Kojarzony z błyszczącymi płytami nagrobkowymi materiał pojawia się na remontowanym odcinku alei Jana Pawła II. Jak podkreślają drogowcy, lastryko to elegancki materiał, po którym będą chodzili piesi.
Zarząd Dróg Miejskich chwali się postępem prac w alei Jana Pawła II. Jak podaje, pojawiły się już gotowe fragmenty chodników wykonane z lastryko. Kompleksowy remont przechodzi łącznie około 1,5 kilometra chodników po obu stronach ulicy. Tam, gdzie to potrzebne, zostaną poszerzone dzięki przeniesieniu parkowania do nowych zatok postojowych. Po wschodniej stronie alei Jana Pawła II przy skrzyżowaniu z ulicą Złotą, gdzie powstanie zielony skwer, gotowy jest już jeden z pierwszych odcinków nowego trotuaru.
Lastryko zamiast kostki i asfaltu
Jak informują drogowcy, płyty z lastryko zastąpią kostkę betonową oraz asfalt. "Wybór tego szlachetnego materiału nastąpił w uzgodnieniu z miejskim Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego. W trosce o jak najlepszą estetykę i trwałość przyjętych rozwiązań sprowadziliśmy najpierw próbki trzech różnych rodzajów lastryko. Wybór takiej nawierzchni to pochodna przyjętych standardów projektowania i wykonywania infrastruktury dla pieszych" - informuje ZDM.
I jak dodaje, dokument szczegółowo opisuje szereg dobrych praktyk dotyczących budowy chodników oraz wskazuje potrzebę korzystania z wysokiej jakości materiałów, zwłaszcza w centralnych obszarach miasta.
Wykonywano z niego schody w przedwojennych kamienicach
Drogowcy przypominają, że lastryko, pisane czasem lastriko i znane też pod nazwą terazzo, to sztuczny kamień. "Wykonuje się go z twardego kamienia i białego cementu. Jakość i wygląd produktu końcowego jest zależna od proporcji oraz doboru poszczególnych składników. W Polsce niesłusznie kojarzony jest przede wszystkim z błyszczącymi płytami nagrobkowymi. Może to być jednak bardzo elegancki materiał nadający się również do innych celów. Z lastryko wykonywano nie tylko trotuary, ale chociażby schody w przedwojennych warszawskich kamienicach. To materiał bardzo odporny na uszkodzenia i warunki pogodowe" - opisują.
Modernizacja ronda Czterdziestolatka i alei Jana Pawła II to jedna z najdłużej wyczekiwanych inwestycji. Zakłada remont i przebudowę istniejących jezdni, by zachować jednolity przekrój całego ciągu komunikacyjnego. "Dziś w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerza się do pięciu pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy. Dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni, po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i szersze chodniki, zostaną wybudowane zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew, krzewów, żywopłotów i bylin. Co ważne, zachowana zostanie dotychczasowa przepustowość ulicy" - zapowiada ZDM.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM