Ponad milion aut i żadnego wypadku. Tunel POW działa od miesiąca

Pierwsi kierowcy w tunelu POW
"Otwieramy najnowocześniejszy i najdłuższy tunel w Polsce"
Źródło: TVN24
Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy został oddany do użytku miesiąc temu. Służby drogowe dokonały pierwszych podsumowań. Przejechało nim już ponad 1,2 miliona pojazdów. Odcinkowy pomiar prędkości zarejestrował ponad 8 tysięcy przypadków jej przekroczenia. Nie doszło jednak do żadnego wypadku ani kolizji.

Rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska przekazała, że z ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy, która połączyła funkcjonujące już odcinki autostrady A2, codziennie korzysta kilkadziesiąt tysięcy kierowców. Zarówno mieszkańców stolicy, jak i jadących tranzytem. - Od 20 grudnia 2021 roku przez tunel przejechało ponad 1,2 miliona pojazdów. Więcej kierowców jeździ w kierunku Terespola - to ponad 660 tysięcy. W kierunku Poznania to nieco ponad 580 tysięcy - podała Małgorzata Tarnowska.

- Po okresie świąteczno-noworocznym ruch na Południowej Obwodnicy Warszawy jeszcze się nie ustabilizował. Po upływie kolejnych kilku miesięcy, będziemy mogli wskazać bardziej miarodajne wynik natężenia ruchu - zaznaczyła rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO >>>

Ponad 8 tysięcy wykroczeń

Przypomniała, że z chwilą otwarcia tunelu uruchomiony został odcinkowy pomiar prędkości. - To bardzo pomocne narzędzie do mobilizacji kierowców, aby ci przestrzegali ograniczenia prędkości. Do dziś nie odnotowaliśmy żadnej kolizji ani wypadku - podkreśliła.

Z kolei rzeczniczka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak poinformowała, że od momentu otwarcia do 19 stycznia urządzenia zarejestrowały ponad 8 tysięcy przypadków przekroczenia prędkości (w kierunku Poznania - 5113 wykroczeń, w kierunku Terespola – 2891 wykroczeń). - Zdecydowana większość zarejestrowanych naruszeń - około 65 procent - dotyczy przekroczenia prędkości w najniższym progu, to jest pomiędzy 11 a 20 kilometrów na godzinę więcej niż obowiązujące ograniczenie prędkości - zaznaczyła Monika Niżniak.

- 124 kierujących przekroczyło dozwoloną prędkość o co najmniej 50 kilometrów na godzinę więcej niż obowiązujący w tunelu limit prędkości. Trwa weryfikacja zarejestrowanych wykroczeń i już do właścicieli pojazdów skierowano blisko 6,8 tysięcy wezwań - dodała rzeczniczka GITD.

Ograniczenia w tunelu POW

Małgorzata Tarnowska przypomniała również, że w tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 kilometrów na godzinę. - Ponadto należy trzymać odpowiedni dystans do poprzedzającego auta oraz unikać zmian pasa ruchu. Nie wolno się zatrzymywać - wskazała rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.

- Sytuacja w tunelu jest monitorowana przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) mają podgląd z 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu. Wizyjny system dozoru ma funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru. Przekonali się o tym nieodpowiedzialni kierowcy, których niebezpieczne zachowania pokazaliśmy na filmie - tłumaczyła Tarnowska. Dodała, że dostęp do monitoringu, oprócz CZT, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.

Po otwarciu ursynowskiego odcinka POW kierowcy mają do dyspozycji dwunawowy tunel o długości 2335 metrów, który jest najdłuższy w Polsce. W każdej nawie jezdnia ma około 14,5 metra szerokości, po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny.

Na ursynowskim odcinku POW obowiązuje również ograniczenie dla pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton w godzinach szczytu komunikacyjnego, czyli od godz. 7 do 10 i od godz. 16 do 20. Znaki informujące o całodobowym zakazie przejazdu tranzytowego przez Warszawę umieszczone są na łącznicach zjazdowych z S2 i nie dotyczą ciągu głównego S2 (wraz z tunelem), a dotyczą dróg zarządzanych przez miasto stołeczne Warszawę.

Czytaj także: