W środę PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z firmą Trakcja umowę na modernizację linii kolejowej Warszawa Wschodnia Osobowa - Warszawa Wawer. Prace zakładają między innymi utworzenie nowego przystanku Warszawa Grochów. Inwestycja pochłonie 422 miliony złotych, jej zakończenie planowane jest w 2023 roku.
- Podpisana dzisiaj umowa z wykorzystaniem środków unijnych POIiŚ na prace na odcinku Warszawa Wschodnia-Wawer zapewni sprawne podróże dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne na linii z Warszawy do Otwocka i Lublina - mówił prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel.
Jak wymieniają PKP PLK, w ramach inwestycji powstanie nowy przystanek Warszawa Grochów, węzeł komunikacyjny na Gocławku, czy dodatkowe bezkolizyjne przejścia dla pieszych.
Nowy przystanek przy Szaserów
Nowy przystanek Warszawa Grochów, który powstanie na modernizowanym odcinku, będzie położony w pobliżu Wojskowego Instytutu Medycznego przy ul. Szaserów. Kolej zapewni lepszy dojazd m.in. do osiedli i do szpitala. Na przystanku Warszawa Olszynka Grochowska wybudowany zostanie nowy peron, a kładka nad torami zostanie wyremontowana i wyposażona w windy. Zainstalowany zostanie także system informacji pasażerskiej.
W ramach zadania powstanie też nowy węzeł komunikacyjny łączący kolej z komunikacją miejską. Wybudowany zostanie nowy peron, przejście podziemne z pochylniami i schodami oraz dojściem na peron.
Przebudowa na stacji Warszawa Wawer
Na stacji Warszawa Wawer zostanie przebudowany peron, a przejście podziemne będzie wyposażone w windy. Wiata peronowa zostanie odrestaurowana. Podobnie jak na pozostałych przystankach, dla podróżnych będzie zamontowany system informacji.
Jak informuje resort infrastruktury, modernizacja odcinka linii kolejowej nr 7 z Warszawy Wschodniej Osobowej do stacji Warszawa Wawer to pierwszy etap prac na trasie Warszawa-Otwock. Inwestycja obejmuje kompleksową modernizację dwóch torów oraz budowę dwóch dodatkowych od stacji Warszawa Gocławek do stacji Warszawa Wawer.
Zmodernizowane zostaną także tory na linii Warszawa Antoninów-Warszawa Gocławek przeznaczone w przyszłości dla ruchu dalekobieżnego. Prace będą prowadzone z zachowaniem ruchu pociągów. Cztery tory między Warszawą Wschodnią a Otwockiem umożliwią rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Dzięki temu wzrośnie przepustowość i więcej składów będzie mogło kursować między Warszawą i Otwockiem oraz Warszawą i Lublinem.
Rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec dopytywany przez nas o to, czy umowa obejmuje także budowę dwóch dodatkowych torów między Warszawą Wschodnią a Wawrem oraz o to, jaki jest orientacyjny termin budowy dodatkowych torów na dalszym odcinku od Wawra do Otwocka, odpowiedział: - Podpisana dziś umowa obejmuje budowę dodatkowych torów na odcinku Warszawa Gocławek – Warszawa Wawer. Układ czterotorowy będzie następnie kontynuowany w stronę Otwocka w ramach kolejnego etapu projektu na odcinku Warszawa Wawer – Otwock, który planowany jest do realizacji po 2023 roku.
"Gazeta Stołeczna" podała, że planowanie inwestycji miało opóźnienia przez przeciągający się wybór wykonawcy. PKP PLK przetarg na na modernizację linii kolejowej ogłosiły w kwietniu 2020 roku. Osiem miesięcy temu spółka wybrała firmę Trakcja. Ostatecznie umowę udało się podpisać dopiero teraz. "Gazeta" zwraca uwagę, że wykonawca ma opóźnienia między innymi na budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej i linii Warszawa - Poznań - Berlin.
Źródło: PAP, tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl