Jak podała w komunikacie SKM, w dniach 2–7 czerwca zmniejszy się liczba połączeń SKM S1 i S10 pomiędzy stacjami Warszawa Wschodnia i Otwock. W pełnej relacji z Pruszkowa do Otwocka pojedzie 15 pociągów, a jeden pociąg zakończy bieg na stacji Warszawa Falenica. Z Otwocka do Pruszkowa pojedzie 12 pociągów. Pozostałe pociągi, oznaczone w rozkładzie jako linia S10, pojadą w skróconej relacji na odcinku Otwock – Warszawa Wschodnia, a jeden z nich na odcinku Warszawa Falenica – Warszawa Wschodnia. Inaczej będą kursowały także pociągi Kolei Mazowieckich.
Później, od 8 do 10 czerwca, ruch pociągów na odcinku Warszawa Wawer – Warszawa Radość będzie całkowicie wstrzymany.
Włączą nowe tory
Wybrane pociągi będą jeździły wahadłowo do i z Warszawy Radość. Za część pociągów zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza. - Między 8 a 11 czerwca nastąpi przełączenie i włączenie nowych torów, które zostały wykonane w trakcie inwestycji. A wykonawca będzie mógł rozpocząć prace na drugiej części linii kolejowej i wykonać modernizację starych torów, a także przystąpi do przebudowy przystanku Warszawa Wawer, który stanie się bardziej przystępny dla podróżnych - zapowiedział w czwartek na konferencji Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.
W tych dniach pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej będą kursowały na trasie S1 Warszawa Wawer (Warszawa Wschodnia) – Pruszków, S10 Warszawa Wawer – Warszawa Wschodnia, S11 Otwock – Warszawa Radość.
Wybrane pociągi będą jeździły wahadłowo do i z Warszawy Radość. Za część pociągów zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza.
- W tym czasie autobusy linii 521 pomiędzy Falenicą a Wiatraczną będą jeździły dwa razy częściej, niż jest to w normalnym rozkładzie - poinformował Zarząd Transportu Miejskiego.
Wstrzymany zostanie ruch pociągów Kolei Mazowieckich, a na odcinku Warszawa Wawer – Warszawa Falenica będą jeździły autobusy Zastępczej Komunikacji Autobusowej KM.
Na linii S1 z Pruszkowa do Wawra pojedzie 14 pociągów, a dwa pociągi skończą bieg na stacji Warszawa Wschodnia. W odwrotnej relacji, z Wawra do Pruszkowa pojedzie 12 pociągów, a trzy pociągi rozpoczną bieg na stacji Warszawa Wschodnia.
Pociągi SKM S10 pojadą na trasie Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer. Pomiędzy tymi stacjami pojedzie łącznie (linie S1 i S10) 36 pociągów w obu kierunkach, z częstotliwością co około 30 minut.
Na trasie Warszawa Radość – Otwock (S11) pojadą 34 pociągi w obu kierunkach, z częstotliwością co około 30 minut.
Nowy etap prac
12 czerwca rozpocznie się kolejny etap modernizacji linii kolejowej łączącej Warszawę Wschodnią z Warszawą Wawrem. Modernizowane będą tory, przystanki Warszawa Gocławek i Warszawa Olszynka Grochowska oraz budowany nowy przystanek Warszawa Grochów. Kontynuowane będą prace na stacji Warszawa Wawer oraz przy budowie 5 nowych przejść podziemnych.
- Wtedy pociągi przywrócone zostaną na linię kolejową, pojadą już nowymi torami - linią 506, co sprawi, że tymczasowo wyłączony z eksploatacji będzie przystanek Warszawa Olszynka Grochowska, a na stacji Warszawa Wawer podróżni skorzystają z tymczasowego peronu - wyjaśnił Karol Jakubowski.
Kolejarze apelują, żeby podróżni z okolic Warszawy Olszynki Grochowskiej, na czas modernizacji, korzystali z komunikacji miejskiej.
Dyrektor projektu Marcin Demidziuk przekazał, że w tym czasie wykonawca będzie pracował na peronie stacji Warszawa Wawer, torach linii podmiejskiej oraz dalej w kierunku Warszawy Wschodniej na wszystkich obiektach na tym odcinku. - Te prace będziemy chcieli zakończyć do końca roku - dodał.
Przeczytaj także: Dodatkowe tory i przystanek na Grochowie. Kolejarze podpisali umowę z wykonawcą
Prace zaczęły się od linii 506
Inwestycja obejmuje odcinek Warszawa Wschodnia - Warszawa Wawer. To linia 7 i 506. Rozpoczęliśmy prace od modernizacji linii 506, która nadal wykorzystywana będzie do ruchu dalekobieżnego. Niemniej dla prowadzenia prac, po przełożeniu ruchu, przy torach linii 506, na stacji Wawer, uruchomiony zostanie peron tymczasowy, aby móc obsługiwać pasażerów i dalej prowadzić prace przy czynnym ruchu dwutorowym - podkreślił Demidziuk.
Kolejarze zapewnili, że przejście i wiata na wawerskiej stacji, które są wpisane do gminnej ewidencji zabytków, zostaną odrestaurowane. Prace prowadzone są w porozumieniu z konserwatorem zabytków. Historyczne płytki, które były w przejściu udało się zdemontować i oczyścić, zostaną z powrotem zamontowane z opisem, że są to płytki historyczne, zabytkowe. Nowe płytki będą korespondowały z tymi historycznymi.
W ramach inwestycji kolejarze wybudują 5 przejść podziemnych (dwa wytypowane razem z dzielnicą, w ramach likwidacji dzikich przejść) i zmodernizują jedno - na stacji Wawer.
Na przystanku Warszawa Olszynka Grochowska peron zostanie przebudowany, odremontowana zostanie wiata przystankowa. Będzie system dynamicznej informacji pasażerskiej. Kładka nad torami zostanie przebudowana i wyposażona w windy.
Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Olszynka Grochowska pojawi się nowy przystanek Warszawa Grochów (w pobliżu szpitala na ul. Szaserów). Wybudowany zostanie peron wyspowy z wiatą. Zostanie zamontowany system informacji pasażerskiej.
Autorka/Autor: mg
Źródło: PAP, tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl