– Mówiłam już nieraz: "Metro zmienia Warszawę". Tak właśnie dzieje się na Targówku. Już wkrótce mieszkańcy będą mogli skorzystać z podziemnej kolei, ale nie mniej ważne jest to, co dzieje się na powierzchni. Dopięliśmy swego, wykorzystaliśmy szansę, którą dała nam rozbudowa metra i zgodnie z zapowiedziami dziś oddajemy do użytku pierwszą przebudowaną ulicę na Targówku - powiedziała Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy, która w środę oglądała efekty przebudowy.
Odtwarzanie infrastruktury miejskiej
Ulica Michała Ossowskiego dotychczas była przecięta placem budowy stacji C17 Targówek. Obecnie tutaj oraz na terenie pozostałych dwóch budowanych stacji metra na Pradze-Północ i Targówku wykonawca rozpoczął już odtwarzanie infrastruktury miejskiej na powierzchni. Obok zasypywane są stropy podziemnych budowli, budowane klatki schodowe i szyby wind, widać już także zarysy przyszłych jezdni i chodników - poinformował w swoim komunikacie prasowym stołeczny ratusz.
Pierwszą ulicą udostępnioną do ruchu jest właśnie Ossowskiego. Ten fragment ulicy został odbudowany zgodnie z projektami przebudowy tzw. obwodnicy Targówka przygotowanymi przez Zarząd Dróg Miejskich. Są nowe chodniki, asfaltowa droga rowerowa oraz zatoki autobusowe. Na jezdni wyznaczono dwa przejścia dla pieszych z azylami - informują urzędnicy.
Prace się jednak nie skończyły, dlatego też po północnej stronie ulicy zamknięty będzie chodnik, a po obydwu stronach będą funkcjonowały wjazdy na plac budowy.
Następną ulicą odbudowaną po wykopaniu tuneli metra będzie Trocka. Wykonawca planuje otworzyć ją jesienią.
Trzy stacje na wschodzie...
W tej chwili trwa budowa dwóch odcinków II linii metra - w kierunku północno-wschodnim i zachodnim. Będą na nich po trzy stacje. Na prawym brzegu Wisły powstaje ponad trzykilometrowy odcinek.
Stacje to: Szwedzka (C16) pod Strzelecką po wschodniej stronie Szwedzkiej; Targówek (C17) w okolicy skrzyżowania Pratulińskiej z Ossowskiego oraz Trocka (C18) w rejonie skrzyżowania Pratulińskiej z Trocką. Tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania.
Umowę na budowę podpisano w marcu 2016 roku (czas wykonania 38 miesięcy), wykonawcą jest wybrana w przetargu firma Astaldi S.p.A. z Włoch. Kwota kontraktu wynosi 1 066 741 483,79 zł brutto.
... i trzy na zachodzie
Natomiast w kierunku zachodnim, z Ronda Daszyńskiego, budowane jest niespełna 3,5 km podziemnej kolei.
Stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod Płocką w rejonie skrzyżowania z Wolską; Młynów (C07) pod Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania.
Umowę podpisano we wrześniu 2016 roku (czas wykonania 38 miesięcy), a wykonawcą jest wybrana w przetargu turecka firma Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. Kwota kontraktu wynosi 1 147 999 590,00 zł brutto.
Zobacz materiał o budowie metra na Targówek:
Metro na Targówek
Metro na Targówek
mn/pm
Źródło zdjęcia głównego: Urząd m.st. Warszawy