"Budowa II linii metra w Warszawie jest jedną z najdroższych, w przeliczeniu na kilometr długości, tego typu inwestycji w Europie ostatnich kilkunastu lat" – pisze na swojej stronie Zielone Mazowsze. I wyjaśnia:
"Do analizy przyjęliśmy tylko projekty zrealizowane po 2000 roku lub będące jeszcze w realizacji. Braliśmy pod uwagę wyłącznie kwoty brutto z zawartych umów (stąd nie uwzględnialiśmy projektów będących dopiero w fazie planowania). Musieliśmy także odrzucić 3 projekty, w przypadku których ze względu na nieprzewidziane trudności (Amsterdam – zalanie, Kolonia – zawalenie się budynku do wykopu, Rzym, linia C - katastrofa budowlana i inne problemy) nie wiadomo, które koszty – pierwotne, czy aktualne - należałoby uwzględniać, oraz czy obecne koszty są ostateczne".
"W cenie wielu z analizowanych projektów powstały linie metra sterowanego automatycznie – bez maszynistów (Tuluza, Turyn, Kopenhaga, Mediolan, Barcelona) i ze stacjami wyposażonymi w przegrodę między peronem i torem (wyżej wymienione oraz Norymberga)." - czytamy na stronie. Jak zaznacza Zielone Mazowsze: o tym w Warszawie możemy tylko pomarzyć.
Tunel tunelowi nierówny?
Według wyliczeń opublikowanych przez ekologów, Rzym, Barcelona, Paryż, Mediolan, Praga, Sofia to tylko kilka miast, w których budowa metra jest tańsza niż w Warszawie. Przykładowo, jak podają, kilometr metra w Warszawie kosztuje 158 mln euro, podczas gdy w Paryżu 124 mln euro, w Sofii 45 mln euro.
- Każda inwestycja jest inna, mnie jednak dziwi, że Warszawa jest taka droga. Nie mamy przecież najwyższych płac. Wykonawcy zaś opłaca się zatrudniać pracowników z zagranicy - mówi w rozmowie z tvnwarszawa.pl Krzysztof Rytel, z Zielonego Mazowsza.
Z jego analizy wynika, że droższy od warszawskiego okazał się tylko marsylski kilometr metra. Jednak - jak przekonuje - na południu Francji na odcinku zaledwie 2,5 km zbudowano aż 4 stacje (w Warszawie średnia odległość między stacjami przekracza 1 km). W cenę wliczono także 3 parkingi podziemne na 940 stanowisk.
- Metro warszawskie będzie głębokie. Będzie szło pod Wisłą, to też podwyższa cenę. Jednak np. w Hamburgu tunel będzie wykopany pod kanałami, ale kilometr tunelu metra tam jest o wiele tańszy - mówi Rytel i przyznaje, że nie wie, dlaczego budowa kilometra tunelu metra w Hamburgu jest tańsza.
Nie chce też udostępnić dodatkowych materiałów, bo - jak mówi - przygotowuje branżową publikację na ten temat.
"Wygrała najtańsza oferta"
Rzecznik warszawskiego ratusza obiecał przyjrzeć się analizie. Jednak zastrzegł: - W przetargu głównym kryterium była cena. Wygrała najtańsza oferta. Wszystko zgodnie z prawem o zamówieniach publicznych - komentuje Bartosz Milczarczyk.
Wyliczenia Zielonego Mazowsza
Bilbao: (przedłużenie linii 3), długość: 5,9 km, rok ukończenia: 2013
Monachium: (przedłużenie linii U6 do stacji Garching-Forschungszentrum), długość: 4,5 km, rok ukończenia: 2006
Madryt: (pętla Metro Sud na południu), długość: 41 km, rok ukończenia: 2003
Sofia: (przedłużenie linii 2 do stacji James Bourchier), długość: 6,5 km, rok ukończenia: 2012
Bukareszt: (pierwszy odcinek linii 5) długość: 6,1 km, rok ukończenia: 2013
Sofia: (przedłużenie linii 1 do stacji Tsarigradsko Shose), długość: 2,1 km, rok ukończenia: 2012
Norymberga: (przedłużenie linii U3 do stacji Friedrich-Ebert-Platz), długość: 1,3 km, rok ukończenia: 2011
Lyon: (przedłużenie linii A do stacji Vaulx-en-Velin - La Soie), długość: 1 km, rok ukończenia: 2007
Tuluza: (nowa linia B), długość: 15,7 km, rok ukończenia:2007
Turyn: (pierwsza linia w mieście), długość: 13,1 km, rok ukończenia: 2011
Kopenhaga: (M1+M2 dwie linie łącznie), długość: 20 km, rok ukończenia: 2002
Ateny: (przedłużenie linii 2 do stacji Elliniko), długość: 5,5 km, rok ukończenia: 2009
Monachium: (przedłużenie linii U3 do stacji Olympia-Einkaufszentrum), długość: 2,2 km, rok ukończenia: 2007
Hamburg: (przedłużenie linii U4 do stacji Hafencity pod basenami portowymi), długość: 3,5 km, rok ukończenia: 2012
Mediolan: (czwarta linia w mieście) długość: 15,8 km, rok ukończenia: 2017
Paryż: (przedłużenie linii M4 do stacji Mairie de Montrouge) długość: 1,5 km, rok ukończenia: 2013
Praga: (przedłużenie linii C do stacji Letňany), długość: 4,6 km, rok ukończenia: 2008
Barcelona: (nowe linie 9 i 10), długość: 47,8 km, rok ukończenia: 2014
Rzym: (odnoga linii B), długość: 5 km, rok ukończenia: 2013
Warszawa: (pierwszy odcinek linii 2), długość: 6,3 km, rok ukończenia: 2014
Marsylia: (przedłużenie linii 1 do stacji La Fourragère) długość: 2,5 km, rok ukończenia: 2010
Pierwszy przejazd tunelem II linii:
Pierwszy przejazd tunelem II linii metra
lata/mz
Źródło zdjęcia głównego: zm.org.pl