Przygotuj się na:

ZMIANY I UTRUDNIENIA NA GÓRCZEWSKIEJ

Od nocy z 31 maja na 1 czerwca ruch w obu kierunkach będzie odbywał się jezdnią w kierunku centrum.

    Konkurencja się odwoływała, sąd oddalił jej wnioski. Nowe wagony metra jednak od Skody

    TVN Warszawa | Najnowsze

    Autor:
    mp/pm
    Źródło:
    transport-publiczny.pl, tvnwarszawa.pl
    SkodaMetro NĚVA, które Skoda dostarczyła do Sankt Petersburga

    Dwa i pół roku trwało postępowanie przetargowe na dostawę 45 nowych pociągów dla warszawskiego metra. Konkurencja starała się je unieważnić, jednak ostatecznie zwycięzcą pozostała czeska Skoda. Pierwszy pociąg, zgodnie z warunkami przetargu, powinien zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy od chwili zawarcia umowy.

    "Nareszcie! Możemy rozpocząć procedury zmierzające do podpisania umowy na dostawę nowego taboru. Sąd Okręgowy oddalił skargi od wyroku KIO w największym przetargu taborowym warszawskiego metra" - pochwaliło się na Facebooku Metro Warszawskie.

    45 elektrycznych wagonów

    Mowa o ważnym i długo oczekiwanym kontrakcie, w ramach którego Warszawa kupi 45 elektrycznych zespołów trakcyjnych, przeznaczonych do obsługi rozbudowywanej drugiej linii metra i doposażenia pierwszej. Zamówienie podzielone jest na dwie części: podstawową i dodatkową. Pierwsza przewiduje dostawę 37 fabrycznie nowych pociągów, druga - ośmiu pociągów.

    I choć przetarg został ogłoszony w maju 2017 roku, jego ostateczne rozstrzygnięcie było przez długi czas niemożliwe. Najpierw producenci zarzucili zamawiającego pytaniami dotyczącymi zamówienia. Potem przegrani w przetargu złożyli odwołania. Najpierw zajmowała się nimi Krajowa Izba Odwoławcza, a po niej sąd.

    "Zarzucali skodzie złożenie nierealnej oferty"

    Jak na relacjonowali dziennikarze portalu transport-publiczny.pl, konkurenci czeskiego dostawcy odwołali się od wyniku postępowania - zarzucali skodzie złożenie nierealnej oferty, między innym w kwestii okresów międzyprzeglądowych. "Opinia biegłego była jednak niejednoznaczna i w grudniu Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołania" - czytamy na portalu.

    Jednak Stadler i Siemens Mobility w styczniu 2019 roku znowu odwołali się i od tej decyzji KIO. Jak opisywał transport-publiczny.pl., w pierwszej połowie czerwca odbyła się pierwsza rozprawa w Sądzie Okręgowym, na 5 lipca został wyznaczony kolejny termin, jednak do posiedzenia wtedy nie doszło z uwagi na chorobę sędziego.

    Sprawa została ostatecznie rozstrzygnięta na wtorkowym posiedzeniu. We wtorek Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił zażalenia konkurentów. Zwycięzcą została więc czeska Skoda, która złożyła najtańszą ofertę na ponad 1,3 miliarda złotych. Najdroższą zaproponowało konsorcjum Siemens i Newag - 2,213 miliarda.

    Jednoprzestrzenne, z wysuwanymi rampami

    O wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu decydowała przede wszystkim cena (50 procent punktów). Ale oceniane były także zużycie energii elektrycznej (24 procent), system utrzymania pojazdu (22 procent) i ekologia (4 procent).

    Nowe pociągi, podobnie jak te najnowsze z jeżdżących obecnie pojazdów Inspiro Siemensa, będą jednoprzestrzenne. Oznacza to, że z jednego końca na drugi można będzie przejść bez wychodzenia na peron. Nowością mają być za to wysuwane rampy niwelujące odstęp pomiędzy krawędzią peronu a pociągiem.

    Metro Warszawskie zapowiedziało, że realizacja całego zamówienia zajmie 53 miesiące. Pierwszy pociąg, zgodnie z przetargiem, powinien zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy od chwili zawarcia umowy.

    Na tvnwarszawa.pl pisaliśmy też o tłumach na nowo-otwartych stacjach metra:

    Tłumy na nowych stacjach metra. "To dla nas duże zaskoczenie"

    Tłumy na otwarciu metraTVN24
    wideo 2/5

    Źródło: transport-publiczny.pl, tvnwarszawa.pl

    Autor:mp/pm

    Źródło zdjęcia głównego: Skoda