Od dwóch lat trwa generalna przebudowa Dworca Zachodniego. Mimo toczących się prac, ze stacji wciąż mogą korzystać pasażerowie. Z tym wyjątkiem, że ruch pociągów odbywa się z ograniczonej liczby torów i pojawiają się pewne utrudnienia w dojściu do peronów. Spółka PKP PLK poinformowała w czwartek, że od 11 grudnia wykonawca rozszerzy zakres robót o perony 4 oraz 3. Będzie to jednoznaczne z ich zamknięciem. Jednocześnie od 24 października niedostępny dla pasażerów jest także peron numer 5.
Kolejarze tłumaczą, że w niedzielę zacznie się ich rozbiórka, a także demontaż wiat, sieci trakcyjnej, torów. W miejscu dawnych peronów 5, 4 i 3 na betonowej płycie powstaną nowe. Dodatkowo pod płytą wykonawca usunie grunt i będzie budował przejście podziemne, które połączy wszystkie perony. Prace prowadzone są w technologii mającej umożliwić jak najszybsze udostępnienie podróżnym nowych peronów.
Zapowiadane prace będą powodowały zmiany w dojściu do pozostałych peronów od strony Alej Jerozolimskich. Podróżni będą mogli dostać się na perony 1-2 oraz 6-9 poprzez kładkę, której wejście znajduje się na placu przy budynku dworca, tuż obok biurowców West Station. Dodatkowo na perony 1-2 można będzie dotrzeć dotychczasowym tunelem. Na terenie dworca mają pojawić się przygotowane przez wykonawcę oznakowania oraz szczegółowe informacje o organizacji ruchu.
Zmiany w rozkładzie jazdy
Zamknięcie peronów wpłynie także na rozkład jazdy. Od niedzieli część pociągów kursujących przez Warszawę Zachodnią będzie jeździć przez stację Warszawa Gdańska. PKP PLK zapowiada, że wybrane składy pociągów regionalnych i aglomeracyjnych zostaną skierowane przez Warszawę Centralną, zostaną skrócone lub odwołane. "Pasażerów prosimy o sprawdzenie przed podróżą rozkładu jazdy pociągów. Szczegóły dostępne są na stronie i w aplikacji portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników" - wskazano.
Wiadomo też, jakie są dalsze plany wykonawcy. W poniedziałek, 19 grudnia ruszą prace w pobliżu przystanku Warszawa Ochota. Będą miały związek z budową łącznika pomiędzy podmiejską linią średnicową a dalekobieżną linią średnicową. "Rozwiązanie to usprawni planowanie i ruch pociągów podczas dalszych etapów robót oraz zwiększy możliwości organizacji ruchu po zakończeniu inwestycji. Prace - w uzgodnieniu z przewoźnikami - zaplanowano do 8 stycznia" - zapowiada PKP PLK. Ten etap inwestycji również oznacza zmiany w komunikacji. Na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Śródmieście - Warszawa Wschodnia połączenia w obu kierunkach będą realizowane po jednym torze. W związku z tym, część pociągów regionalnych i aglomeracyjnych zostanie skrócona lub odwołana. Ponadto część kursów zostanie skierowanych przez Warszawę Centralną.
Jak przebiega modernizacja Dworca Zachodniego?
PKP PLK podaje, że na Dworcu Zachodnim kontynuowana jest budowa wiaduktów kolejowych i przejścia podziemnego. Wykonawca kończy podłączanie urządzeń sterowania ruchem w nowym budynku lokalnego centrum sterowania (LCS) na stacji oraz w budynku nastawni Warszawa Włochy. "Po zakończeniu wszystkich prac ruch prowadzony będzie za pomocą komputerowych urządzeń sterowania, które pozwolą na szybszą odprawę pociągów i zwiększą poziom bezpieczeństwa" - zapowiadają kolejarze.
Po zachodniej stronie stacji zbudowane są trzy kilkusetmetrowe wiadukty kolejowe. Trwają prace przy układaniu torów, rozjazdów i rozwieszaniu sieci trakcyjnej. W tunelu dla pieszych między peronami 9 a 6 kładzione są posadzki i wykańczane ściany. Wykonwca przygotowuje też konstrukcje pod schody ruchome i windy, montuje instalacje energetyczne. Równoległe toczą się roboty związane z systemem kanalizacji oraz odwodnienia.
Inwestycja za ponad dwa miliardy złotych
Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia ma potrwać do roku 2023. To inwestycja warta ponad dwa miliardy złotych. W jej ramach powstają nowe, dodatkowe perony, a wszystkie platformy, także te istniejące, będą zadaszone. Komunikację w obszarze stacji ma ułatwiać kładka, łącząca Wolę i Ochotę. Metamorfozę przejdzie także przejście podziemne - fragment obecnego przejścia od strony ulicy Tunelowej zostanie całkowicie rozebrany, by umożliwić przygotowanie szerszego korytarza.
Na stacji mają też być ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia, ułatwiające dostęp do pociągów. Łatwiejsze ma być łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym mają zapewnić nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
"Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowywane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, około 36 kilometrów torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna" - podsumowuje PKP PLK.
Autorka/Autor: kk/gp
Źródło: tvnwarszawa.pl