Wykonawca trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego planuje rozszerzenie frontu robót i niebawem rozpocznie budowę tunelu tramwajowego pod Alejami Jerozolimskimi. Powstały już "przewiązki" między jezdniami. Umożliwiło to zamknięcie od nocy z piątku na sobotę z 18 na 19 października jezdni południowej – w kierunku centrum – przy Dworcu Zachodnim (czyli pomiędzy ulicami Bitwy Warszawskiej 1920 roku, a Sokołowskiego "Grzymały").
"Kierowcy pojadą w obu kierunkach jezdnią północną. Będą tu trzy pasy w każdą stronę – po dwa pasy ogólnodostępne i buspasy" - podały Tramwaje Warszawskie.
Jadący do centrum będą mieli jeden pas mniej już za skrzyżowaniem z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Kilkadziesiąt metrów dalej przejadą na drugą nitkę, a na właściwą jezdnię wrócą kawałek przed skrzyżowaniem z ulicą Sokołowskiego "Grzymały". Z kolei lewy pas jezdni Alej Jerozolimskich w kierunku Włoch będzie zamknięty od ulicy Sokołowskiego "Grzymały". Na skrzyżowaniu zostanie wytyczony dodatkowy pas do zawracania dla jadących od centrum.
Zmiany dla pasażerów, rowerzystów i pieszych
Tramwajarze zajmą także chodnik i drogę dla rowerów wzdłuż Alej Jerozolimskich, po stronie parku Pięciu Sióstr. Przez plac budowy zostanie wytyczony ciąg pieszo-rowerowy o szerokości trzech metrów. Także pomiędzy ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 roku, a placem budowy rowerzyści będą musieli podzielić się przestrzenią z pieszymi.
"Przejście podziemne pod Alejami Jerozolimskimi będzie czynne, ale zamknięte zostaną jedne ze schodów prowadzących do niego po stronie parku. Węższy o kilkadziesiąt centymetrów będzie chodnik po północnej stronie jezdni, przy Dworcu Zachodnim" - poinformowały Tramwaje Warszawskie.
Autobusy pojadą w obu kierunkach buspasami wytyczonymi na północnej jezdni. Przystanek dla linii jadących w kierunku Włoch i Woli nie zmieni lokalizacji. Natomiast przystanek w kierunku centrum zostanie przesunięty nieco dalej, w kierunku ulicy Sokołowskiego "Grzymały".
Korków nie da się uniknąć
Choć przejezdność Alej Jerozolimskich w czasie budowy tunelu zostanie, zgodnie z zapowiedziami, zachowana, to należy spodziewać się w tym miejscu znacznych utrudnień. Wzmożony ruch panuje tu praktycznie przez całą dobę. Korki są nieuniknione.
Dlatego w trakcie prac wykonawca rekomenduje kierowcom wybieranie alternatywnych tras przejazdu.
"Aby zmniejszyć utrudnienia i usprawnić przejazd na trasie objazdowej w tunelu pod rondem Zesłańców Syberyjskich, łączącym Aleje Jerozolimskie od strony Ursusa i Pruszkowa z al. Prymasa Tysiąclecia, oraz w środkowej części przejazdu pod torami w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia zostaną wytyczone dwa pasy ruchu. Zmiany te zostaną wprowadzone stopniowo, w kolejnym tygodniu" - zaznaczyli tramwajarze.
Budowa metodą podstropową
Tunel tramwajowy będzie budowany metodą podstropową. W pierwszej kolejności wykonawca przystąpi do demontażu warstw nawierzchni i usunięcia kolizji.
Następnie rozpocznie wykonywanie murków prowadzących dla ścian szczelinowych oraz wykona przesłonę zabezpieczającą przed napływem wód gruntowych w technologii tzw. jet-groutingu (wysokociśnieniowa iniekcja strumieniowa).
Po wykonaniu ścian szczelinowych i stropu górnego odtworzony zostanie teren na powierzchni, w tym przede wszystkim jezdnia. Dalsze prace będą prowadzone już pod ziemią, metodą od góry do dołu.
Prawie rok utrudnień
Tramwajarze zapowiadają również kolejne zmiany. Nastąpią one w najbliższych miesiącach. "Prace w Alejach Jerozolimskich będą prowadzone etapowo – z zachowaniem przejezdności ulicy. Wykonawca będzie zajmować kolejne fragmenty Alej, a ruch kołowy będzie przekładany. Utrudnienia w tym miejscu powinny zakończyć się w okolicach wakacji 2025 roku" - poinformowali.
Ponadto na przełomie października i listopada wykonawca planuje też rozszerzyć front robót w ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Obejmą one odcinek pomiędzy Szczęśliwicką a Grójecką. "Tu także kierowcy pojadą jedną jezdnią w obu kierunkach" - zapowiedziały Tramwaje Warszawskie.
Część trasy w tunelu
Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku będzie miała ponad półtora kilometra długości. Jedna trzecia znajdzie się w tunelu – to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami Bitwy Warszawskiej 1920 r. (pomiędzy Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Z kolei na Grójeckiej powstanie węzeł, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.
900 metrów torów będzie zielonych, pokrytych rozchodnikiem. Czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie pięć minut, a z Metra Politechnika - kwadrans. Jak zapewnia ratusz, inwestycja będzie gotowa w 2026 roku. Jej wartość wynosi 363 miliony złotych.
Autorka/Autor: mg/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie