Jeden pas dla aut na Marszałkowskiej, oczko wodne na pl. Konstytucji? Aktywistom marzy się "rewolucja"

Zmiany na Marszałkowskiej według MJN
"Marszałkowska od nowa" według aktywistów z MJN
Źródło: Miasto Jest Nasze/twitter.com
W wizji aktywistów z Miasto Jest Nasze ulica Marszałkowska jest zwężona do jednego pasa dla kierowców. Więcej miejsca zyskują piesi i rowerzyści, a wzdłuż torowiska tramwajowego pojawia się trawnik obsadzony szpalerami drzew. Tożsame zmiany społecznicy chcieliby przeprowadzić na placu Konstytucji. Rzecznik drogowców odpowiada: do rzeczowej dyskusji potrzebne są konkrety.

"Marszałkowska od nowa" to społeczny projekt zmian na tej ulicy przygotowany przez aktywistów ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze. Społecznicy zaproponowali dość radykalną metamorfozę Marszałkowskiej w opozycji do kosmetycznej - ich zdaniem - przebudowy realizowanej przez stołeczny ratusz.

Radykalne zmiany na Marszałkowskiej

"Marszałkowska była kiedyś żywym sercem miejskiej tkanki Warszawy, dzisiaj to kolejna autostrada przecinająca centrum miasta. Kosmetyczne zmiany zapowiadane przez prezydenta Trzaskowskiego nic nie zmienią, bo nadal główną funkcją tej ulicy będzie przepuszczanie aut przez centrum" - wyjaśniają w mediach społecznościowych aktywiści. Dalej snują wizję Marszałkowskiej jako ogrodu miejskiego, który zniweluje tworzące się tu latem wyspy ciepła. Tak, aby stworzyć aleje przyjazną pieszym i nadać jej funkcje najważniejszej ulicy handlowej w mieście. "Marszałkowska może też pełnić funkcje rowerostrady łączącej Mokotów ze Śródmieściem i Żoliborzem. Albo wszystkie te funkcje naraz. Ale tylko wtedy, kiedy najważniejszą funkcją Marszałkowskiej przestanie być ta związana z przemieszczaniem samochodów" - podkreśla MJN. Aktywiści zaznaczają, że mają już wstępna koncepcję zmian, ale chcą poznać opinie mieszkańców.

Na udostępnionej przez społeczników ruchomej wizualizacji widać fragment Marszałkowskiej na wysokości Świętokrzyskiej. W tej wizji jezdnia zwęża się do jednego pasa dla samochodów i autobusów. Przestrzeń zyskują za to rowerzyści, którzy poruszają się po ścieżce w obu kierunkach. Przystanek tramwajowy staje się szerszy. Wzdłuż torowiska pojawia się trawnik i drzewa.

Zmiany na Marszałkowskiej według MJN
Zmiany na Marszałkowskiej według MJN
Źródło: MJN

Zielony plac Konstytucji z oczkiem wodnym

Rewolucyjne zmiany aktywiści z MJN zaproponowali też na południowym odcinku Marszałkowskiej, na samym placu Konstytucji. "To piękne, ale zabetonowane i zapomniane przez władze Warszawy miejsce. Na środku placu mieści się dzisiaj wielki parking otoczony wielopasmowymi jezdniami. Rowerzyści są tu zepchnięci na jezdnię lub na chodnik, jest gigantyczny hałas i mało zieleni" - wskazuje MJN.

Co proponuje w zamian? Na załączonym rysunku w środku placu nie ma parkingu, jest za to zielony skwer z oczkiem wodny. Aktywiści widzą tu też miejsce na czynne targowisko i kawiarnię. "Ruch drogowy mieściłby się tylko na zachodniej nitce ul. Marszałkowskiej, a na wschodniej stronie placu rowerzyści mknęliby odseparowaną od ruchu aut rowerostradą" - proponuje MJN. Wśród korzyści takiej zmiany stowarzyszenie wymienia: mniej hałasu i betonozy, więcej zieleni, lepsza retencja wody, czystsze powietrze i przyjaźniejsza przestrzeń dla pieszych i rowerzystów przy zachowanej dostępności dla kierowców oraz dojazdem transportem publicznym. 

MJN zapowiada, że w czwartek 6 lipca na placu Konstytucji będą zbierane opinie mieszkańców.

Proponowane przez MJN zmiany na placu Konstytucji
Proponowane przez MJN zmiany na placu Konstytucji
Źródło: MJN

Co na to miasto?

O ocenę propozycji aktywistów poprosiliśmy Zarząd Dróg Miejskich. - Trudno rzeczowo odnieść się do wizualizacji na Twitterze z kilku powodów. Po pierwsze nie ma materiału, do którego można się odnieść, bo z obrazów trudno wyłuskać konkrety, nie wspominając o uzasadnieniu takiego, czy innego rozwiązania - komentuje rzecznik prasowy ZDM Jakub Dybalski.

- Zwężenie jezdni do jednego pasa? W jakim celu? Na jakim odcinku? Z jakim układem skrzyżowań? Z jaką rolą transportu publicznego? Jakim kosztem i nie chodzi tylko o pieniądze, ale też np. powiązanie z innymi zmianami w miejskiej przestrzeni które zachodzą w centrum? – to byłby poziom, i to podstawowy, do sensownej i rzetelnej dyskusji - punktuje urzędnik.

Dybalski zaznacza, że Marszałkowska "właśnie przechodzi transformację". Podkreślił też że kształt realizowanych na Marszałkowskiej zmian jest m.in. "efektem konsultacji z warszawiakami" - Ich opinia, wyrażona w tej formie, ma dla nas znaczenie - podsumowuje.

Zmiany na Marszałkowskiej

W połowie maja rozpoczęły się prace w ciągu ulicy Marszałkowskiej na krótkim odcinku pomiędzy placem Bankowym a Królewską. To pierwszy etap realizowanego przez stołeczny ratusz projektu "Zielona Marszałkowska", który jest elementem tzw. Nowego Centrum Warszawy. Zarząd Dróg Miejskich zapowiada, że na wskazanym odcinku po zachodniej stronie ulicy, pomiędzy powstanie teraz droga dla rowerów, nowy, szerszy chodnik, a parkowanie zostanie uporządkowane. Na Marszałkowskiej od placu Bankowego do Królewskiej posadzone zostaną 63 drzewa oraz kilkadziesiąt tysięcy krzewów, bylin i pnączy.

Co z kolejnym odcinkami ulicy? - Trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej dla odcinka między Nowogrodzką a pl. Konstytucji. Z kolei Tramwaje Warszawskie na początku kwietnia rozpisały przetarg na projekt dla centralnego fragmentu, czyli de facto od Widok do Królewskiej. Tutaj podział będzie taki, że Tramwaje Warszawskie przebudowują torowisko i jezdnię, a ZDM zajmie się obsadzeniem przygotowanego miejsca zielenią - wyjaśnia Dybalski. - Na koniec rondo Dmowskiego, zostanie zamienione w skrzyżowanie po przebudowie linii średnicowej w ramach prac w Alejach Jerozolimskich - podsumowuje przedstawiciel miejskich drogowców.

Zielona Marszałkowska - wizualizacje
Zielona Marszałkowska - wizualizacje
Źródło: UM Warszawa
Czytaj także: