Buspas na Trasie Łazienkowskiej działa w obu kierunkach już od wielu lat. Jego długość to 6,7 km na odcinku od Ostrobramskiej do Grójeckiej. W przeciwnym kierunku jest nieco dłuższy, bo wytyczono go od ul. Szczęśliwickiej do Kanału Gocławskiego. Ratusz wskazuje, że to najbardziej efektywny buspas w stolicy.
"W szczytach komunikacyjnych pomiędzy przystankami Saska a pl. Na Rozdrożu przejeżdża, w jednym kierunku, ponad 60 pojazdów WTP na godzinę czyli autobus jedzie częściej niż co minutę" - wylicza ratusz. Poza godzinami szczytu i weekendy autobusów jest nieco mniej - około 40 na godzinę. "W szczycie komunikacyjnym, zarówno porannym jak i południowym, w obie strony podróżuje około 10 tysięcy osób w ciągu godziny. W ciągu doby jest to ponad 55 tysięcy pasażerów, którzy wiedzą, że tu nie utkną w korku" - poinformowali w komunikacie urzędnicy.
Buspasy na czas przebudowy Trasy Łazienkowskiej
W najbliższy weekend rozpocznie się przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej. Północny zostanie zamknięty dla ruchu, a do dyspozycji kierowców będzie tylko południowy, po którym ruch będzie się odbywał w obu kierunkach (z tego powodu został wcześniej wzmocniony). Pierwsze prace przygotowawcze rozpoczną się w piątek, 28 stycznia, po południowym szczycie. Dla kierowców indywidualnych przeznaczone będą dwa skrajne pasy o szerokości 2,2 metra a dwa wewnętrzne pasy, o szerokości 3 m, zarezerwowane zostaną dla autobusów i dopuszczonych pojazdów (taksówek, motocykli, MTON, pojazdów uprzywilejowanych).
Priorytet w czasie przebudowy wiaduktów będzie miał transport miejski. Przejazd w trakcie remontu wiaduktów ułatwić mają buspasy, które już działają lub zostaną uruchomione w najbliższych dniach w następujących ulicach:
- aleja Stanów Zjednoczonych w obu kierunkach na odcinku od ronda Wiatraczna do Przyczółku Grochowskiego;
- Ostrobramska w kierunku zachodnim na odcinku od Lotniczej do Przyczółku Grochowskiego;
- Krzyckiego na odcinku od Wawelskiej do Filtrowej;
- Marynarska w kierunku wschodnim na odcinku stacji PKP Służewiec do ronda Unii Europejskiej;
- Łopuszańska w kierunku wschodnim od wiaduktu nad torami kolejowymi do Kolneńskiej.
Będą kolejne buspasy
Powyższe buspasy stanowią elementy tymczasowej organizacji ruchu. W ubiegłym roku stołeczny ratusz zapowiadał wprowadzenie kilku nowych stałych buspasów. Nie wskazano jednak daty ich wytyczenia. Buspasy są planowane na : Modlińskiej – na odcinku od ulicy Aluzyjnej do Światowida, w jednym kierunku, o długości ok. 4 kilometrów; Czerniakowskiej – na odcinku od Witosa do ulicy Łazienkowskiej, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 5 kilometrów, Puławskiej – na odcinku od ulicy Dolina Służewiecka do granic miasta, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 15 kilometrów.
Do tej pory z zapowiadanych wtedy buspasów miasto wytyczyło jeden: w ciągu Doliny Służewieckiej i alei Sikorskiego. Dwukilometrowy buspas działa od 10 stycznia. Jego uruchomienie było możliwe dzięki otwarciu tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy na Ursynowie, który przejął znaczną część ruchu z tej trasy. Buspas działa na obu jezdniach na odcinku od Nowoursynowskiej do Sobieskiego. Decyzję o jego wytyczeniu ratusz podjął błyskawicznie. Udogodnienie dla pasażerów komunikacji miejskiej powstało nieco ponad dwa tygodnie po otwarciu tunelu.
Jak informował w ubiegłym tygodniu Zarząd Dróg Miejskich, dzięki buspasowi wytyczonemu w Dolinie Służewieckiej i alei Sikorskiego autobusy nie spóźniają się i korzysta z nich znacznie więcej pasażerów. Dane dowodzą również, że po otwarciu tunelu obwodnicy ubyło tu samochodów.
Autorka/Autor: dg/gp
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa