"Warszawskie metro niemal najdroższe w Europie"

Porównanie kosztów budowy metra w miastach Unii Europejskiej (mln euro/km).
Porównanie kosztów budowy metra w miastach Unii Europejskiej (mln euro/km).
Źródło: zm.org.pl
Najdrożej w Marsylii, najtaniej w Bilbao, Warszawa blisko górnej granicy - tak wynika z analizy Zielonego Mazowsza, które porównało ceny za kilometr linii metra w miastach Europy. Są to inwestycje z różnych lat i o różnej długości. Dlaczego są tańsze niż nasze metro? Szczegółów ekolodzy nie podają.

"Budowa II linii metra w Warszawie jest jedną z najdroższych, w przeliczeniu na kilometr długości, tego typu inwestycji w Europie ostatnich kilkunastu lat" – pisze na swojej stronie Zielone Mazowsze. I wyjaśnia:

"Do analizy przyjęliśmy tylko projekty zrealizowane po 2000 roku lub będące jeszcze w realizacji. Braliśmy pod uwagę wyłącznie kwoty brutto z zawartych umów (stąd nie uwzględnialiśmy projektów będących dopiero w fazie planowania). Musieliśmy także odrzucić 3 projekty, w przypadku których ze względu na nieprzewidziane trudności (Amsterdam – zalanie, Kolonia – zawalenie się budynku do wykopu, Rzym, linia C - katastrofa budowlana i inne problemy) nie wiadomo, które koszty – pierwotne, czy aktualne - należałoby uwzględniać, oraz czy obecne koszty są ostateczne".

"W cenie wielu z analizowanych projektów powstały linie metra sterowanego automatycznie – bez maszynistów (Tuluza, Turyn, Kopenhaga, Mediolan, Barcelona) i ze stacjami wyposażonymi w przegrodę między peronem i torem (wyżej wymienione oraz Norymberga)." - czytamy na stronie. Jak zaznacza Zielone Mazowsze: o tym w Warszawie możemy tylko pomarzyć.

Tunel tunelowi nierówny?

Według wyliczeń opublikowanych przez ekologów, Rzym, Barcelona, Paryż, Mediolan, Praga, Sofia to tylko kilka miast, w których budowa metra jest tańsza niż w Warszawie. Przykładowo, jak podają, kilometr metra w Warszawie kosztuje 158 mln euro, podczas gdy w Paryżu 124 mln euro, w Sofii 45 mln euro.

- Każda inwestycja jest inna, mnie jednak dziwi, że Warszawa jest taka droga. Nie mamy przecież najwyższych płac. Wykonawcy zaś opłaca się zatrudniać pracowników z zagranicy - mówi w rozmowie z tvnwarszawa.pl Krzysztof Rytel, z Zielonego Mazowsza.

Z jego analizy wynika, że droższy od warszawskiego okazał się tylko marsylski kilometr metra. Jednak - jak przekonuje - na południu Francji na odcinku zaledwie 2,5 km zbudowano aż 4 stacje (w Warszawie średnia odległość między stacjami przekracza 1 km). W cenę wliczono także 3 parkingi podziemne na 940 stanowisk.

- Metro warszawskie będzie głębokie. Będzie szło pod Wisłą, to też podwyższa cenę. Jednak np. w Hamburgu tunel będzie wykopany pod kanałami, ale kilometr tunelu metra tam jest o wiele tańszy - mówi Rytel i przyznaje, że nie wie, dlaczego budowa kilometra tunelu metra w Hamburgu jest tańsza.

Nie chce też udostępnić dodatkowych materiałów, bo - jak mówi - przygotowuje branżową publikację na ten temat.

"Wygrała najtańsza oferta"

Rzecznik warszawskiego ratusza obiecał przyjrzeć się analizie. Jednak zastrzegł: - W przetargu głównym kryterium była cena. Wygrała najtańsza oferta. Wszystko zgodnie z prawem o zamówieniach publicznych - komentuje Bartosz Milczarczyk.

Wyliczenia Zielonego Mazowsza

Bilbao: (przedłużenie linii 3), długość: 5,9 km, rok ukończenia: 2013

Monachium: (przedłużenie linii U6 do stacji Garching-Forschungszentrum), długość: 4,5 km, rok ukończenia: 2006

Madryt: (pętla Metro Sud na południu), długość: 41 km, rok ukończenia: 2003

Sofia: (przedłużenie linii 2 do stacji James Bourchier), długość: 6,5 km, rok ukończenia: 2012

Bukareszt: (pierwszy odcinek linii 5) długość: 6,1 km, rok ukończenia: 2013

Sofia: (przedłużenie linii 1 do stacji Tsarigradsko Shose), długość: 2,1 km, rok ukończenia: 2012

Norymberga: (przedłużenie linii U3 do stacji Friedrich-Ebert-Platz), długość: 1,3 km, rok ukończenia: 2011

Lyon: (przedłużenie linii A do stacji Vaulx-en-Velin - La Soie), długość: 1 km, rok ukończenia: 2007

Tuluza: (nowa linia B), długość: 15,7 km, rok ukończenia:2007

Turyn: (pierwsza linia w mieście), długość: 13,1 km, rok ukończenia: 2011

Kopenhaga: (M1+M2 dwie linie łącznie), długość: 20 km, rok ukończenia: 2002

Ateny: (przedłużenie linii 2 do stacji Elliniko), długość: 5,5 km, rok ukończenia: 2009

Monachium: (przedłużenie linii U3 do stacji Olympia-Einkaufszentrum), długość: 2,2 km, rok ukończenia: 2007

Hamburg: (przedłużenie linii U4 do stacji Hafencity pod basenami portowymi), długość: 3,5 km, rok ukończenia: 2012

Mediolan: (czwarta linia w mieście) długość: 15,8 km, rok ukończenia: 2017

Paryż: (przedłużenie linii M4 do stacji Mairie de Montrouge) długość: 1,5 km, rok ukończenia: 2013

Praga: (przedłużenie linii C do stacji Letňany), długość: 4,6 km, rok ukończenia: 2008

Barcelona: (nowe linie 9 i 10), długość: 47,8 km, rok ukończenia: 2014

Rzym: (odnoga linii B), długość: 5 km, rok ukończenia: 2013

Warszawa: (pierwszy odcinek linii 2), długość: 6,3 km, rok ukończenia: 2014

Marsylia: (przedłużenie linii 1 do stacji La Fourragère) długość: 2,5 km, rok ukończenia: 2010

Pierwszy przejazd tunelem II linii:

Pierwszy przejazd tunelem II linii metra

lata/mz

Czytaj także: