Kolejarze ogłosili przetarg na studium planistyczne rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego. W opisie zamówienia znalazły się założenia związane z budową nowej linii średnicowej. Prace nad dokumentem mają trwać ponad trzy lata.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie studium planistycznego rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej w ramach projektu pn.: "Prace przygotowawcze dla wybranych projektów". W 2019 roku spółka PKP PLK przyjęła dokument "Kierunki rozwoju sieci kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym – Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej", który stanowi diagnozę stanu obecnego i zawiera wytyczne do realizacji działań na przyszłość tak, aby stworzyć ofertę nie tylko dla Warszawy, ale również szerzej, bo plan obejmuje analizy w promieniu 100 km wokół Warszawy.
Studium, na które właśnie ogłoszono przetarg, będzie rozwinięciem tych założeń.
Dodatkowe tory i nowe linie średnicowe
Jak czytamy w opisie przedmiotu zamówienia, zadaniem wykonawcy będzie "opracowanie wariantowej koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji warszawskiej". Przedmiotem analizy będą m.in. wskazane przez spółkę PKP PLK opcje inwestycyjne. Wśród nich dobudowa pary torów w celu uzyskania separacji ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego i towarowego na odcinkach: Grodzisk Mazowiecki - Skierniewice, Warszawa - Sochaczew, Nasielsk/Kątne/Świercze - Ciechanów, Warszawa Główna Towarowa - Warszawa Gdańska.
Analizie zostaną poddane również nowe linie średnicowe: Warszawa Wileńska - Warszawa Główna, Warszawa Wileńska - Warszawa Służewiec, Warszawa Gdańska - Warszawa Służewiec, a także trzecia para torów na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Centralna - Warszawa Wschodnia.
W ramach wytrasowania przebiegu linii średnicowych wraz z określeniem odcinków tunelowych wykonawca studium przeprowadzi analizę możliwości i zasadności budowy przystanków osobowych dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego w rejonie: Warszawa Domaniewska, na skrzyżowaniu Domaniewskiej i Wołoskiej lub Domaniewskiej i Postępu, Warszawa Rakowiecka, pod ul. Wołoską, umożliwiający przesiadki do komunikacji tramwajowej w kierunku do Wilanowa i Dworca Zachodniego, GUS, umożliwiający przesiadki do autobusów na Trasie Łazienkowskiej, Dworzec Centralny, podziemny przystanek zapewniający przesiadki do pociągów dalekobieżnych oraz regionalnych, a także zapewniający dojazd do centrum, Rondo ONZ, umożlwiający przesiadkę do II linii metra, Rondo "Radosława", umożliwiający przesiadkę do komunikacji tramwajowej w kierunku Bielan, Metro Ratusz Arsenał, umożlwiający przesiadki do I linii metra, Warszawa Wileńska (zakłada się zagłębienie tej stacji oraz zapewnienie jak najkrótszej drogi dojścia do II linii metra).
W opisie zamówienia kolejarze zastrzegli, że nie jest to zamknięta lista przystanków. W przypadku zidentyfikowania innych lokalizacji, wykonawca również podda je analizom.
Nowe linie kolejowe
Wśród analizowanych planów inwestycyjnych znajdą się również: budowa "ringu" miejskiego wokół Warszawy oraz pozostałe projekty liniowe i łącznicowe, takie jak budowa łącznic umożliwiających przejazd w nowych relacjach, np. Warszawa Włochy - Warszawa Aleje Jerozolimskie, czy budowa nowych linii na odcinkach: Pruszków - Błonie, Tłuszcz/Łochów - Sokołów Podlaski, Modlin - Wyszogród - Płock, Żyrardów - Mszczonów, Józefów - Parzniew. Przedmiotem analizy ma być również dostosowanie istniejących linii do obsługi pociągami pasażerskimi na odcinkach: Warszawa Jelonki - Radiowo oraz Pruszków – Komorów.
Inne linie wskazane do analizy to: Zegrze Płd. - Pułtusk - Maków Mazowiecki - Przasnysz - Chorzele, Warka - Kozienice, linia obwodowa Konstancin Jeziorna - Otwock, Pruszków / Warszawa Lotnisko Chopina - Nadarzyn - Tarczyn - Grójec, Warszawa Wileńska - Marki - Radzymin jako kolei normalnotorowa, lekka lub wąskotorowa, a także integracja linii WKD z siecią PKP PLK, w szczególności z nową linią średnicową, w celu jej przedłużenia w kierunku wskazanego w analizach wylotu aglomeracyjnego.
Kolejną grupę projektów stanowią inwestycje dostosowawcze na istniejącej infrastrukturze: dostosowanie obwodnicy towarowej Warszawy do ruchu pasażerskiego przy założeniu zachowania płynności ruchu towarowego, dostosowanie wskazanych linii do kursowania pociągów o długości min. 750 m poprzez przystosowanie torów głównych dodatkowych do przyjmowania tych pociągów oraz odbudowę torów głównych dodatkowych lub stacji oraz rozbudowa układu torowego stacji Warszawa Główna Towarowa.
Ostatnim elementem analizy ma być budowa nowych linii w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym linii Warszawa – CPK – Łódź.
3,5 roku na przygotowanie studium
Zamówienie przewiduje kilka etapów przygotowania studium: określenie wariantów, wstępne analizy techniczne nowych linii średnicowych i pozostałych linii, przygotowanie modelu i analizy prognostyczne, korekty wariantów, ich analiza pod kątem przepustowości i wreszcie przygotowanie koncepcyjnych układów.
Na opracowanie dokumentu wykonawca będzie mieć około 3,5 roku. Termin składania ofert mija 24 lutego 2022 roku.
Na tvnwarszawa.pl informowaliśmy również o postępach w pracach modernizacyjnych Dworca Zachodniego:
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK