Stołeczny ratusz poinformował, że w okresie świątecznym punkt nadawania numerów PESEL na Stadionie Narodowym będzie zamknięty. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przekazał, że koszt funkcjonowania punktu wyniósł 2,3 miliona złotych. Ma go pokryć rząd, z Funduszu Pomocy.
Ratusz poinformował, że w dni świąteczne - 16-18 kwietnia oraz 24 kwietnia, czyli w Wielkanoc prawosławną - punkt do wydawania numerów PESEL na PGE Narodowym będzie nieczynny. Urzędnicy przypominają, że szczegóły dotyczące działalności tego punktu można uzyskać w Miejskim Centrum Kontaktu pod numerem telefonu 19 115 oraz na stronie internetowej ua.um.warszawa.pl.
2,3 miliona złotych za wynajem Stadionu Narodowego
Wcześniej prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski informował, że miasto za wynajem Stadionu Narodowego ma zapłacić 2,3 miliona złotych. Ratusz uściślił, że taka kwota widnieje w podpisanej na trzy miesiące umowie najmu. To opłata za najem powierzchni i osobogodziny, np. za sprzątanie i ochronę. Jak zaznaczył Trzaskowski, rządzący zapowiadają, że pokryją te sumę.
Odniósł się to tego wiceszef Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Paweł Szefernaker. Wyjaśnił, że od początku między PGE Narodowym a władzami Warszawy i rządem było ustalenie, że koszty powstania centralnego punktu rejestracji PESEL zostaną uregulowane z rządowego Funduszu Pomocy.
"Tak jak w całym kraju, jeśli samorząd wystąpi o zwrot tych kosztów, to je otrzyma" - napisał Szefernaker na Twitterze.
Wiceminister zwrócił uwagę, że wydawanie numerów PESEL to zadanie samorządu, dlatego to stolica podpisała umowę z PGE Narodowym, a rząd te środki zwraca. "Tak to działa w całej Polsce" - zaznaczył.
W Warszawie wydano prawie 74 tys. numerów PESEL
Jak oszacował ratusz, od 16 marca na terenie Warszawy wydano już niemal 74 tys. numerów PESEL. Tylko wczoraj uzyskało go ponad 3 tys. osób. Numery w dni powszednie nadawane są w punktach funkcjonujących na terenie każdej z dzielnic, a także na Stadionie Narodowym. Punkt na stadionie jest otwarty od 19 marca, także w weekendy. Został zorganizowany wspólnie przez rząd i warszawski samorząd.
Numer PESEL mogą otrzymać obywatele Ukrainy, którzy bezpośrednio przeszli granicę z Ukrainy do Polski od 24 lutego. Aby otrzymać numer PESEL, należy osobiście złożyć wniosek w wersji papierowej, opatrzony własnoręcznym czytelnym podpisem, wypełniony przez wnioskodawcę, dokument potwierdzający tożsamość lub oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej o danych osobowych osoby oraz przekroczeniu granicy ukraińsko-polskiej, adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu komórkowego – do nadania profilu zaufanego i e-tożsamości, a także fotografię spełniającą określone parametry.
Źródło: tvnwarszawa.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl