tylko pasażerom komunikacji miejskiej. Kierowcy będę korzystać z dotychczasowych objazdów. W dół, do Belwederskiej pojadą autobusy linii: 131, 167, 168, 501, 519, 522, N31 i N81. W przeciwną stronę pozostaną na trasach objazdowych. Na dalszym odcinku tras: 131, 167, 168, N31 i N81 nadal będą kursowały objazdem ulicami Nabielaka lub Sułkowicką. Autobusy 119 pozostaną na dotychczasowej trasie.
Przejazd Belwederską przez skrzyżowanie ze Spacerową i Gagarina zostanie przesunięty. Ale organizacja ruchu nie zmieni się – kierowcy będą tu mieli nadal do dyspozycji jeden pas w stronę Mokotowa i jeden do centrum.
Kierowcy aut pojadą Goworka i Spacerową dopiero pod koniec roku. Nadal będzie obowiązywać jeden kierunek ruchu – w dół, do Belwederskiej. Wtedy też otwarta zostanie północna jezdnia ulicy Gagarina. Dzięki czemu autobusy z ulicy Spacerowej nie będą musiały już jeździć objazdem ulicami Nabielaka i Sułkowicką, ale pojadą prosto po swojej stałej trasie. Z kolei na plac Unii Lubelskiej wróci organizacja ruchu sprzed budowy linii tramwajowej, otwarta zostanie także jezdnia ulicy Puławskiej prowadząca do placu.
"Otwarcie drugiej jezdni ulicy Spacerowej nastąpi w drugim kwartale 2024 r. Przez cały czas, także po udostępnieniu jezdni dla samochodów i autobusów, na ulicy Spacerowej będą trwały prace nad budową torowiska i sieci trakcyjnej" - wyjaśniają urzędnicy.
Budowa na półmetku
W komunikacie wskazali, że budowa trasy tramwajowej do Wilanowa jest już na półmetku. Zaznaczyli, że prace te polegały nie tylko na układaniu torów, ale także wymianie rur ciepłowniczych. "Na czas prac powstał tymczasowy ciepłociąg o długości 4 km. Dzięki temu udało się utrzymać ciepłą wodę dla ponad 200 budynków. Powstało też aż 14 nowych komór ciepłowniczych – wiele z nich to rozległe podziemne pomieszczenia o konstrukcji betonowej" - czytamy w komunikacie.
Urzędnicy wskazali, że szyny są położone na odcinku około 4,5 km. W drugiej połowie listopada rozpoczęła się budowa torowiska właśnie na Goworka i Spacerowej.
Opóźnienie
Pierwotnie obie ulice miały być przejezdne we wrześniu, ale konieczność przebudowy rur ciepłowniczych spowodowała opóźnienie. Informowaliśmy już o nim na tvnwarszawa.pl.
"Gdy wykonawca odsłonił rury, okazało się, że ich część – wybudowana kilkadziesiąt lat temu – jest w złym stanie technicznym. W interesie mieszkańców jest ich kompleksowa przebudowa. Zapadła decyzja o budowie ośmiu kilometrów rur ciepłowniczych. Wpłynęło to na cały harmonogram inwestycji" - tłumaczy ratusz.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa