Drogowcy dostali cztery oferty od firm gotowych rozebrać i zbudować od nowa wiadukty Trasy Łazienkowskiej na Pradze. Do wykonawcy będzie też należało zadanie ustawienia ekranów akustycznych i wymiana nawierzchni w alei Stanów Zjednoczonych.
Aleja Stanów Zjednoczonych stanowi fragment Trasy Łazienkowskiej. To dwujezdniowa droga rozdzielona pasem zieleni z trzema pasami ruchu w obu kierunkach. Przy skrzyżowaniu z ulicą Paryską jezdnia poprowadzona jest dwoma wiaduktami o długości 210 metrów każdy. Oba powstały w latach 70. i są w złym stanie technicznym. Prace naprawcze nie wystarczą, by poprawić ich kondycję. Konieczna jest rozbiórka i odbudowa obu obiektów.
Tym zadaniem może zając się jedna z czterech firm, które zgłosiły się w przetargu prowadzonym przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. "Najniższą cenę w wysokości 88 736 124,14 złotych zaoferowała firma WARBUD S.A. Kolejne oferty należą do firm BUDIMEX S.A. - 94 210 239,20 złotych, STRABAG Sp. z o.o. - 95 508 270,00 złotych oraz konsorcjum firm: Polimex Infrastruktura Sp. z o.o. LIDER i Polimex Mostostal S.A. PARTNER - 94 260 718,75 złotych"- czytamy w komunikacie.
Urzędnicy przeanalizują teraz oferty i zdecydują, której z firm powierzą odbudowę wiaduktów. Wykonawca będzie też odpowiadał za budowę ekranów akustycznych i wymianę nawierzchni jezdni w alei Stanów Zjednoczonych na odcinku od Bajońskiej do Międzynarodowej. Na realizację całości inwestycji będzie miał 30 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Co zmieni się w alei Stanów Zjednoczonych?
Urzędnicy zakładają, że możliwość przejazdu będzie zachowana przez cały okres trwania robót - podobnie, jak w przypadku obecnie toczącej się rozbiórki wiaduktu na wysokości Agrykoli. W trakcie rozbiórki pierwszego z wiaduktów przejazd będzie możliwy po drugim obiekcie. Następnie odbędzie się zamiana. Kierowcy pojadą nowym wiaduktem, a wykonawca zajmie się burzeniem starego. Docelowo na nowych obiektach ma być zachowana dotychczasowa liczba pasów ruchu, czyli po trzy w każdym kierunku.
Zmiany w alei Stanów Zjednoczonej są wynikiem badań, które wykazały znaczne przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu drogowego. Nowe ekrany akustyczne i wymiana nawierzchni mają poprawić tę sytuację.
Budowa ekranów będzie wymagała również korekty istniejących chodników oraz zieleni. Posadzone zostaną 73 drzewa i blisko 15 tysięcy krzewów. Inwestycja uzyskała dofinansowanie w kwocie 114 milionów złotych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Na wysokości Agrykoli prace trwają od stycznia
Analogiczne prace toczą się od stycznia tego roku przy wiaduktach Trasy Łazienkowskiej na wysokości Agrykoli. Wiosną zapytaliśmy Agatę Choińską-Ostrowską, rzeczniczkę prasową Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta, dlaczego obu inwestycji na Trasie Łazienkowskiej nie rozpoczęto w tym samym czasie. Odpowiedziała wówczas, że "zakres inwestycji i czas przygotowania do nich jest zróżnicowany". - W przypadku alei Stanów Zjednoczonych, poza modernizacją wiaduktów, inwestycja obejmuje także budowę ekranów akustycznych na długim odcinku, wymianę nawierzchni oraz korektę chodników i dróg rowerowych. Z drugiej strony jest to po prostu kolejny element przebudowy Trasy Łazienkowskiej, która jest realizowana etapami również ze względu na możliwości finansowe miasta - dodała.
Rzeczniczka SZRM zapewniła jednocześnie, że przebudowa wiaduktów nad Paryską nie będzie miała wpływu na harmonogram trwających prac przy wiaduktach nad Agrykolą. Te - zgodnie z zapowiedziami - mają zakończyć się w marcu 2024 roku.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz/tvnwarszawa.pl