Kolejarze czekają na pozwolenie na użytkowanie nowej kładki przy stacji Warszawa Główna. Opóźniona inwestycja jest już gotowa, ale drogowcy mają zastrzeżenia do jej powiązań z istniejącą infrastrukturą. Oczekują, że wykonawca zbuduje nową zebrę na ulicy Kolejowej.
Ważąca 276 ton stalowa kładka, która ma ułatwić mieszkańcom Woli i Ochoty dostęp do peronów stacji Warszawa Główna, a także ułatwić komunikację między dzielnicami, pojawiła się w swoim docelowym miejscu pod koniec maja ubiegłego roku. Piesi zyskają dzięki niej łącznik między Alejami Jerozolimskimi a ulicą Kolejową. Kładka znajduje się po zachodniej stronie stacji kolejowej. Wykonawcy nie udało się jej otworzyć w momencie oddawania do użytku zmodernizowanych peronów. Kilkukrotnie przekładano też jej termin ukończenia. Najpierw była mowa o sierpniu 2021 roku, później kolejarze zapowiadali, że będzie gotowa do końca roku.
Na horyzoncie pojawiła się wreszcie szansa na jej otwarcie. - Roboty na kładce zostały zakończone. Pod koniec kwietnia wykonawca złożył do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego wniosek o pozwolenie na użytkowanie - informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. - Po uzyskaniu tej decyzji możliwe będzie udostępnienie kładki pieszym - dodaje.
Drogowcy oczekują budowy nowej zebry
Okazuje się jednak, że wykonawca ma jeszcze jedno zadanie. - W uzgodnieniu stałej organizacji ruchu od strony ulicy Kolejowej Zarząd Dróg Miejskich przekazał wykonawcy, że konieczne jest dodatkowe, drugie przejście dla pieszych, położone bliżej połączenia kładki z infrastrukturą miejską w kierunku wschodnim - wyjaśnia Jakubowski.
I dodaje, że pierwotnie rozwiązanie zakładało, że mieszkańcy pobliskich osiedli będą mogli docierać do kładki, korzystając z istniejącego przejścia, które położone jest około 50 metrów na zachód od zejścia. - Analizowane są warunki realizacji dodatkowego rozwiązania - zaznacza Jakubowski.
Drogowcy wskazują, że od początku zwracali wykonawcy uwagę na konieczność zbudowania nowej zebry. - Będzie naturalnym przedłużeniem kładki. W zatwierdzonym projekcie organizacji ruchu to przejście jest, więc realizacji w tej formie oczekujemy - mówi Jakub Dybalski z Zarządu Dróg Miejskich.
Kładka powstała w ramach modernizacji stacji PKP Warszawa Główna, które toczyły się jako część projektu "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia". Jest on realizowany w trybie "projektuj i buduj". Wartość to ponad 87 milionów złotych. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl