Wojciechowicz: Tunele metra będą gotowe za 2,5 miesiąca

Mówi wiceprezydent Jacek Wojciechowicz
Źródło: Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.pl

- Z 11,1 km tuneli centralnego odcinka II linii metra wydrążono już 7,4 km. Wszystkie tunele będą gotowe do października tego roku. Na budowie wykonano już 60 proc. prac - powiedział wiceprezydent stolicy Jacek Wojciechowicz.

Podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami na budowie stacji Stadion Wojciechowicz przypomniał, że w ostatnich tygodniach z powodzeniem zakończyło się drążenie tuneli pod kamienicami przy ulicach Targowej i Zamoyskiego na Pradze, a także pod tunelami pierwszej linii w rejonie stacji Świętokrzyska.

Dodał, że obecnie pracują wszystkie cztery tarcze drążące tunele podziemnej kolejki. - Tarcza Krystyna zbliża się do Wisły. Brakuje jej jeszcze ok. 90 metrów. Spodziewamy się, że będzie na stacji Centrum Nauki Kopernik w sierpniu tego roku - powiedział wiceprezydent.

Anna i Maria opuściły Świętokrzyską

Elisabetta, kolejna tarcza pracująca na Pradze, ma dotrzeć do stacji CNK we wrześniu. Z kolei dwie tarcze drążące tunele w lewobrzeżnej części miasta: Anna i Maria, które opuściły już stację Świętokrzyska, mają zakończyć pracę w październiku.

Wojciechowicz podkreślił, że z 11 tys. 138 metrów tuneli wydrążono już 7 tys. 410 metrów.

Trwają prace przy budowie pasażerskiego łącznika między I i II linią metra, w rejonie stacji Świętokrzyska. 380 metrowe odcinek torów pomiędzy liniami jest już gotowy. Trwają jeszcze prace przy zwrotnicach. Jak zaznaczył wiceprezydent prace zakończyć się mają 31 sierpnia.

Zalana stacja

Początkowo drążenie tunelu pod dnem Wisły planowano od strony Powiśla, jednak podczas budowy doszło do awarii na budowanej stacji Centrum Nauki Kopernik. W połowie sierpnia zeszłego roku stacja została zalana, a woda wymyła grunt pod tunelem Wisłostrady.

Zgodnie z projektem tunel II linii metra będzie przebiegał 7-8 metrów pod dnem Wisły i będzie miał długość 600 m. Połączy on stację CNK ze stacją na prawym brzegu Wisły - Stadion Narodowy.

Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński. Połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Początkowo zakończenie budowy planowano na październik br. 2013 r. obecny termin to 30 września 2014 r.

Jacek Wojciechowicz o budowie łącznika I i II linii metra

PAP/wp/par

Czytaj także: