Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły komercjalizację powierzchni handlowo-usługowej na stacji Warszawa Zachodnia. Kolejarze piszą wręcz o "galerii handlowej", która powstanie na dworcu i ogłaszają przetarg na 26 lokali.
Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na najem lokali handlowo-usługowych na stacji Warszawa Zachodnia. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji ponad 5000 metrów kwadratowych powierzchni handlowo-usługowej. Na dwóch poziomach oddanych zostanie 26 lokali z przeznaczeniem pod różnorodne funkcje: kawiarnie, drogerie, saloniki prasowe, operator spożywczy, sklepy wielobranżowe, restauracje i inne.
Po wyłonieniu oferentów i podpisaniu z nimi umów, najemcy przystąpią do realizacji prac adaptacyjnych, aby otworzyć swoje sklepy dla klientów.
"Ponad 100 tysięcy osób w ciągu doby"
Kolejarze, zachęcając do wzięcia udziału w przetargu podkreślili, że jednym z największych atutów przyszłej galerii handlowej jest lokalizacja, która przyciągnie tysiące klientów.
"Warszawa Zachodnia jest największą stacją kolejową w kraju, obsługującą w dobie do 1000 pociągów podmiejskich i dalekobieżnych. Po zakończeniu modernizacji, z dworca będzie korzystać ponad 100 tysięcy osób w ciągu doby" - zaznaczono w komunikacie. Jak dodano, obok znajduje się Centralny Dworzec Autobusowy PKS, który obsługuje rocznie około 3,3 miliona pasażerów.
Przebudowa za dwa miliardy złotych
Modernizacja Warszawy Zachodniej to jedna z największych inwestycji PKP PLK. Cały projekt prac na linii średnicowej na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia jest wart około dwóch miliardów złotych i jest współfinansowany z funduszy unijnych.
W ramach przebudowy powstają dodatkowe perony, a wszystkie platformy, także te istniejące, zostaną zadaszone. Komunikację w obszarze stacji ma ułatwiać kładka, łącząca Wolę i Ochotę. Metamorfozę przechodzi także przejście podziemne.
Na stacji zaplanowano ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia, ułatwiające dostęp do pociągów. Łatwiejsze ma być łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym mają zapewnić nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
"Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowywane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, około 36 kilometrów torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna" - wyliczała spółka PKP PLK.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: C.Warś / UM Warszawa