Jak poinformował w piątek warszawski ratusz, urząd pracy rozpoczyna realizację projektu pilotażowego "Odbuduj swoją przyszłość". Adresatami programu są pracodawcy oraz pracownicy, którzy utracili zatrudnienie w wyniku pożaru centrum przy Marywilskiej 44.
Główne założenia projektu
Projekt zakłada dofinansowanie wypłacanych wynagrodzeń, w wysokości 2121 zł brutto miesięcznie, przez trzy kolejne miesiące, na jednego pracownika (przy zatrudnieniu na część etatu dofinansowanie będzie wypłacane proporcjonalnie).
Wsparciem zostaną objęci pracownicy zgłoszeni do ubezpieczenia społecznego od 1 kwietnia 2024 roku, którzy byli zatrudnieni na podstawie umowy o pracę lub pracę nakładczą, umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.
"Wnioskodawcami w programie mogą być osoby legalnie przebywające na terenie RP i prowadzące działalność gospodarczą w Polsce zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa" - wyjaśnił ratusz.
Do kiedy nabór wniosków?
Nabór wniosków o dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przez pracodawcę będzie prowadzony do 30 czerwca 2024 roku.
Ratusz przypomniał, że wnioski wraz z załącznikami można składać osobiście w Punkcie Urzędu Pracy m.st. Warszawy na terenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, przy ul. Podskarbińskiej 25, w poniedziałki w godz. 8-17 i od wtorku do piątku w godz. 8-15. Można to też zrobić w formie elektronicznej za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Poszkodowani kupcy mogą skorzystać też z pomocy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Chodzi o wszelkiego rodzaju ulgi m.in. odroczenia terminu płatności składek lub rozłożenia należności z tytułu nieopłaconych składek na raty.
Dyrektor II Oddziału ZUS przy ul. Podskarbińskiej Beata Pawlińska-Wiak podkreśliła, że jeśli chodzi o ZUS to doradcy ds. ulg i umorzeń pomogą w skompletowaniu i wypełnieniu niezbędnych dokumentów. "Dla przedsiębiorców, którzy nie zgłoszą się do ZUS-u przypominamy, że wnioski o odroczenie terminu płatności składek czy rozłożenie zadłużenia na raty można składać elektronicznie, przez PUE ZUS oraz za pośrednictwem poczty" - wskazała.
Stanowisko na sali obsługi w oddziale ZUS przy ul. Podskarbińskiej ma również fundacja Agencja Rozwoju Przemysłu, gdzie przedsiębiorcy mogą ubiegać się o jednorazowe, bezzwrotne wsparcie finansowe w wysokości 2 tys. zł.
Zapowiadają rozszerzenie wsparcia
Po pożarze w stołecznym ratuszu odbyło się również spotkanie prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego oraz przedstawicieli poszkodowanych kupców. Prezydent zapowiedział rozszerzenie dotychczasowego miejskiego wsparcia i zobowiązał się do całkowitego zawieszenia pobierania przez miasto opłat za dzierżawę terenu. Wartość tej formy pomocy ze strony miasta wyniesie blisko 8 mln zł rocznie.
"Zawieszenie obowiązuje do czasu odbudowy hali, odciąży spółkę i umożliwi jej udostępnianie kupcom przestrzeni handlowej w tymczasowym pawilonie za symboliczną złotówkę" - podkreślił ratusz.
Dodatkowo kupcy mogą skorzystać z pakietu miejskiego wsparcia, który obejmuje: pomoc psychologiczną, udzielaną przez specjalistów z miejskich instytucji, skrócenie do minimum czasu niezbędnego na dopełnienie procedur architektoniczno-budowlanych, warunkujących rozpoczęcie odbudowy spalonej hali. Zostaną im również udostępnione miejsca handlowe na miejskich targowiskach, a także specjalny punkt przy ul. Marszałkowskiej 77/79, gdzie mogą uzyskać informacje o dostępnych ofertach pracy.
Co proponują radni?
O pomocy dla handlowców z Marywilskiej dyskutowali w czwartek, radni na nadzwyczajnej sesji Rady m.st. Warszawy.
- Kluczowe są dwa obszary działań: zabezpieczenie i udzielenie wsparcia dla osób prowadzących działalność gospodarczą w hali przy Marywilskiej 44, tak by prowadzone przez nich biznesy nie ucierpiały a osoby, które utrzymują się z tej działalności, miały zapewnione wystarczające wsparcie, i by w jak najszybszym terminie przywrócić do funkcjonowania ten obiekt - powiedział wiceprezydent Warszawy Tomasz Bratek.
Przypomniał, że teren jest własnością miasta i został wydzierżawiony spółce Marywilska 44 do 2036 roku włącznie na prowadzenie działalności handlowej. - I ten cel nie zostanie zmieniony, bez względu na to, co działo się tam 12 maja - dodał.
Bratek zwrócił uwagę, że spółka jednoznacznie potwierdziła, że jej intencją jest jak najszybsze odbudowanie hali w takim kształcie, w jakim istniała do tej pory. - Jeśli chodzi o bieżące wsparcie, to ważne jest jak najszybsze przygotowanie obiektu tymczasowego, który mógłby posłużyć za miejsce do prowadzenia działalności gospodarczej, do czasu odbudowania hali - zaznaczył.
- Wsparcie zostanie udzielone zarówno przez miasto, jak i przez komunalną spółkę Miejskie Przedsiębiorstwo Realizacji Inwestycji - podkreślił wiceprezydent. Przedsiębiorstwo jest właścicielem części działek, które są wynajmowane m.in. pod parking.
Bratek wyjaśnił, że wsparcie będzie polegało na czasowym zawieszeniu pobierania czynszu do czasu ukończenia budowy. - To pozwoli spółce na zaoferowanie tego samego swoim dzierżawcom - dodał.
- Osoby, które zadeklarują, że będą chciały prowadzić działalność w hali tymczasowej, będą mogły to robić za symboliczną złotówkę, bądź nieodpłatnie do czasu odbudowy pełnej hali - przekazał Bratek.
Zaznaczył, że zgodnie z deklaracjami spółki w czerwcu powinna być już gotowa część hali tymczasowej, a w lipcu część druga. Podkreślił, że pozostałe prace muszą zostać przeprowadzone zgodnie z przepisami Prawa budowlanego.
- Do dnia dzisiejszego eksperci nie weszli jeszcze na ten teren, bo w dalszym ciągu tli się jeszcze tam pożar pod tekstyliami, które tam zostały. Prawdopodobnie wejdą tam w przyszłym tygodniu - powiedział wiceprezydent.
12 maja spłonęła hala targowa przy ulicy Marywilskiej 44, gdzie było ponad 1400 sklepów i punktów usługowych. Trwa śledztwo prokuratury, które ma wyjaśnić przyczyny pożaru.
Autorka/Autor: kz
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Straż miejska Warszawa