Trwa transport gigantycznej tarczy TBM, która wydrąży tunel drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. W nocy z poniedziałku na wtorek kolumna dotrze do granicy województwa lubelskiego, gdzie zaplanowano kolejny postój. Na trasie S17 w kierunku Lublina mogą pojawić się utrudnienia.
W niedzielę o godzinie 22 transport maszyny TBM wyruszył drogą ekspresową S17 w kierunku Lublina do MOP Wola Korycka, gdzie około godziny 5:30 dotarł na kolejny postój.
Wieczorem województwo lubelskie
W poniedziałek o godzinie 22 transport wyruszy dalej - drogą ekspresową S17 w kierunku Lublina. Kolejny postój zaplanowano na MOP Markuszów, już na terenie województwa lubelskiego. "Transport maszyny TBM będzie się poruszał z prędkością do 10 km/h w obrębie obiektów mostowych, a poza nim w granicach 20-30 km/h. W związku z tym, w czasie przejazdu konwoju drogą ekspresową S17 na jezdni w kierunku Lublina, mogą pojawić się utrudnienia" - czytamy w komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Około godziny 23:30 zator drogowy utworzony za kolumną będzie rozładowany w rejonie MOP Niwa Babicka.
W niedzielę przed godziną 8 dyżurny punktu informacji drogowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekazał, że transport dotarł w okolice węzła Lubelska. Podczas postoju, który trwał do godz. 22, dla kierowców jadących od Zakrętu przejezdny był jeden pas ruchu w kierunku Lublina.
Z poprzedniego postoju w Wolicy w pobliżu węzła Janki transport wyruszył w sobotę około 22 drogą ekspresową S8 w kierunku Warszawy i węzła Opacz. Następnie węźle Opacz zjechał na drogę ekspresową S2 w kierunku Terespola. Potem kolumna przejechała przez węzeł Warszawa Lotnisko, co wywołało utrudnienia na S2 w kierunku węzła Lubelska. Następnie na węźle Puławska (przed tunelem POW) kolumna zjechała z drogi ekspresowej i poruszała się po ulicach miejskich - Puławską, Pileckiego, Ciszewskiego, Rodowicza "Anody", Doliną Służewiecką, Wilanowską i Przyczółkową. Na węźle Wilanów w ciągu S2 (wylot z węzła w kierunku Terespola) była zaplanowana 45-minutową przerwa. Następnie transport poruszał się drogą ekspresową S2 w kierunku Terespola (całą szerokością jezdni).
W niedzielę wieczorem konwój wyruszył drogą ekspresową S17 w kierunku Lublina i dalej na Podkarpacie.
Transport maszyny TBM porusza się z prędkością do 10 km/h na mostach, a poza nimi w granicach 20-30 km/h.
Czytaj też: Rzeszów przygotowuje się na przejazd kolumny z ogromną tarczą. Trzeba obniżyć nawierzchnię
Tarcza wydrąży tunel
Maszyna typu TBM z tarczą o średnicy ponad 15 metrów, przypłynęła do Szczecina z Hiszpanii. Stamtąd została spławiona Odrą do Opola. W Babicy na budowie drogi ekspresowej S19 maszyna TBM posłuży do wydrążenia ponad dwukilometrowego tunelu, który będzie usytuowany nawet 100 metrów pod powierzchnią terenu. Elementy TBM są przewożone w trzech konwojach składających się łącznie z czternastu zestawów transportowych. Najcięższy z nich waży blisko 500 ton i ma długość ponad 74 metrów i szerokość 9 metrów.
Prace przy drążeniu tunelu na budowie S19 rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m i masie 4000 ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24