Po rozebraniu północnego wiaduktu nad ulicą Bajońską i Paryską w lipcu ubiegłego roku, rozpoczęła się budowa całkowicie nowego obiektu. Dotychczas postawiono pale, następnie ławy fundamentowe, podpory oraz przyczółki. Na nowych podporach powstaje płyta wiaduktu, na której w przyszłości pojawi się jezdnia, a wzdłuż niej ekrany akustyczne. Obecnie trwa zbrojenie i betonowanie płyty. Stalowe pręty zbrojeniowe zalewane są mieszanką betonową przywożoną na plac budowy betonomieszarkami - popularnie zwanymi "gruszkami".
280 metrów sześciennych betonu
"Rozkładanie na wiadukcie nowego betonu odbywa się odcinkami - pierwszy wykonano dwa tygodnie temu, a prace przy kolejnym odbywały się w środę 14 lutego. W tym celu dostarczono około 280 metrów sześciennych betonu. Przywieziony został on aż 35 betonomieszarkami" - wylicza w komunikacie ratusz.
Na wykonanie 37 metrów bieżących wiaduktu wykorzystano dotychczas 555 metrów sześciennych betonu. W sumie na całą płytę o długości 210 metrów potrzeba będzie 1650 metrów sześciennych betonu oraz 540 ton stali. Betonowanie całej płyty wiaduktu powinno zakończyć się w kwietniu.
Równocześnie prowadzone są prace przy ekranach akustycznych, które pojawią się wzdłuż alei Stanów Zjednoczonych na odcinku od ulicy Bajońskiej do ulicy Międzynarodowej. Ekrany, w większości przezroczyste, będą chronić okoliczne tereny przed hałasem drogowym. W tym rejonie położona zostanie tzw. "cicha nawierzchnia".
Będzie więcej zieleni, nowe latarnie
Nowe oświetlenie drogowe na wiadukcie i zmiany w oznakowaniu sprawią, że droga stanie się bezpieczniejsza. Będzie też więcej zieleni. Wzdłuż alei Stanów Zjednoczonych posadzonych zostanie ponad 70 nowych drzew, które wraz z drzewami już rosnącymi utworzą obustronne szpalery. Pojawi się także blisko 15 tysięcy dodatkowych krzewów, liczne byliny, pnącza oraz trawniki.
Przebudowywane są również sieci: gazowa, wodociągowa, energetyczna i telekomunikacyjna oraz kanalizacja deszczowa. Prace te są już mocno zaawansowane.
Inwestycję, która ma się zakończyć w połowie 2025 roku, realizuje Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Generalnym Wykonawcą robót budowlanych jest firma WARBUD. Funkcję Inżyniera kontraktu pełni firma Bico Group Sp. z o.o.
"Inwestycja uzyskała dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie 101 159 257,40 zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Przewidywana całkowita wartość prac to 106 483 428,84 zł" - zaznaczają urzędnicy.
Kolejny etap przebudowy. Kiedy koniec prac?
Prace na Saskiej Kępie to kolejny etap przebudowy Trasy Łazienkowskiej. Dotychczas wyremontowane zostały: most Łazienkowski, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiadukt na Przyczółku Grochowskim. Po oddaniu do ruchu, pod koniec ubiegłego roku - i na kilka miesięcy przed czasem - wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli, prace skupiają się obecnie na modernizacji odcinka trasy przebiegającego przez prawobrzeżną część Warszawy.
Podczas przebudowy wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Bajońską i Paryską, główną drogą objazdową jest Trasa Siekierkowska.
Ratusz zapowiada: pierwszy z wiaduktów na Saskiej Kępie powinien być gotowy już latem, a drugi w przyszłym roku.
Autorka/Autor: katke/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa