Metro na Bemowie: coraz mniej szans na start budowy ostatniego odcinka w tym roku

Źródło:
tvnwarszawa.pl
Postęp prac na budowie stacji Bemowo (sierpień 2021)
Postęp prac na budowie stacji Bemowo (sierpień 2021)
Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Postęp prac na budowie stacji BemowoArtur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl

Od ośmiu miesięcy wykonawca ostatniego odcinka II linii metra na Bemowie czeka na wydanie pozwolenia na budowę. Nie widać końca formalności, z każdym dniem maleją szanse na rozpoczęcie prac w tym roku. Termin ukończenia inwestycji był już przekładany z 2022 na 2024 rok, ale rzecznik wykonawcy przyznaje, że niewykluczone jest kolejne przesunięcie.

Końcowy odcinek drugiej linii metra na Bemowie zaprojektuje i wybuduje turecko-włoskie konsorcjum firm Gülermak i Astaldi. Umowa została zawarta pod koniec 2018 roku. Początkowo jej realizacja była przewidziana na 48 miesięcy i miała zakończyć się w listopadzie 2022 roku. Ale termin okazał się nierealny. W sierpniu 2020 roku wykonawca wystąpił o wydłużenie harmonogramu prac o 18 miesięcy do maja 2024 roku.

Wraz z końcem ubiegłego roku konsorcjum złożyło też w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim komplet wniosków o wydanie pozwoleń na budowę stacji C1 Karolin, C2 Chrzanów, C3 Lazurowa, wentylatorni szlakowych V2 i V3, Stacji Postojowo-Technicznej Karolin oraz przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. - W tej chwili ostatnim elementem, który blokuje nam rozpoczęcie prac, jest wydanie pozwoleń na budowę. Wykonawca jest gotowy, by rozpocząć prace niezwłocznie po ich otrzymaniu - przekazała nam w ubiegłym tygodniu Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO

Wykonawca czeka na zakończenie formalności

W MUW dowiadujemy się, że formalności wciąż trwają. "Wnioski nie były kompletne, dlatego wezwano inwestora do ich uzupełnienia. Dokumentację uzupełniono w pierwszym kwartale 2021 roku. Następnie wszczęto postępowania i wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie o przeprowadzenie ponownej oceny odziaływania na środowisko" - poinformował zespół prasowy wojewody mazowieckiego.

Urzędnicy RDOŚ mieli jednak zastrzeżenia do złożonego przez inwestora raportu oddziaływania na środowisko. Stwierdzili, że zawiera on braki i nieprawidłowości, wezwali więc do ich uzupełnienia. W ubiegłym tygodniu zespół prasowy wojewody przekazał nam, że nie wszystko zostało uzupełnione. "Obecnie wszystkie wnioski są procedowane przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Po przeprowadzeniu między innymi ponownej oceny oddziaływania na środowisko i ustaleniu warunków realizacji inwestycji, Mazowiecki Urząd Wojewódzki będzie mógł przystąpić do weryfikacji projektu budowalnego pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami" - dodają urzędnicy.

Rzecznik Gülermak potwierdził w poniedziałek, że wykonawca oczekuje nadal na decyzje administracyjne. - Raport środowiskowy jest niezbędny do ich wydania - zaznaczył Bartosz Sawicki. I zadeklarował, że braki zostały już uzupełnione. - Trwa przekazywanie opinii i uzgodnień do wojewody mazowieckiego przez różne jednostki - dodał.

Maleją szanse na rozpoczęcie prac w tym roku

Plan był taki, by ruszyć z drążeniem tuneli jeszcze w 2021 roku. Czy jest to jeszcze możliwe? - Jeśli pozwolenie zostanie wydane jutro, to oczywiście jest szansa. Niestety każdy dzień (oczekiwania - red.) oddala nas od możliwości wystartowania robót w tym roku - przyznał Sawicki.

Niewykluczone, że prace ruszą dopiero zimą lub wczesną wiosną przyszłego roku. Ale, mimo przeciągających się spraw urzędowych, oficjalny termin zakończenia prac pozostaje bez zmian, choć jego utrzymanie nie jest pewne. - To jest wróżenie z fusów. Dzisiaj mamy terminy zawarte w kontraktach, ale dopiero jak umowa zacznie być konsumowana - po fazie, w której tarcze przejdą przez wszystkie odcinki - będzie można mówić o jakichś terminach - powiedział portalowi transport-publiczny.pl wiceprezydent stolicy Michał Olszewski.

O tym, że prawdopodobny jest kolejny aneks do umowy mówi już teraz rzecznik Gülermak. - Jest bardzo duża szansa, że ten termin będzie przesunięty - potwierdza Bartosz Sawicki.

Dwie nowe stacje metra na pograniczu Woli i Bemowa mają być gotowe w drugiej połowie 2022 roku:

Inflacja rośnie, stal drożeje. Jak to wpłynie na budowę?

Transport-publiczny.pl zwrócił uwagę, że problemem przy budowie ostatniego fragmentu zachodniego odcinka drugiej linii metra mogą też być koszty. Kontrakt zawarty w 2018 roku oszacowany został na 1,6 miliarda złotych, tymczasem inflacja wpływa zarówno na ceny materiałów budowlanych, jak i samych usług.  

- Ceny stali wzrosły o kilkadziesiąt procent tylko na przestrzeni kilku miesięcy 2021 roku. Dotyczy to wszystkich materiałów, które będą wykorzystywane przy budowie. Nieodzowną konsekwencją jest również wzrost cen naszej pracy. Dostajemy pisma od naszych podwykonawców z informacją o tym, że kontrakty, które mieliśmy przyrzeczone nie mogą zostać zawarte ze względu na wzrost cen. Nie ma jeszcze wydanych decyzji administracyjnych, więc trudno rozmawiać o konkretach. Mówimy na razie o bliżej niesprecyzowanej przyszłości. Natomiast rok 2018 a 2021 to są dwie zupełnie różne rzeczywistości - zaznacza Sawicki.

Obecnie część środków na budowę bemowskiego odcinka M2 pochodzi z kredytu zaciągniętego przez miasto w Europejskim Banku Inwestycyjnym. - Warszawa podejmuje działania zmierzające do uzyskania finansowania ze środków unijnych w Perspektywie Finansowej na lata 2021-2027 - poinformowała rzeczniczka ratusza Monika Beuth-Lutyk.

Wyjaśniła też, że miasto nie składało wcześniej wniosku o dofinansowanie tej części inwestycji ze środków unijnych między innymi "ze względu na specyfikę finansowania budowy II linii metra w Warszawie w ramach Perspektywy Finansowej na lata 2014-2020", w której przewidziano ponad 3,7 miliarda złotych na dwa projekty związane z innymi odcinkami M2.

Na przeszkodzie stały też kwestie formalne. - Warszawa podejmowała wielokrotnie rozmowy z instytucją zarządzającą środkami unijnymi w Polsce - czyli Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej - w celu sfinansowania ostatniego etapu odcinka zachodniego drugiej linii metra w Warszawie ze wsparciem unijnym. Niestety, nie otrzymaliśmy zgody - zaznaczyła rzeczniczka.

Druga linia metra na Bemowie

W ramach bemowskiego odcinka II linii metra konieczne będzie wydrążenie ponad czterech kilometrów tuneli, powstaną dwa - osobny dla każdego kierunku. Stacja C03 Lazurowa zostanie zlokalizowana po południowej stronie Górczewskiej, w rejonie Lazurowej, C02 Chrzanów powstanie w rejonie skrzyżowania Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem Człuchowskiej, a stacja C01 Karolin w rejonie Sochaczewskiej i Połczyńskiej.

Dzięki budowie STP Karolin pociągi będą mogły kursować co około trzy minuty. Wydłużenie metra na dalekie Bemowo ułatwi codzienne podróże mieszkańcom Jelonek i Chrzanowa.

Druga linia metra połączy Bemowo z Targówkiem i będzie liczyć w sumie 21 stacji. W tej chwili gotowy jest odcinek liczący 13 stacji pomiędzy Wolą a Targówkiem. Równolegle trwa budowa nowych stacji na Bródnie i na Bemowie. Na lewym i prawym brzegu powstanie ich łącznie pięć: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo. Pierwsi pasażerowie mają z nich korzystać w drugiej połowie 2022 roku.

Za końcowymi stacjami - zarówno na Bemowie, jak i na Targówku - powstają tory odstawcze dla pociągów. Wiceprezydent Olszewski zapewnił w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl, że dzięki tym torom, druga linia metra będzie mogła przez funkcjonować bez przeszkód nawet ostatniego odcinka ze Stacją Techniczno-Postojową.

Rozbudowa drugiej linii metratvnwarszawa.pl

Autorka/Autor:Klaudia Kamieniarz

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa

Pozostałe wiadomości

Dyrektorka szkoły na warszawskim Ursynowie, która prowadziła w lekcję pod wpływem alkoholu, została zdegradowana. Postępowanie w sprawie nauczycielki prowadzą też policja oraz rzecznik dyscyplinarny.

Miała dwa promile, prowadziła lekcję. Dyrektorka szkoły straciła posadę

Miała dwa promile, prowadziła lekcję. Dyrektorka szkoły straciła posadę

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W Uniwersyteckim Centrum Klinicznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego wykonano pierwszy na świecie wspomagający przeszczep wątroby. Chorej poszkodowanej w wypadku wszczepiono fragment wątroby od dawcy na 11 dni, podczas których odbudował się jej własny organ. Wówczas ten przeszczepiony można było usunąć.

Pionierska operacja. Przeszczepiono fragment wątroby, by potem go usunąć

Pionierska operacja. Przeszczepiono fragment wątroby, by potem go usunąć

Źródło:
PAP

Jest coraz więcej wypożyczalni sprzętu wodnego i coraz więcej miejsc, gdzie można zrobić patent motorowodny nawet w jeden dzień, ale w tym czasie nie da się zdobyć doświadczenia - tłumaczył prezes Legionowskiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego Krzysztof Jaworski. Dodaje, że przyczynami tragedii na wodzie są często bezmyślność i brak odpowiedzialności. Równocześnie, jak podkreśla, nad wodą rodzice często nie potrafią upilnować dzieci i ciągłe zgłaszanie ich zaginięcia stało się po prostu "plagą" przez co służby są stawiane na nogi wtedy, kiedy nie powinny.

"Bezmyślność" nad wodą i zachowanie rodziców, które stało się "plagą". Ratownik wylicza

"Bezmyślność" nad wodą i zachowanie rodziców, które stało się "plagą". Ratownik wylicza

Źródło:
PAP

W piątek w Borzęcinie Dużym kierowca potrącił dwóch 12-letnich chłopców. Jeden z nich zginął na miejscu. 26-latek kierujący autem był pijany. W sobotę wieczorem sąd zadecydował o aresztowaniu podejrzanego.

Areszt dla kierowcy, który potrącił 12-latków w Borzęcinie Dużym

Areszt dla kierowcy, który potrącił 12-latków w Borzęcinie Dużym

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Grupa kilkunastu osób z inicjatywy Ostatnie Pokolenie zablokowała aleję Wilanowską w Warszawie. Były utrudnienia w ruchu. Po kilkunastu minutach aktywistki i aktywiści zostali usunięci przez policję.

Aktywiści klimatyczni znów w akcji. Zablokowali ważną ulicę

Aktywiści klimatyczni znów w akcji. Zablokowali ważną ulicę

Źródło:
tvnwarszawa.pl, PAP

Strażnicy graniczni interweniowali na pokładzie samolotu, który miał odlecieć z Lotniska Chopina do Wenecji. Powodem był agresywny pasażer, który nie chciał zakończyć rozmowy telefonicznej i nie stosował się do poleceń personelu.

Był agresywny, nie chciał zakończyć rozmowy telefonicznej, strażnicy graniczni wyprowadzili go z samolotu

Był agresywny, nie chciał zakończyć rozmowy telefonicznej, strażnicy graniczni wyprowadzili go z samolotu

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Od czwartku mieszkańcy Pragi Południe i Rembertowa mają do dyspozycji wygodne i bezpieczne przejścia przez tory kolejowe. Zabiegali o nie od wielu lat. Przeprawy ułatwią dojście m.in. do rezerwatu przyrody Olszynka Grochowska.

Przez lata przechodzili przez tory w niedozwolonym miejscu. W końcu doczekali się bezpiecznego przejścia

Przez lata przechodzili przez tory w niedozwolonym miejscu. W końcu doczekali się bezpiecznego przejścia

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Tragiczny wypadek w miejscowości Borzęcin Duży. Kierujący autem osobowym potrącił dwóch nastolatków. Jeden zginął na miejscu. Policja podała, że kierowca był pijany, miał prawie trzy promile.

Jechali rowerami na zbiórkę drużyny pożarniczej, potrącił ich pijany kierowca. Jeden z 12-latków zginął

Jechali rowerami na zbiórkę drużyny pożarniczej, potrącił ich pijany kierowca. Jeden z 12-latków zginął

Aktualizacja:
Źródło:
tvnwarszawa.pl, PAP

Policja z Płocka zatrzymała 35-latka, który próbował ukraść alkohol z jednego z marketów na terenie miasta. Mężczyzna groził nożem ochroniarzowi, pracownikom sklepu, a potem również funkcjonariuszom. Został obezwładniony. Grozi mu do 10 lat więzienia.

Chciał ukraść alkohol. Groził nożem pracownikom sklepu i policjantom

Chciał ukraść alkohol. Groził nożem pracownikom sklepu i policjantom

Źródło:
PAP

Wprowadzaniu stref czystego transportu w polskich miastach powinien towarzyszyć rozwój transportu zbiorowego - uważa rzecznik Polskiego Alarmu Smogowego Piotr Siergiej. Punktualne, czyste i szybkie autobusy czy pojazdy szynowe spowodują, że chętniej zrezygnujemy z jazdy samochodem.

Strefa Czystego Transportu to "martwy przepis"? Aby działała, "musi rozwijać się komunikacja publiczna"

Strefa Czystego Transportu to "martwy przepis"? Aby działała, "musi rozwijać się komunikacja publiczna"

Źródło:
PAP

Na ławie oskarżonych zasiądzie Tomasz G., który spowodował tragiczny wypadek w Gostyninie. Mężczyzna śmiertelnie potrącił kobietę prowadzącą wózek z 9-miesięcznym dzieckiem. Był pod wpływem alkoholu.

Był pijany, jechał za szybko, potrącił kobietę z dzieckiem. Jest akt oskarżenia

Był pijany, jechał za szybko, potrącił kobietę z dzieckiem. Jest akt oskarżenia

Źródło:
tvnwarszawa.pl

43 pingwiny z warszawskiego zoo tymczasowo zmieniły lokum. Zajęły część wybiegu po niedźwiedziach polarnych na czas budowy nowego domu.

Warszawskie pingwiny przeprowadziły się na wybieg niedźwiedzi

Warszawskie pingwiny przeprowadziły się na wybieg niedźwiedzi

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Zgodnie z nowymi zasadami obowiązującymi w schronisku na Paluchu zainteresowani przyjęciem zwierzaka pod swój dach muszą najpierw zadzwonić do Biura Przyjęć i Adopcji. Zdaniem wolontariuszy to niepotrzebnie wydłuży proces adopcji i w efekcie doprowadzi do spadku ich liczby. Zarzutów wobec zmian wprowadzanych przez dyrekcję placówki jest więcej.

Wolontariusze krytykują zmiany w schronisku, obawiają się spadku liczby adopcji zwierząt

Wolontariusze krytykują zmiany w schronisku, obawiają się spadku liczby adopcji zwierząt

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Ciężkie, połamane konary starego drzewa zwisały nad chodnikiem na Pradze Południe. Zagrażały przechodniom i zaparkowanym obok samochodom. Na miejscu interweniowały służby.

Grube konary zwisały tylko na skrawkach kory

Grube konary zwisały tylko na skrawkach kory

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do Zarządu Zieleni Warszawy wpływa sporo zgłoszeń dotyczących konieczności wykoszenia lub wstrzymania koszenia trawników. - Racje dostrzegamy po obu stronach - przyznają miejscy ogrodnicy. Tłumaczą też, dlaczego w niektórych częściach miasta widać kawałki łąki, a w innych krótko przycięte trawniki.

Od lat ograniczają koszenie. Ciągle muszą tłumaczyć dlaczego

Od lat ograniczają koszenie. Ciągle muszą tłumaczyć dlaczego

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości co do obowiązującej od początku lipca w Warszawie strefy czystego transportu. Chodzi o interpretację przepisów umożliwiających wjazd do miasta samochodom wszystkich seniorów, którzy mają ukończone 70 lat. RPO zwrócił się do drogowców o wyjaśnienia.

Strefa czystego transportu. Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości

Strefa czystego transportu. Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości

Źródło:
PAP

Kilka rzeźb warszawskiego artysty Łukasza Krupskiego można oglądać przy kościele św. Aleksandra na placu Trzech Krzyży. Stanęły tam w ramach plenerowej wystawy "Magia spotkania", i zostaną do 10 października.

Plac Trzech Krzyży jak grecka agora. Przed kościołem stanęła plenerowa wystawa rzeźby

Plac Trzech Krzyży jak grecka agora. Przed kościołem stanęła plenerowa wystawa rzeźby

Źródło:
tvnwarszawa.pl