Nowe przystanki w Warszawie, rozbudowa linii wylotowych ze stolicy do czterotorowych, częściej kursujące pociągi na linii średnicowej, sprawny przewóz towarów przez aglomerację - to główne założenia master planu dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej - poinformował w poniedziałek wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
- Zmiany w transporcie kolejowym w Polsce w istotny sposób obejmują aglomeracje. Celem jest zapewnienie mieszkańcom i podróżnym sprawnej zintegrowanej komunikacji. Dzięki już realizowanym i planowanym w oparciu o analizy PKP Polskich Linii Kolejowych inwestycjom w aglomeracji warszawskiej powstaje kolej komfortowa, szybka i dostępna - stwierdził w poniedziałek Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Pociągi co 2,5 minuty
- Master plan dla Warszawskiego Węzła Kolejowego stanowi kompleksową diagnozę stanu obecnego i zawiera wytyczne do realizacji działań na przyszłość tak, aby stworzyć ofertę nie tylko dla Warszawy, ale również szerzej, bo plan obejmuje analizy w promieniu 100 km wokół Warszawy - dodał.
Obecny na konferencji Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych poinformował, że plan dla stołecznego węzła obejmuje przebudowę warszawskiej linii średnicowej, nowe przystanki, zwiększenie połączeń kolejowych w stolicy, sprawne łączenie ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego i przewozów towarowych. Uwzględnia też modernizację linii i budowę nowych.
- Przebudowa warszawskiej linii średnicowej Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia zwiększy liczbę połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Dzięki nowym rozwiązaniom, po linii podmiejskiej pociągi pojadą co 2,5 minuty, czyli 24 pociągi na godzinę - powiedział Merchel.
Dodał, że dla poprawy układu komunikacyjnego PKP PLK planuje budowę na linii średnicowej przystanku pod rondem de Gaulle’a i przystanku Warszawa Solec, oraz Warszawa Targówek na linii Warszawa Wschodnia - Gdańsk.
Linie wylotowe
Szef PKP PLK powiedział, że założona jest rozbudowa linii wylotowych z Warszawskiego Węzła Komunikacyjnego do układów czterotorowych, w szczególności: Warszawa - Otwock (o tej inwestycji informowaliśmy szczegółowo na tvnwarszawa.pl), Warszawa - Legionowo, Wołomin - Tłuszcz, Warszawa - Sulejówek Miłosna, Warszawa - Piaseczno. Rozbudowa pozwoli na przejazd do kilkunastu pociągów więcej w ciągu godziny oraz możliwość realizacji cyklicznego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich.
Jak poinformował prezes PKP PLK nowy układ linii ma zapewniać przejazd pociągów towarowych bez straty czasu ze względu na ograniczoną przepustowość.
Merchel poinformował, że PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowując master plan przeprowadziły kompleksową analizę linii kolejowych w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego. Szczegółowe badania objęły miasto i odcinki linii w promieniu około 100 km od stolicy. Uwzględniono wzrost liczby mieszkańców, niewydolność układów drogowych, konieczność pogodzenia ruchu kolejowego aglomeracyjnego, regionalnego, dalekobieżnego i towarowego oraz potrzebę dostosowania linii do rzeczywistych potrzeb przewozowych. Opracowano koncepcyjne układy torowe linii i stacji.
PAP/kz/pm