Konkurencja się odwoływała, sąd oddalił jej wnioski. Nowe wagony metra jednak od Skody

Metro NĚVA, które Skoda dostarczyła do Sankt Petersburga
Metro NĚVA, które Skoda dostarczyła do Sankt Petersburga
Źródło: Skoda
Dwa i pół roku trwało postępowanie przetargowe na dostawę 45 nowych pociągów dla warszawskiego metra. Konkurencja starała się je unieważnić, jednak ostatecznie zwycięzcą pozostała czeska Skoda. Pierwszy pociąg, zgodnie z warunkami przetargu, powinien zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy od chwili zawarcia umowy.

"Nareszcie! Możemy rozpocząć procedury zmierzające do podpisania umowy na dostawę nowego taboru. Sąd Okręgowy oddalił skargi od wyroku KIO w największym przetargu taborowym warszawskiego metra" - pochwaliło się na Facebooku Metro Warszawskie.

45 elektrycznych wagonów

Mowa o ważnym i długo oczekiwanym kontrakcie, w ramach którego Warszawa kupi 45 elektrycznych zespołów trakcyjnych, przeznaczonych do obsługi rozbudowywanej drugiej linii metra i doposażenia pierwszej. Zamówienie podzielone jest na dwie części: podstawową i dodatkową. Pierwsza przewiduje dostawę 37 fabrycznie nowych pociągów, druga - ośmiu pociągów.

I choć przetarg został ogłoszony w maju 2017 roku, jego ostateczne rozstrzygnięcie było przez długi czas niemożliwe. Najpierw producenci zarzucili zamawiającego pytaniami dotyczącymi zamówienia. Potem przegrani w przetargu złożyli odwołania. Najpierw zajmowała się nimi Krajowa Izba Odwoławcza, a po niej sąd.

"Zarzucali skodzie złożenie nierealnej oferty"

Jak na relacjonowali dziennikarze portalu transport-publiczny.pl, konkurenci czeskiego dostawcy odwołali się od wyniku postępowania - zarzucali skodzie złożenie nierealnej oferty, między innym w kwestii okresów międzyprzeglądowych. "Opinia biegłego była jednak niejednoznaczna i w grudniu Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołania" - czytamy na portalu.

Jednak Stadler i Siemens Mobility w styczniu 2019 roku znowu odwołali się i od tej decyzji KIO. Jak opisywał transport-publiczny.pl., w pierwszej połowie czerwca odbyła się pierwsza rozprawa w Sądzie Okręgowym, na 5 lipca został wyznaczony kolejny termin, jednak do posiedzenia wtedy nie doszło z uwagi na chorobę sędziego.

Sprawa została ostatecznie rozstrzygnięta na wtorkowym posiedzeniu. We wtorek Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił zażalenia konkurentów. Zwycięzcą została więc czeska Skoda, która złożyła najtańszą ofertę na ponad 1,3 miliarda złotych. Najdroższą zaproponowało konsorcjum Siemens i Newag - 2,213 miliarda.

Jednoprzestrzenne, z wysuwanymi rampami

O wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu decydowała przede wszystkim cena (50 procent punktów). Ale oceniane były także zużycie energii elektrycznej (24 procent), system utrzymania pojazdu (22 procent) i ekologia (4 procent).

Nowe pociągi, podobnie jak te najnowsze z jeżdżących obecnie pojazdów Inspiro Siemensa, będą jednoprzestrzenne. Oznacza to, że z jednego końca na drugi można będzie przejść bez wychodzenia na peron. Nowością mają być za to wysuwane rampy niwelujące odstęp pomiędzy krawędzią peronu a pociągiem.

Metro Warszawskie zapowiedziało, że realizacja całego zamówienia zajmie 53 miesiące. Pierwszy pociąg, zgodnie z przetargiem, powinien zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy od chwili zawarcia umowy.

Na tvnwarszawa.pl pisaliśmy też o tłumach na nowo-otwartych stacjach metra:

Tłumy na nowych stacjach metra. "To dla nas duże zaskoczenie"

Tłumy na otwarciu metra
Źródło: TVN24
Tłumy na otwarciu metra
Tłumy na otwarciu metra
Teraz oglądasz
Pierwszy pociąg odjechał z pasażerami ze stacji Trocka
Pierwszy pociąg odjechał z pasażerami ze stacji Trocka
Teraz oglądasz
Stacja metra Szwedzka
Stacja metra Szwedzka
Teraz oglądasz
Stacja metra Targówek Mieszkaniowy
Stacja metra Targówek Mieszkaniowy
Teraz oglądasz
Stacja metra Trocka
Stacja metra Trocka
Teraz oglądasz
Czytaj także: