Tarcza TBM Maria przebiła się ze stacji Zacisze do stacji Trocka na II linii metra. Prawdopodobnie w przyszłym miesiącu dołączy do niej ostatnia z pracujących tarcz – Anna.
"Mamy to! Pierwszy tunel na odc. wschodnim #M2 został wydrążony! TBM Maria właśnie przebiła się do szybu przy stacji Trocka" – napisała w czwartek wieczorem na Twitterze Karolina Gałecka, rzeczniczka stołecznego ratusza. Przekazała również, że do rozruchu przygotowuje się druga z tarcz, pracująca na wschodnim odcinku drugiej linii metra – Anna. W tej chwili tarcza znajduje się na stacji Zacisze.
Tarcza Maria wyruszyła z ostatniej stacji Bródno w kierunku Trockiej 4 maja i po 38 dniach dotarła do kolejnej stacji – Kondratowicza. Po zaplanowanym odpoczynku wyruszyła w dalszą drogę. Na stacji Zacisze zameldowała się w pierwszej połowie października. W połowie grudnia rozpoczęła drążenie tunelu w kierunku stacji Trocka.
Na początku sierpnia ratusz poinformował o poślizgu na budowie obu odcinków. Na opóźnienie w pracach wpłynęło wywołane pandemią kilkumiesięczne zamknięcie granic, wstrzymanie ruchu pasażerskiego i ograniczenia w produkcji i transporcie materiałów. Ponadto podczas prac wykonawca natrafił na konieczne do przebudowy sieci podziemne oraz liczne niewybuchy z II wojny światowej.
Trzy stacje na Targówku: Bródno, Kondratowicza i Zacisze miały powstać do września 2021, ale termin został przesunięty o 10 miesięcy.
Na zachodnim odcinku tunele już wydrążone
Na budowie zachodniego odcinka metra w tym tygodniu rozpoczęły się prace związane z wydobyciem tarcz TBM Krystyny i Elisabetty na powierzchnię. Drążenie tuneli na odcinku łączącym Bemowo i Wolę zakończyło się pod koniec grudnia. Krystyna w dwóch etapach wydrążyła w sumie 1369 metrów tunelu, a Elisabetta 1367 metrów, dzięki czemu Bemowo zyskało podziemne połączenie z Wolą.
Zgodnie z nowym harmonogramem prace przy budowie stacji Ulrychów i Bemowo zostałyby przesunięte o osiem miesięcy, czyli zakończą się w lipcu 2022 roku.
Poza tym na Bemowie powstaną jeszcze trzy stacje: Lazurowa C3, Chrzanów C2 i Karolin C1 ze Stacją Techniczno-Postojową. Ale prace jeszcze nie wystartowały. Ostatni odcinek drugiej linii metra po zachodniej stronie Warszawy jest w trakcie przygotowania. W sierpniu uzyskał komplet decyzji lokalizacyjnych.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa