- Do 2008 roku w Porcie Czerniakowskim znajdował się jedyny funkcjonujący w Warszawie most drewniany. Został jednak zamknięty ze względu na groźbę zawalenia.
- Most powstał podczas ćwiczeń wojskowych, został zbudowany przez żołnierzy 2. Warszawskiej Brygady Saperów w Kazuniu wiosną 1980 r. Budowa trwała trzy tygodnie, miał to być obiekt tymczasowy. W efekcie solidna konstrukcja przetrwała 28 lat i korzystali z niej członkowie Harcerskiego Ośrodka Wodnego, spacerowicze i rowerzyści.
- Za budowę nowej kładki odpowiada Zarząd Zieleni, a wykonawcą jest firma Primost Południe. Jak zapewniali urzędnicy, przeprawa miała być gotowa w sierpniu tego roku. Co z tym terminem?
Most powstaje w miejscu drewnianej przeprawy, zlikwidowanej w 2008 roku. Połączy zachodni brzeg portu z Cyplem Czerniakowskim, będzie też kontynuacją kładki pod mostem Łazienkowskim, która dziś urywa się przed Wisłostradą.
W marcu Zarząd Zieleni informował, że inwestycja ma zostać ukończona w sierpniu. Czy tak się stanie? Zapytaliśmy urzędników, czy uda się dotrzymać tego terminu.
- Inwestycja budowy mostu na kanałem Portu Czerniakowskiego wraz z układem drogowym jest w fazie odbiorów końcowych. Trwa procedura uzyskania w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego pozwolenia na użytkowanie - przekazał nam rzecznik Zarządu Zieleni Adam Przegaliński.
Kiedy nowy most będzie dostępny dla mieszkańców?
Jak dodał rzecznik, udostępnienie przeprawy dla pieszych i rowerzystów możliwe będzie po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu. - Wstępnie otwarcie mostu planowane jest na przełom sierpnia i września - poinformował.
Kto będzie mógł korzystać z nowej przeprawy? - Most dostępny będzie dla pieszych i rowerzystów. Ruch samochodowy dopuszczalny będzie jedynie dla służb (pogotowie ratunkowe, straż pożarna, policja, straż miejska) i obsługi portu. Wjazd na most blokują słupki automatyczne, nie będzie możliwości ruchu samochodowego - podkreślił Przegaliński.
Konstrukcja o szerokości ośmiu i długości 150 metrów (z czego 60 nad samą wodą) będzie przeznaczona dla pieszych i rowerzystów. Argumentem za jej powstaniem była rosnąca popularność Portu Czerniakowskiego, który stał się zapleczem dla warszawskiej żeglugi pasażerskiej i rekreacyjnej.
Jeden z największych dźwigów
Most jest ze stali z żelbetową płytą zespalającą. Jak informował stołeczny ratusz, obiekt został posadowiony na wielkośrednicowych palach wierconych. Elementy konstrukcji stalowej zostały wykonane w Hucie Pokój. "Ostatnie elementy konstrukcji stalowej łączące brzegi mające długość 23,2 m i ciężar 30 ton najpierw zostały przymierzone, a następnie zamontowane. Prace te były możliwe dzięki użyciu jednego z największych istniejących dźwigów o nośności 500 ton" - wyjaśniał stołeczny ratusz.
Urzędnicy zapowiadali też, że oprócz mostu wybudowana zostanie droga dojazdowa do basenu portowego na zachodnim nabrzeżu. Ponadto wyremontowane zostaną schody na skarpie na wschodnim nabrzeżu kanału, poprawiające dostępność pomostu pływającego i nowo powstałych pomostów żeglugowych i wioślarsko-kajakarskich.
Autorka/Autor: katke/gp
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa