Wyburzanie południowego wiaduktu Trasy Łazienkowskiej rozpoczęło się w grudniu ubiegłego roku, po otwarciu nowego wiaduktu północnego. Do lutego powstała cała żelbetowa konstrukcja południowego wiaduktu – wraz z betonową płytą. We wtorek po południowej stronie Trasy Łazienkowskiej rozpoczęło się układanie nawierzchni.
- Inwestycja ta powstała w latach 70. i musieliśmy ją wyremontować, co oczywiście spowodowało pewne problemy. Ale cieszę się, że przyspieszyliśmy i że będziemy mogli oddać wiadukt dużo szybciej. Trasa miała być gotowa do marca 2024 roku, ale mam nadzieję, że kierowcy pojadą tym odcinkiem już przed końcem tego roku. Będą jeszcze trwały prace pod wiaduktem, ale ruch wreszcie ruszy – i to dużo szybciej. Przebudowany wiadukt połączy Śródmieście z Saską Kępą, Grochowem i Gocławiem, a Trasa Łazienkowska stanie się w pełni przelotowa po lewej stronie Wisły – mówi cytowany w komunikacie ratusza prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Na nowych wiaduktach, poza jezdniami, pojawią się nowe przystanki autobusowe, obustronne ciągi pieszo-rowerowe i pochylnie poprawiające dostępność drogi dla osób z ograniczeniami ruchowymi. – A to wszystko oświetlimy nowymi latarniami LED-owymi – będzie dużo jaśniej, bezpieczniej i wygodniej – dodał prezydent Warszawy.
W komunikacie zasygnalizowano też, że prace mogą skończyć się wcześniej niż planowano (marzec 2024). "Tempo prac pozwala przypuszczać, że zakończą się one przed planowanym terminem" - napisał ratusz.
Dziennie ponad 110 tysięcy aut, eksperci rekomendowali rozbiórkę
Nowe wiadukty Trasy Łazienkowskiej mają około 400 metrów długości. Zastąpią one stare obiekty, które powstały wraz z pozostałą częścią Trasy Łazienkowskiej i były użytkowane od 1974 roku. Ze względu na pogarszający się stan techniczny konieczna była ich rozbiórka i odbudowa.
Przed rozpoczęciem trwającej przebudowy przejeżdżało nimi ponad 110 tysięcy pojazdów dziennie. W 2015 roku specjaliści z Politechniki Warszawskiej wykonali ekspertyzę stanu technicznego wiaduktów, w której rekomendowali rozebranie obiektów i odbudowanie ich od podstaw.
W lipcu 2021 roku Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta podpisał umowę z firmą SKANSKA na przebudowę wiaduktów. Pierwszy z nich, północny, został wyłączony z ruchu pod koniec stycznia 2022 roku. Ruszyła wówczas jego rozbiórka, a następnie odbudowa. W grudniu 2022 roku - czyli po niespełna 11 miesiącach - nowy, północny wiadukt był już gotowy. Jego otwarcie umożliwiło przełączenie ruchu, w obydwu kierunkach, na północną stronę Trasy Łazienkowskiej i przystąpienie do prac po stronie południowej.
Powstają schody, montowane są bariery i balustrady
Poza układaniem nawierzchni z tzw. asfaltu twardolanego – na całym, ponad 400-metrowym odcinku wiaduktu południowego – równolegle budowane są prowadzące na niego schody. Trwa również montaż barier oraz balustrad, a obie konstrukcje – północna i południowa – zabezpieczane są przed korozją.
Kompleksowe prace wykończeniowe odbywają się również pod wiaduktem – powstaje sygnalizacja świetlna na rondzie Sedlaczka, a na jego południowo-zachodniej części ustawiane są krawężniki. Ponadto budowany jest ciąg pieszo-rowerowy przy kościele Matki Boskiej Jerozolimskiej na ul. Łazienkowskiej. Niedługo zakończą się również prace przy układaniu chodników przylegających do ciągu pieszo-rowerowego w Parku Ujazdowskim.
Koszt inwestycji to ok. 90,5 mln zł. Realizuje ją Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Wykonawcą prac jest SKANSKA SA.
Inwestycja przy Parku Agrykola to kolejny etap, realizowanej w ostatnich latach, przebudowy Trasy Łazienkowskiej. Dotychczas wyremontowano: most Łazienkowski, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiadukt na Przyczółku Grochowskim. W połowie 2025 r. zakończy się trwająca przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie.
Autorka/Autor: pop/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Ewelina Lach/UM Warszawa