Na 17 parkingach Park and Ride jest blisko 4,8 tysiąca miejsc parkingowych dla samochodów, w tym ponad 100 dla osób z niepełnosprawnościami oraz prawie tysiąc dla rowerów.
W listopadzie radni miejscy przyjęli uchwałę wprowadzającą zmiany w regulaminie parkingów P+R. Zaczną one obowiązywać w niedzielę. Parkingi będą dostępne w dni powszednie w godz. 4.30-2.30. Na parkingach P+R będzie można bezpłatnie zostawić samochód na cały weekend. Od piątku do poniedziałku nie będzie przerw technicznych.
Zmianę tę uzasadniono spełnieniem oczekiwań m.in. turystów, chcących zostawić samochód w bezpiecznym miejscu w czasie weekendowego zwiedzania miasta.
Koniec z bezpłatnym ładowaniem elektryków
Od niedzieli zasady parkowania będą takie same dla posiadaczy wszystkich samochodów, niezależnie od rodzaju napędu. Pierwsze 20 minut pakowania jest bezpłatne. Kierowcy, którzy chcą zostawić samochód bez opłat na dłużej, muszą posiadać aktywny bilet komunikacji miejskiej: krótkookresowy (dobowy, 3-dniowy, weekendowy) lub długookresowy (30- i 90-dniowy) albo uprawnienia do bezpłatnych przejazdów. Jednocześnie wzrośnie opłata za korzystanie z miejsca postojowego bez ważnego biletu lub uprawnień do bezpłatnych przejazdów. Będzie wynosiła 250 złotych, ale będzie niższa o 100 złotych, jeśli zapłacona zostanie od razu w kasie parkingowej lub u kontrolera.
Zgodnie z uchwałą na parkingach P+R mogą nieodpłatnie parkować hulajnogi. Równocześnie wprowadzona została opłata w wysokości 100 złotych za postój pojazdu nieuprawnionego do korzystania z parkingu, np. przyczepy.
Płatne stanie się ładowanie samochodów elektrycznych. Stawkę określono na 1,61 zł za kWh. Argumentem przytoczonym w uchwale jest znaczący wzrost cen za energię elektryczną, a także wciąż rosnąca liczba samochodów z tym napędem oraz rozbudowa stacji ich ładowania na parkingach Parkuj i Jedź.
Kalkulacje w uzasadnieniu uchwały
W uzasadnieniu uchwały, która zacznie obowiązywać od 28 kwietnia, oszacowano, że wzrost przychodów budżetu Warszawy z tytułu podwyższenia wysokości opłaty za najem miejsca postojowego, na podstawie danych za rok 2022, wyniesie około 31 tysięcy złotych rocznie, przy założeniu realizacji wszystkich płatności na miejscu. W przypadku odroczonego terminu płatności kwota ta wyniesie około 93 tysięcy złotych.
Zaś wprowadzenie opłat za korzystanie ze stacji ładowania samochodów elektrycznych, na podstawie zużycia energii w 2022 roku oraz proponowanej stawki za 1 kWh, będzie skutkować wpływami na poziomie około 710 tysięcy złotych rocznie. Rezygnacja z przerwy technicznej w weekendy, a co za tym idzie opłat za pozostawiony samochód na terenie parkingu każdorazowo w tych godzinach, w oparciu o szacunki z 2022 roku, będą natomiast skutkowały spadkiem dochodów z tytułu tych opłat na poziomie około 77 tysięcy złotych rocznie.
Przeczytaj także: 13 metrów pod placem Powstańców Warszawy powstaje parking. Byliśmy tam z kamerą
Autorka/Autor: mg/b
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: ZTM