Metro na Bemowie: coraz mniej szans na start budowy ostatniego odcinka w tym roku

Źródło:
tvnwarszawa.pl
Postęp prac na budowie stacji Bemowo (sierpień 2021)
Postęp prac na budowie stacji Bemowo (sierpień 2021)
Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Postęp prac na budowie stacji BemowoArtur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl

Od ośmiu miesięcy wykonawca ostatniego odcinka II linii metra na Bemowie czeka na wydanie pozwolenia na budowę. Nie widać końca formalności, z każdym dniem maleją szanse na rozpoczęcie prac w tym roku. Termin ukończenia inwestycji był już przekładany z 2022 na 2024 rok, ale rzecznik wykonawcy przyznaje, że niewykluczone jest kolejne przesunięcie.

Końcowy odcinek drugiej linii metra na Bemowie zaprojektuje i wybuduje turecko-włoskie konsorcjum firm Gülermak i Astaldi. Umowa została zawarta pod koniec 2018 roku. Początkowo jej realizacja była przewidziana na 48 miesięcy i miała zakończyć się w listopadzie 2022 roku. Ale termin okazał się nierealny. W sierpniu 2020 roku wykonawca wystąpił o wydłużenie harmonogramu prac o 18 miesięcy do maja 2024 roku.

Wraz z końcem ubiegłego roku konsorcjum złożyło też w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim komplet wniosków o wydanie pozwoleń na budowę stacji C1 Karolin, C2 Chrzanów, C3 Lazurowa, wentylatorni szlakowych V2 i V3, Stacji Postojowo-Technicznej Karolin oraz przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. - W tej chwili ostatnim elementem, który blokuje nam rozpoczęcie prac, jest wydanie pozwoleń na budowę. Wykonawca jest gotowy, by rozpocząć prace niezwłocznie po ich otrzymaniu - przekazała nam w ubiegłym tygodniu Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO

Wykonawca czeka na zakończenie formalności

W MUW dowiadujemy się, że formalności wciąż trwają. "Wnioski nie były kompletne, dlatego wezwano inwestora do ich uzupełnienia. Dokumentację uzupełniono w pierwszym kwartale 2021 roku. Następnie wszczęto postępowania i wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie o przeprowadzenie ponownej oceny odziaływania na środowisko" - poinformował zespół prasowy wojewody mazowieckiego.

Urzędnicy RDOŚ mieli jednak zastrzeżenia do złożonego przez inwestora raportu oddziaływania na środowisko. Stwierdzili, że zawiera on braki i nieprawidłowości, wezwali więc do ich uzupełnienia. W ubiegłym tygodniu zespół prasowy wojewody przekazał nam, że nie wszystko zostało uzupełnione. "Obecnie wszystkie wnioski są procedowane przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Po przeprowadzeniu między innymi ponownej oceny oddziaływania na środowisko i ustaleniu warunków realizacji inwestycji, Mazowiecki Urząd Wojewódzki będzie mógł przystąpić do weryfikacji projektu budowalnego pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami" - dodają urzędnicy.

Rzecznik Gülermak potwierdził w poniedziałek, że wykonawca oczekuje nadal na decyzje administracyjne. - Raport środowiskowy jest niezbędny do ich wydania - zaznaczył Bartosz Sawicki. I zadeklarował, że braki zostały już uzupełnione. - Trwa przekazywanie opinii i uzgodnień do wojewody mazowieckiego przez różne jednostki - dodał.

Maleją szanse na rozpoczęcie prac w tym roku

Plan był taki, by ruszyć z drążeniem tuneli jeszcze w 2021 roku. Czy jest to jeszcze możliwe? - Jeśli pozwolenie zostanie wydane jutro, to oczywiście jest szansa. Niestety każdy dzień (oczekiwania - red.) oddala nas od możliwości wystartowania robót w tym roku - przyznał Sawicki.

Niewykluczone, że prace ruszą dopiero zimą lub wczesną wiosną przyszłego roku. Ale, mimo przeciągających się spraw urzędowych, oficjalny termin zakończenia prac pozostaje bez zmian, choć jego utrzymanie nie jest pewne. - To jest wróżenie z fusów. Dzisiaj mamy terminy zawarte w kontraktach, ale dopiero jak umowa zacznie być konsumowana - po fazie, w której tarcze przejdą przez wszystkie odcinki - będzie można mówić o jakichś terminach - powiedział portalowi transport-publiczny.pl wiceprezydent stolicy Michał Olszewski.

O tym, że prawdopodobny jest kolejny aneks do umowy mówi już teraz rzecznik Gülermak. - Jest bardzo duża szansa, że ten termin będzie przesunięty - potwierdza Bartosz Sawicki.

Dwie nowe stacje metra na pograniczu Woli i Bemowa mają być gotowe w drugiej połowie 2022 roku:

Inflacja rośnie, stal drożeje. Jak to wpłynie na budowę?

Transport-publiczny.pl zwrócił uwagę, że problemem przy budowie ostatniego fragmentu zachodniego odcinka drugiej linii metra mogą też być koszty. Kontrakt zawarty w 2018 roku oszacowany został na 1,6 miliarda złotych, tymczasem inflacja wpływa zarówno na ceny materiałów budowlanych, jak i samych usług.  

- Ceny stali wzrosły o kilkadziesiąt procent tylko na przestrzeni kilku miesięcy 2021 roku. Dotyczy to wszystkich materiałów, które będą wykorzystywane przy budowie. Nieodzowną konsekwencją jest również wzrost cen naszej pracy. Dostajemy pisma od naszych podwykonawców z informacją o tym, że kontrakty, które mieliśmy przyrzeczone nie mogą zostać zawarte ze względu na wzrost cen. Nie ma jeszcze wydanych decyzji administracyjnych, więc trudno rozmawiać o konkretach. Mówimy na razie o bliżej niesprecyzowanej przyszłości. Natomiast rok 2018 a 2021 to są dwie zupełnie różne rzeczywistości - zaznacza Sawicki.

Obecnie część środków na budowę bemowskiego odcinka M2 pochodzi z kredytu zaciągniętego przez miasto w Europejskim Banku Inwestycyjnym. - Warszawa podejmuje działania zmierzające do uzyskania finansowania ze środków unijnych w Perspektywie Finansowej na lata 2021-2027 - poinformowała rzeczniczka ratusza Monika Beuth-Lutyk.

Wyjaśniła też, że miasto nie składało wcześniej wniosku o dofinansowanie tej części inwestycji ze środków unijnych między innymi "ze względu na specyfikę finansowania budowy II linii metra w Warszawie w ramach Perspektywy Finansowej na lata 2014-2020", w której przewidziano ponad 3,7 miliarda złotych na dwa projekty związane z innymi odcinkami M2.

Na przeszkodzie stały też kwestie formalne. - Warszawa podejmowała wielokrotnie rozmowy z instytucją zarządzającą środkami unijnymi w Polsce - czyli Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej - w celu sfinansowania ostatniego etapu odcinka zachodniego drugiej linii metra w Warszawie ze wsparciem unijnym. Niestety, nie otrzymaliśmy zgody - zaznaczyła rzeczniczka.

Druga linia metra na Bemowie

W ramach bemowskiego odcinka II linii metra konieczne będzie wydrążenie ponad czterech kilometrów tuneli, powstaną dwa - osobny dla każdego kierunku. Stacja C03 Lazurowa zostanie zlokalizowana po południowej stronie Górczewskiej, w rejonie Lazurowej, C02 Chrzanów powstanie w rejonie skrzyżowania Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem Człuchowskiej, a stacja C01 Karolin w rejonie Sochaczewskiej i Połczyńskiej.

Dzięki budowie STP Karolin pociągi będą mogły kursować co około trzy minuty. Wydłużenie metra na dalekie Bemowo ułatwi codzienne podróże mieszkańcom Jelonek i Chrzanowa.

Druga linia metra połączy Bemowo z Targówkiem i będzie liczyć w sumie 21 stacji. W tej chwili gotowy jest odcinek liczący 13 stacji pomiędzy Wolą a Targówkiem. Równolegle trwa budowa nowych stacji na Bródnie i na Bemowie. Na lewym i prawym brzegu powstanie ich łącznie pięć: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo. Pierwsi pasażerowie mają z nich korzystać w drugiej połowie 2022 roku.

Za końcowymi stacjami - zarówno na Bemowie, jak i na Targówku - powstają tory odstawcze dla pociągów. Wiceprezydent Olszewski zapewnił w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl, że dzięki tym torom, druga linia metra będzie mogła przez funkcjonować bez przeszkód nawet ostatniego odcinka ze Stacją Techniczno-Postojową.

Rozbudowa drugiej linii metratvnwarszawa.pl

Autorka/Autor:Klaudia Kamieniarz

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa

Pozostałe wiadomości

Postępowania dyscyplinarne, zwolnienia, procesy cywilne i doniesienia do prokuratury - to okoliczności, w jakich przebiegają wybory nowego rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Teoretycznie mają się odbyć w poniedziałek, 6 maja. Choć zostało tak mało czasu, to wcale nie jest to pewne.

Wybory pod znakiem zapytania. Walka o fotel rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

Wybory pod znakiem zapytania. Walka o fotel rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

Źródło:
tvn24.pl

Prokuratura przekazała pierwsze ustalenia dotyczące wypadku na ulicy Vogla w warszawskim Wilanowie. Dotyczą tożsamości ofiar i prawdodopodobnej przyczyny tragedii. Śledztwo będzie prowadzone w kierunku nieumyślnego spowodowania wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym.

Spłonęli w rozbitym aucie. Prokuratura o ofiarach i prawdopodobnej przyczynie tragedii

Spłonęli w rozbitym aucie. Prokuratura o ofiarach i prawdopodobnej przyczynie tragedii

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Zadzwoniła pod numer alarmowy w obawie o swoje życie. Okazało się, że bała się własnego syna. Sprawą zajęli się policjanci z Targówka. 39-latek usłyszał zarzuty i ma zakaz zbliżania się do bliskich.

Wezwała pomoc, bo bała się własnego syna

Wezwała pomoc, bo bała się własnego syna

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W samolocie PLL LOT z Zurychu do Warszawy wykryto usterkę podwozia. Pasażerowie musieli opuścić pokład, a lot został ostatecznie odwołany. Informację o tym zdarzeniu otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Zablokowała się część podwozia, pasażerowie musieli wysiąść

Zablokowała się część podwozia, pasażerowie musieli wysiąść

Źródło:
Kontakt 24, tvnwarszawa.pl

Policjanci z Radomia zatrzymali 46-latka, który miał ugodzić nożem swojego kolegę. Między mężczyznami doszło do nieporozumienia. Przedmiotem sporu była kurtka.

Cios nożem w plecy podczas kłótni o kurtkę

Cios nożem w plecy podczas kłótni o kurtkę

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Ulice Rudnickiego, Perzyńskiego i Podczaszyńskiego na Bielanach wzbogacą się o 170 drzew. Nie zabraknie też nowych krzewów i bylin. Wszystko w ramach dwukilometrowego parku linearnego, który tam powstanie. Zarząd Dróg Miejskich wybrał wykonawcę prac. Ma na ich wykonanie 60 dni. 

Dwukilometrowy park linearny na Bielanach jeszcze przed wakacjami. Wybrali wykonawcę prac

Dwukilometrowy park linearny na Bielanach jeszcze przed wakacjami. Wybrali wykonawcę prac

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Po zderzeniu auta osobowego z ciężarną klępą (samicą łosia) na świat przy drodze przyszły cielęta. Policjanci zadbali o specjalistyczną opiekę dla nich. Dwie samiczki przebywają teraz w Fundacji Wzajemnie Pomocni, na terenie gminy Pomiechówek.

Ich matkę potrącił samochód, na świat przyszły przy drodze

Ich matkę potrącił samochód, na świat przyszły przy drodze

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Z relacji pracowników sklepu wynikało, że kobieta ze sklepowych półek wzięła banany oraz awokado i zapakowała je do trzech toreb, nabijając przy kasie jako jabłka. W torbach miała w sumie 30 sztuk awokado i ponad trzy kilogramy bananów.

"Kupiła" awokado i banany w cenie jabłek, grozi jej nawet osiem lat więzienia

"Kupiła" awokado i banany w cenie jabłek, grozi jej nawet osiem lat więzienia

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Wybory do Parlamentu Europejskiego odbędą się 9 czerwca. Komitety wyborcze ogłosiły już listy kandydatów. Kto wystartuje w stolicy?

Wybory do Parlamentu Europejskiego. Warszawskie "jedynki"

Wybory do Parlamentu Europejskiego. Warszawskie "jedynki"

Źródło:
PAP

Wybory do Parlamentu Europejskiego odbędą się 9 czerwca. Komitety wyborcze ogłosiły już listy kandydatów. Kto wystartuje na Mazowszu?

Wybory do Parlamentu Europejskiego. Kto otworzy listy na Mazowszu?

Wybory do Parlamentu Europejskiego. Kto otworzy listy na Mazowszu?

Źródło:
PAP

Do tragicznego w skutkach wypadku doszło około godziny 13 przy ulicy Vogla w Wilanowie. Samochód osobowy uderzył w drzewo, po czym stanął w płomieniach. Jak informuje straż pożarna, w wyniku wypadku zginęły trzy osoby.

Samochód wbił się w drzewo i spłonął. Nie żyją trzy osoby

Samochód wbił się w drzewo i spłonął. Nie żyją trzy osoby

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Niebezpieczna sytuacja na drodze krajowej numer 50 w miejscowości Zawiszyn. Kierowca ciężarówki wyprzedzał, gdy z przeciwka jechał samochód osobowy. Gdyby kierujący autem nie zjechał z jezdni w ostatniej chwili, doszłoby do tragedii.

Ciężarówką wyprzedzał "na czołówkę". Nagranie

Ciężarówką wyprzedzał "na czołówkę". Nagranie

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Wybudowana pod koniec XIX wieku jednopiętrowa czynszówka przy ulicy Kawęczyńskiej na Starej Pradze przejdzie generalny remont. To pozwoli uratować jedyny zachowany w tej okolicy drewniany budynek.

W niezmienionej formie przetrwał 120 lat. Doczekał remontu

W niezmienionej formie przetrwał 120 lat. Doczekał remontu

Źródło:
PAP

Za pięć lat Lotnisko Chopina ma być gotowe do obsługi 30 milionów pasażerów rocznie. Wymaga to dużych inwestycji. Ale jaka nie byłaby ich skala stołeczny port lotniczy nie ma możliwości technicznych do przyjęcia większej liczby podróżnych. Z zapewnień przedstawiciela rządu jasno wynika, że po uruchomieniu Centralnego Portu Komunikacyjnego, warszawskie lotnisko powinno zostać zamknięte. 

Przyszłość Lotniska Chopina. 700 samolotów w ciągu doby, na więcej brakuje miejsca

Przyszłość Lotniska Chopina. 700 samolotów w ciągu doby, na więcej brakuje miejsca

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Stołeczny ratusz poinformował o postępach w budowie zachodniego odcinka linii metra M2. Trwają prace konstrukcyjne. Niedługo rozpocznie się łączenie stacji techniczno-postojowej z pasażerską Karolin.

Budowa linii metra M2. "Prace przeniosły się pod ziemię"

Budowa linii metra M2. "Prace przeniosły się pod ziemię"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Sześć firm chce się podjąć przebudowy i zazielenienia 2,5 hektara ulic i placów w rejonie Złotej i Zgody. Miasto analizuje oferty, które wpłynęły. - Najkorzystniejszą złożyła firma Skanska - podał ratusz.

Sześć firm chce przebudować Złotą i jej okolicę

Sześć firm chce przebudować Złotą i jej okolicę

Źródło:
tvnwarszawa.pl