Dyskutowali o trzeciej linii metra, przeszli na obwodnicę. "To wbrew pozorom nie jest coś, czego Praga potrzebuje"

Źródło:
"Gazeta Stołeczna", tvnwarszawa.pl
Ratusz zapowiedział budowę trzeciej linii metra
Ratusz zapowiedział budowę trzeciej linii metra
Twitter/@trzaskowski_
Ratusz zapowiedział budowę trzeciej linii metraTwitter/@trzaskowski_

Zorganizowaną przez "Gazetę Stołeczną" debatę nad wybranym przebiegiem dla trzeciej linii metra zdominowała dyskusja o wyższości podziemnej kolejki nad planowaną obwodnicą śródmiejską. - To inwestycja bardzo niepewna i przez najbliższe 20 lat raczej nie powstanie – stwierdził jeden z dyskutujących.

Przesunięcie środków na rozpoczęcie prac projektowych nad trzecią linią metra zapowiedział w połowie marca prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. Według zapowiedzi ratusza za kilka lat ma powstać sześć nowych stacji na Kamionku, Grochowie i Gocławiu. Docelowo trasa podziemnej kolejki ma połączyć Pragę Południe z centrum. Częścią trzeciej linii będzie funkcjonująca już od kilku lat stacja Stadion Narodowy. Od niej w kierunku wschodnim metro pojedzie na stację Dworzec Wschodni, by dalej odbić na południe w stronę stacji: Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Taki przebieg został negatywnie oceniony między innymi przez aktywistów miejskich.

Trasa trzeciej linii metraUM Warszawa

"Przebieg znany już w 2007 roku"

W piątek podczas debaty zorganizowanej przez redakcję "Gazety Stołecznej" do wybranego przebiegu trzeciej linii metra przekonywali prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk oraz Tomasz Dybicz z konsorcjum Egis Polska, które przygotowało koncepcję. Do udziału w dyskusji zaproszono również ekspertów: prof. Andrzeja Szaratę z Politechniki Krakowskiej, Leszka Wiśniewskiego z Politechniki Warszawskiej oraz aktywistę z Porozumienia dla Pragi Roberta Migasa-Mazura.

Jak wskazywał na początku debaty Lejk, opracowanie wskazało kilka charakterystycznych punktów dla Pragi Południe, których obsługa trzecią linią metra jest niezbędna ze względu na przyszły rozwój tych obszarów. 

Do tych punktów zaliczono rejon Stadionu Narodowego, Dworca Wschodniego, rejon ulicy Mińskiej, rondo Wiatraczna, rejon ulicy Ostrobramskiej oraz Gocław – wyliczał Lejk. Zaznaczył, że przebieg trzeciej linii przez Pragę Południe był znany już od 2007 roku.  - Opracowaniami istotnymi dla ukształtowania przebiegu trzeciej linii były też miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego – dodał.  

- To nie jest tylko kwestia miejsca, ale i możliwości obsługi technicznej. Po minięciu Dworca Wschodniego najważniejszą stacją jest rondo Wiatraczna. To będzie największy węzeł przesiadkowy w tym obszarze. Następne stacje wynikają z odległości minimalnych, jakie mogą być pomiędzy stacjami – zwrócił uwagę Tomasz Dybicz z konsorcjum Egis Polska.

"Obwodnica przez najbliższe 20 lat raczej nie powstanie"

Jakie są oczekiwania mieszkańców?

Reprezentujący stronę społeczną Robert Migas-Mazur z Porozumienia dla Pragi stwierdził, że mieszkańcy obawiają się kolizji z obwodnicą Śródmieścia. - Boimy się, że metro w tym wariancie spowoduje, że obwodnicę trzeba będzie przeprojektować – zaznaczył.

Obie inwestycje mają się przecinać na wysokości ronda Wiatraczna. - W studium technicznym przyjęliśmy założenie, że pod tunelem obwodnicy przebiegnie tunel metra, z całą tego konsekwencją. Takie rozwiązanie jest bardzo niewygodne z punktu widzenia korzystania z metra, bo o 9 metrów głębiej musimy wykopać stację – mówił Dybicz. Stwierdził, że należy szukać rozwiązań, które będą obniżać koszty budowy metra. Wyraził opinię, że obwodnica jest inwestycją "bardzo niepewną i przez najbliższe 20 lat raczej nie powstanie". - To wbrew pozorom nie jest coś, czego Praga potrzebuje. Bardziej kluczowe jest metro. Obwodnica nie sprawi, że mieszkańcy Pragi dojadą do centrum miasta sprawnie – dodał.

Z taką opinią nie zgodził Leszek Wiśniewski, architekt i urbanista z Politechniki Warszawskiej. - Od ulicy Targowej aż do ulicy Chełmżyńskiej nie ma żadnego przejazdu przez tory kolejowe. To jest problem transportowy całego prawego brzegu – stwierdził.

Odniósł się również do wybranego przebiegu linii metra. - Dlaczego dostęp do centrum jest prowadzony naokoło? Najkrótszą trasą, którą mieszkańcy Grochowa i i Gocławia dostają się do centrum miasta jest bardzo często Most Łazienkowski. Nie rozumiem trzymania się stacji Stadion – mówił.

Czy to się opłaca?

Uczestnicy debaty byli dopytywani, czy metro na Gocław w tym kształcie jest w ogóle opłacalne.

- Na największą efektywność trzeciej linii metra będzie składać się odcinek, który przejdzie z Gocławia w kierunku Mokotowa – powiedział Dybicz. Zaznaczył, że z Gocławia i Grochowa połowa podróży jest realizowana do centrum, a druga połowa to podróże w kierunku Mokotowa. - I tutaj osiągamy bardzo duże skrócenie czasu podróży. Nawet jeśli rozwinie się system tramwajowy, dojazd z Gocławia na Mokotów to będzie 49-50 minut. Metrem jesteśmy w stanie dojechać tam w 17 minut – mówił przedstawiciel firmy Egis.

- Nie możemy się oszukiwać, że budowa metra czy obwodnicy sprawi, że na Pradze Południe pojawią się deweloperzy, którzy będą tam inwestować w biurowce – stwierdził Dybicz. - Linia umożliwi dalszy rozwój mieszkalnictwa po prawej stronie Wisły – wskazał.

- Większy problemem tej linii jest to, że ona składa różne elementy, które powstały w różnych okresach historycznych. Powstała z tego taka składanka, trudno powiedzieć, że najbardziej efektywna – ocenił Leszek Wiśniewski.

Co jest ważniejsze?

Co jest bardziej potrzebne z punktu widzenia mieszkańców Pragi? Metro czy obwodnica?

Jak zaznaczył Migas-Mazur, obie inwestycje da się pogodzić, ale pod warunkiem, że linia metra powstałaby w innym przebiegu. - W wariancie przez Ostrobramską nie było kolizji z obwodnicą. Nagle wymyślono wariant przekreślający inwestycję, która praktycznie ma decyzję środowiskową lada chwila. Praga dusi się od samochodów. Jest to tak naprawdę jedyna zabytkowa część Warszawy, która przetrwała wojnę, a wtłoczone są tam trzy, cztery pasy ruchu samochodowego. Nie mogę się zgodzić z tym, że nagle mówimy: obwodnica za 20 lat – mówił.

- To, że my wybudujemy obwodnicę nie oznacza, że uwolnimy Pragę od korków. Zachęcamy [w ten sposób - red.] do używania środków transportu indywidualnego – stwierdził Dybicz. - Prawdziwa obwodnica Pragi, jaka może powstać, to Wschodnia Obwodnica Warszawy – dodał. Ponadto wskazał, że nazywanie obwodnicy śródmiejskiej obwodnicą jest "nieporozumieniem".

Jak stwierdził Jerzy Lejk, uczestnicy dyskusji uciekają od "celu, jakiemu służy użycie danego środka transportu". - Przebieg, który jest przedmiotem dalszych opracowań, pozwala na połączenie punktów, w których występuje niespotykana w Warszawie gęstość zaludnienia – uzasadniał. - Rejon administracyjny Gocław to jest intensywność zabudowy na poziomie 20 tysięcy mieszkańców na kilometr. Mamy do czynienia z ogromnym skupiskiem ludzi, którym musimy dostarczyć właściwy dla tej populacji środek transportu – dodał. Próbując ostudzić emocje wokół kwestii wyższości metra nad obwodnicą, powiedział, że "to, co zostało dzisiaj zaprezentowane, to były pewnego rodzaju autorskie poglądy doktora Dybicza". - Natomiast jest to problem, który należy rozwiązać, przyjmując uwarunkowania płynące z różnych stron – dodał.

Autorka/Autor:dg/ran

Źródło: "Gazeta Stołeczna", tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta

Pozostałe wiadomości

"Na pływalni Polonez OSiR Targówek przy ulicy Łabiszyńskiej 20 na Targówku korzystający z basenu dorośli i dzieci zatruli się chlorem. Poszkodowane są już 23 osoby" - poinformowała Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego "Meditrans" w Warszawie. Ewakuowano 60 osób. Są wstępne wyniki badania próbek powietrza i wody.

21 osób z basenu trafiło do szpitali. Strażacy pobrali próbki wody 

21 osób z basenu trafiło do szpitali. Strażacy pobrali próbki wody 

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Od trzeciego sierpnia przy ulicy Marywilskiej miało działać tymczasowe targowisko z 800 kontenerami i parkingiem na 400 samochodów. Tak się nie stanie. Nowy termin nie jest znany. Spółka Marywilska 44 zamieściła w tej sprawie komunikat.

Zła wiadomość dla kupców z Marywilskiej 44. Powstanie tymczasowego targowiska opóźnione

Zła wiadomość dla kupców z Marywilskiej 44. Powstanie tymczasowego targowiska opóźnione

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

W Siedlcach doszło do pościgu niczym z filmów akcji. Jego bilans to poszkodowany policjant i dwa zniszczone radiowozy. Kierowca bmw zatrzymał się dopiero na blokadzie. Okazało się, że miał się czego obawiać.

Nocny pościg, dwa zniszczone radiowozy i ranny policjant

Nocny pościg, dwa zniszczone radiowozy i ranny policjant

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

Łazienki Królewskie zostały częściowo otwarte, polecają się do odwiedzania. Zobaczyć można wystawę czasową, a także wysłuchać koncertów chopinowskich czy wziąć udział w Festiwalu Strefa Ciszy. Muzeum wprowadziło czasowo niższe ceny za wstęp.

Usuwanie zniszczeń trwa, ale Łazienki Królewskie są otwarte. Bilety są tańsze

Usuwanie zniszczeń trwa, ale Łazienki Królewskie są otwarte. Bilety są tańsze

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Do stołecznego ogrodu zoologicznego zawitali nowi mieszkańcy. To dwie pary zwisogłówek koroniastych. Są jednymi z najmniejszych papug na świecie. Odpoczywają i śpią w specyficzny sposób. W kwestii żywienia nie pogardzą owocami.

Odpoczywają i śpią, zwisając głowami w dół. To jedne z najmniejszych papug na świecie

Odpoczywają i śpią, zwisając głowami w dół. To jedne z najmniejszych papug na świecie

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Strażnicy miejscy pomogli 15-latkowi, który zatruł się alkoholem. Miał dwa promile we krwi. Po ocuceniu awanturował się, odebrała go matka.

15-latek zatruł się alkoholem, znaleźli go na ławce w parku

15-latek zatruł się alkoholem, znaleźli go na ławce w parku

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do poważnego wypadku doszło pod Pułtuskiem. Z wraków wydobywał się dym. W jednym z aut siedziała kobieta, w drugim kilkuletnia dziewczynka. Obie były ranne i potrzebowały pomocy. Uczynili to policjanci, przejeżdżający obok.

Wraki aut dymiły. "W jednym, w foteliku siedziała ranna, płacząca kilkuletnia dziewczynka"

Wraki aut dymiły. "W jednym, w foteliku siedziała ranna, płacząca kilkuletnia dziewczynka"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do tragedii doszło pod Płockiem. Na drodze krajowej numer 60 dachował lexus. Autem podróżowały cztery osoby. Kierowca zginął na miejscu. Troje pasażerów, w tym kobieta i dwoje dzieci, z obrażeniami trafiło do szpitala. Trasa jest całkowicie zablokowana. Prokuratura wszczęła śledztwo dotyczące spowodowania wypadku komunikacyjnego ze skutkiem śmiertelnym.

Kierowca nie żyje, roczny chłopiec i siedmioletnia dziewczynka są ranni. Śledztwo w sprawie wypadku

Kierowca nie żyje, roczny chłopiec i siedmioletnia dziewczynka są ranni. Śledztwo w sprawie wypadku

Aktualizacja:
Źródło:
PAP

Wyszedł z więzienia, gdzie odbywał wyrok za kradzież i jeszcze tego samego dnia ukradł rower należący do 14-letniego chłopca i został zatrzymany.

Wolnością cieszył się kilka godzin

Wolnością cieszył się kilka godzin

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na trasie S2, w pobliżu węzła Opacz, doszło do zderzenia busa i samochodu ciężarowego. "Jedna osoba poszkodowana" - poinformowano w komunikacie, opublikowanym w mediach społecznościowych OSP Raszyn.

Zderzenie busa z ciężarówką na S2

Zderzenie busa z ciężarówką na S2

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Podczas patrolowania rejonu ulicy Gołkowskiej strażnicy miejscy zauważyli, że ktoś skacze do Jeziorka Czerniakowskiego z mostu. Okazało się, że chętnych do kąpieli w niedozwolonym miejscu było więcej.

Weszli po obudowie drabinki, skakali z mostu do wody. Niebezpieczna zabawa nastolatków

Weszli po obudowie drabinki, skakali z mostu do wody. Niebezpieczna zabawa nastolatków

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W miejscowości Sielice koło Sochaczewa tir z naczepą zablokował drogę krajową numer 50. Służby miały problem z usunięciem pojazdu.

Tir utknął w rowie. Był problem, by go wydostać

Tir utknął w rowie. Był problem, by go wydostać

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Cierpliwość mieszkańców Górnego Mokotowa po raz kolejny zostaje wystawiona na próbę. Tramwaje znikną z ulicy Puławskiej na cały miesiąc. To przez rozpoczynającą się budowę torowiska Rakowieckiej. W tym czasie zawieszona zostanie także oddana w maju linia na Sielce.

Męczarnia mieszkańców Mokotowa. Puławska znów bez tramwajów

Męczarnia mieszkańców Mokotowa. Puławska znów bez tramwajów

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Agresywne zachowanie 45-latka na pokładzie samolotu z Londynu do Kowna sprawiło, że kapitan podjął decyzję o lądowaniu na lotnisku w Modlinie. Interweniowali strażnicy graniczni.

Wulgaryzmy i alkohol. Nieplanowane lądowanie przez agresywnego pasażera

Wulgaryzmy i alkohol. Nieplanowane lądowanie przez agresywnego pasażera

Źródło:
PAP

Rozpoczęły się prace związane z likwidacją tunelu pod ulicą Marszałkowską. To pierwszy etap przebudowy rejonu Złotej i Zgody. Urzędnicy deklarują, że za dwa lata to miejsce zmieni się nie do poznania - auta zastąpią szpalery drzew i ogródki restauracyjne.

Zasypują tunel w centrum Warszawy

Zasypują tunel w centrum Warszawy

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Przy użyciu sztucznej inteligencji z wykorzystaniem kompilacji archiwalnych, pokolorowanych zdjęć powstał film o Warszawie. Ma pokazywać, jak wyglądało miasto przed drugą wojną i w trakcie okupacji. Eksperyment wzbudził ogromne zainteresowanie w sieci. Jednak eksperci alarmują, że produkcja może wprowadzać w błąd. Materiał Ewy Wagner z magazynu "Polska i Świat" w TVN24.

Film o dawnej Warszawie stworzony przez sztuczną inteligencję. Eksperci: to groźne

Film o dawnej Warszawie stworzony przez sztuczną inteligencję. Eksperci: to groźne

Źródło:
TVN24