Buspas na Głębockiej chcą wytyczyć latem. Gdzie uruchomią kolejny?

W ciągu ulicy Głębockiej zostanie wytyczony buspas
W ciągu ulicy Głębockiej zostanie wytyczony buspas (wiosna 2024 roku)
Źródło: Mateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl
Drogowcy przymierzają się do zapowiadanych w ubiegłym roku zmian w ciągu Głębockiej i św. Wincentego. Jedną z najważniejszych jest wytyczenie buspasa, który ułatwi mieszkańcom Białołęki dotarcie do stacji metra na Bródnie. Nie będzie to jedyny buspas, jaki ma powstać w tym roku. Badania wskazują, że w miejscach, gdzie pojawiają się tego typu udogodnienia, liczba pasażerów w autobusach wyraźnie wzrasta.

W październiku ubiegłego roku Zarząd Dróg Miejskich zapowiadał, że buspas w ciągu ulic Głębockiej i św. Wincentego powstanie na odcinku od trasy S8 do skrzyżowania z Kondratowicza. Pasy dla autobusów powstaną w obu kierunkach - by, jak zapewniało miasto - ułatwić pasażerom komunikacji podróż także z metra w kierunku Białołęki. Po zachodniej stronie ciągu ulic Głębockiej i św. Wincentego buspas powstanie od przystanku autobusowego "CH Targówek 03" do ulicy Kondratowicza. Natomiast po stronie wschodniej buspas zacznie się za skrzyżowaniem z ulicami Przy Grodzisku i Malborskiej, a zakończy na wysokości przystanku "CH Targówek 03". Na tych odcinkach, tam, gdzie dziś jest jeden pas, zostanie poszerzona jezdnia. Kiedy należy spodziewać się pierwszych prac?

Buspas chcą wytyczyć latem

- Buspas powstaje w ramach umowy z zarządcą centrum handlowego i po ich stronie jest przygotowanie dokumentacji projektowej, więc czekamy, aż ją od nich dostaniemy. Myślę, że to kwestia kilku tygodni. Gdybyśmy ją otrzymali w maju, chcielibyśmy znaleźć wykonawcę tak, żeby zasadnicze prace przebiegły latem. To by było optymalne rozwiązanie – powiedział Jakub Dybalski, rzecznik prasowy ZDM.

Inwestycja w ciągu Głębockiej ma też ułatwić życie pieszym i rowerzystom, którzy jeżdżą w tym miejscu chodnikiem, co skutkuje wieloma konfliktowymi sytuacjami. Droga rowerowa w tym miejscu urywa się na wysokości centrum handlowego Atrium Targówek. - Założenie jest takie, żeby w ramach tego projektu przedłużyć ją do ronda przed Trasą Toruńską, przeprowadzić przez Głębocką i dołączyć do istniejącej w tym miejscu – wskazał Dybalski.

Tu powstaną nowe buspasy
Tu powstaną nowe buspasy
Źródło: Google Maps

Skromne plany ratusza

Przy okazji przygotowań do wyznaczenia buspasa na Głębockiej zapytaliśmy w stołecznym ratuszu o plany miasta na ten rok w kwestii kolejnych tego typu ułatwień dla pasażerów komunikacji miejskiej. Te okazały się dość skromne. Oprócz buspasa w ciągu ulicy Głębockiej i św. Wincentego powstanie jeszcze jeden: w ciągu Modlińskiej – na odcinku od Aluzyjnej do Światowida (przy Urzędzie Dzielnicy Białołęka).

- Wdrożenie planowane jest wraz z uruchomieniem nowego skrzyżowania Modlińska-Światowida, czyli w drugiej połowie 2023 roku. Łączna długość buspasów w Warszawie po realizacji obu inwestycji wyniesie około 73 kilometry – przekazał Jakub Leduchowski, zastępca rzecznika prasowego stołecznego ratusza.

Wzrost o 68 procent

W ubiegłym roku sporo emocji wśród mieszkańców wywołało wytyczenie buspasów w ciągu Doliny Służewieckiej (w styczniu) oraz Puławskiej (w październiku). Uruchomienie pierwszego z nich było możliwe dzięki oddaniu do użytku tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy, co znacznie odciążyło permanentnie zatłoczoną Dolinę Służewiecką. Decyzja o dwukilometrowym buspasie zapadła w ratuszu błyskawicznie. Pierwsze autobusy przejechały po nim ledwie dwa tygodnie po otwarciu tunelu. Z danych zaprezentowanych przez ZTM w połowie stycznia wynikało, że liczba pasażerów w autobusach przejeżdżających przez Dolinę Służewiecką wzrosła o 68 procent. Średnio w dni robocze z przystanków Nowoursynowska i Dolina Służewiecka w obu kierunkach korzystało w październiku 2021 roku 15 648 pasażerów, natomiast w styczniu 2022 - 26 790.

W mediach społecznościowych nie zabrakło wtedy głosów krytyki ze strony niektórych kierowców, te równoważyły jednak komentarze zadowolonych ze zmian pasażerów komunikacji miejskiej.

Dolina Służewiecka po wytyczeniu buspasa
Dolina Służewiecka po wytyczeniu buspasa
Źródło: ZDM

Więcej pasażerów w autobusach kursujących Puławską

Kierowcy protestowali też przeciwko buspasowi na Puławskiej. W sprawę zaangażowała się dzielnicowa radna Olga Górna, która przygotowała petycję. Zaapelowała w niej o to, aby buspas działał jedynie w dni powszednie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu. Minęło kilka miesięcy, korki są mniejsze i - jak pokazały wyniki przeprowadzonych przez Zarząd Transportu Miejskiego badań - z autobusów kursujących Puławską zaczęło korzystać więcej osób.

Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM przekazał nam dane z badań potoków pasażerskich w autobusach linii 709, 727 i 739. Do pogłębionej analizy wybrano zespół przystanków Sójki w okolicy skrzyżowania Puławskiej z Płaskowickiej. Pomiary przeprowadzono m.in. we wrześniu i październiku 2022 roku (tuż po uruchomieniu buspasa) oraz w styczniu 2023 roku. - Zestawienie liczby pasażerów wszystkich autobusów wskazuje na wzrost ich liczby w październiku w porównaniu do września o około 18 procent. Łącznie w tym zespole przystankowym w październiku odnotowaliśmy blisko 21 tysięcy osób dziennie, przy przeciętnej liczbie 17,5 tysięcy we wrześniu. Również w weekendy przyrost liczby pasażerów jest znaczący, ponieważ sięgał 25 procent - wyliczył Kunert. Dla porównania: w całej sieci Warszawskiego Transportu Publicznego między wrześniem a październikiem liczba pasażerów wzrosła o 9,8 procent.

Kunert wskazał, że zanotowany jesienią trend wzrostowy umocnił się w styczniu. W całej sieci liczba pasażerów w październiku była o 6 procent wyższa niż w styczniu. Jest to - jak twierdzi Kunert - zjawisko cykliczne. - Zestawienie pasażerów wszystkich autobusów na analizowanych przystankach wskazuje na wzrost ich liczby w styczniu, w porównaniu do października o około 4 procent, a w odniesieniu do września o około 23 procent. Łącznie w tym zespole przystankowym w styczniu odnotowaliśmy ponad 21,5 tysięcy osób dziennie przy przeciętnej liczbie około 20,9 tysięcy w październiku - podsumował Kunert.

Czytaj także: