Budują tunel tramwajowy. Zamknęli fragment Alej Jerozolimskich prawie na rok. Szczegóły

Prace przy budowie tramwaju do Dworca Zachodniego
Tramwaj z Grójeckiej do Dworca Zachodniego
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Odcinek Alej Jerozolimskich w kierunku centrum został zamknięty dla ruchu na wysokości Dworca Zachodniego. Powodem jest budowa trasy tramwajowej. Kierowcy pojadą jezdnią północną. Są na niej trzy pasy w każdą stronę – po dwa pasy ogólnodostępne i buspasy. Utrudnienia potrwają nawet 10 miesięcy.

Wykonawca trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego planuje rozszerzenie frontu robót i niebawem rozpocznie budowę tunelu tramwajowego pod Alejami Jerozolimskimi. Powstały już "przewiązki" między jezdniami. Umożliwiło to zamknięcie od nocy z piątku na sobotę z 18 na 19 października jezdni południowej – w kierunku centrum – przy Dworcu Zachodnim (czyli pomiędzy ulicami Bitwy Warszawskiej 1920 roku, a Sokołowskiego "Grzymały").

"Kierowcy pojadą w obu kierunkach jezdnią północną. Będą tu trzy pasy w każdą stronę – po dwa pasy ogólnodostępne i buspasy" - podały Tramwaje Warszawskie.

Organizacja ruchu na północnej jezdni Alej Jerozolimskich
Organizacja ruchu na północnej jezdni Alej Jerozolimskich
Źródło: Infoulice Warszawa

Jadący do centrum będą mieli jeden pas mniej już za skrzyżowaniem z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Kilkadziesiąt metrów dalej przejadą na drugą nitkę, a na właściwą jezdnię wrócą kawałek przed skrzyżowaniem z ulicą Sokołowskiego "Grzymały". Z kolei lewy pas jezdni Alej Jerozolimskich w kierunku Włoch będzie zamknięty od ulicy Sokołowskiego "Grzymały". Na skrzyżowaniu zostanie wytyczony dodatkowy pas do zawracania dla jadących od centrum.

Aleje Jerozolimskie - zmiany dla kierowców
Aleje Jerozolimskie - zmiany dla kierowców

Zmiany dla pasażerów, rowerzystów i pieszych

Tramwajarze zajmą także chodnik i drogę dla rowerów wzdłuż Alej Jerozolimskich, po stronie parku Pięciu Sióstr. Przez plac budowy zostanie wytyczony ciąg pieszo-rowerowy o szerokości trzech metrów. Także pomiędzy ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 roku, a placem budowy rowerzyści będą musieli podzielić się przestrzenią z pieszymi.

"Przejście podziemne pod Alejami Jerozolimskimi będzie czynne, ale zamknięte zostaną jedne ze schodów prowadzących do niego po stronie parku. Węższy o kilkadziesiąt centymetrów będzie chodnik po północnej stronie jezdni, przy Dworcu Zachodnim" - poinformowały Tramwaje Warszawskie.

Autobusy pojadą w obu kierunkach buspasami wytyczonymi na północnej jezdni. Przystanek dla linii jadących w kierunku Włoch i Woli nie zmieni lokalizacji. Natomiast przystanek w kierunku centrum zostanie przesunięty nieco dalej, w kierunku ulicy Sokołowskiego "Grzymały".

Aleje Jerozolimskie - zmiany dla pieszych
Aleje Jerozolimskie - zmiany dla pieszych

Korków nie da się uniknąć

Choć przejezdność Alej Jerozolimskich w czasie budowy tunelu zostanie, zgodnie z zapowiedziami, zachowana, to należy spodziewać się w tym miejscu znacznych utrudnień. Wzmożony ruch panuje tu praktycznie przez całą dobę. Korki są nieuniknione.

Dlatego w trakcie prac wykonawca rekomenduje kierowcom wybieranie alternatywnych tras przejazdu.

"Aby zmniejszyć utrudnienia i usprawnić przejazd na trasie objazdowej w tunelu pod rondem Zesłańców Syberyjskich, łączącym Aleje Jerozolimskie od strony Ursusa i Pruszkowa z al. Prymasa Tysiąclecia, oraz w środkowej części przejazdu pod torami w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia zostaną wytyczone dwa pasy ruchu. Zmiany te zostaną wprowadzone stopniowo, w kolejnym tygodniu" - zaznaczyli tramwajarze.

Prace przy budowie tramwaju do Dworca Zachodniego
Prace przy budowie tramwaju do Dworca Zachodniego
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Budowa metodą podstropową

Tunel tramwajowy będzie budowany metodą podstropową. W pierwszej kolejności wykonawca przystąpi do demontażu warstw nawierzchni i usunięcia kolizji.

Następnie rozpocznie wykonywanie murków prowadzących dla ścian szczelinowych oraz wykona przesłonę zabezpieczającą przed napływem wód gruntowych w technologii tzw. jet-groutingu (wysokociśnieniowa iniekcja strumieniowa).

Po wykonaniu ścian szczelinowych i stropu górnego odtworzony zostanie teren na powierzchni, w tym przede wszystkim jezdnia. Dalsze prace będą prowadzone już pod ziemią, metodą od góry do dołu.

Prace przy budowie tramwaju do Dworca Zachodniego
Prace przy budowie tramwaju do Dworca Zachodniego
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Prawie rok utrudnień

Tramwajarze zapowiadają również kolejne zmiany. Nastąpią one w najbliższych miesiącach. "Prace w Alejach Jerozolimskich będą prowadzone etapowo – z zachowaniem przejezdności ulicy. Wykonawca będzie zajmować kolejne fragmenty Alej, a ruch kołowy będzie przekładany. Utrudnienia w tym miejscu powinny zakończyć się w okolicach wakacji 2025 roku" - poinformowali.

Ponadto na przełomie października i listopada wykonawca planuje też rozszerzyć front robót w ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Obejmą one odcinek pomiędzy Szczęśliwicką a Grójecką. "Tu także kierowcy pojadą jedną jezdnią w obu kierunkach" - zapowiedziały Tramwaje Warszawskie.

Część trasy w tunelu

Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku będzie miała ponad półtora kilometra długości. Jedna trzecia znajdzie się w tunelu – to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami Bitwy Warszawskiej 1920 r. (pomiędzy Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Z kolei na Grójeckiej powstanie węzeł, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.

Tramwaj do Dworca Zachodniego (mapa)
Tramwaj do Dworca Zachodniego (mapa)
Źródło: Tramwaje Warszawskie

900 metrów torów będzie zielonych, pokrytych rozchodnikiem. Czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie pięć minut, a z Metra Politechnika - kwadrans. Jak zapewnia ratusz, inwestycja będzie gotowa w 2026 roku. Jej wartość wynosi 363 miliony złotych.

Czytaj także: