Kładka przez Wisłę powstaje pomiędzy ulicami Karową i Okrzei. Prace są już zaawansowane. Most ma być gotowy na przełomie 2023 i 2024 roku. Drogowcy poinformowali, że na przedłużeniu przeprawy pojawi się nowe przejście dla pieszych.
Będzie przejście dla pieszych
Po ogłoszeniu planu budowy kładki wiele osób pytało w mediach społecznościowych, dlaczego most, który naturalnie powinien, przechodząc nad Wisłostradą, połączyć Powiśle, a dalej Trakt Królewski (przez ulicę Karową) z prawym brzegiem Wisły, kończy się już na bulwarach i dlaczego jedna z odnóg mostu nie została przerzucona przez Wisłostradę.
Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich wskazywał wówczas, że takie rozwiązanie sprawiłoby, iż kładka straciłaby połączenie z największą atrakcją, czyli z bulwarami. Przedstawiciel drogowców zasugerował wówczas (w marcu 2021 roku), jak można w inny sposób połączyć kładkę z Powiślem. Stwierdził, że wystarczy wyznaczyć zebrę z przejazdem rowerowym przez Wisłostradę na wysokości Karowej. I ocenił: jest to w naszym zasięgu.
Teraz, ponad dwa lata po tej deklaracji, drogowcy ogłosili przetarg na przejście.
Pieniądze przyznała Rada Warszawy
"Nowe przejście ma znajdować się w osi mostu. Ma być wyposażone w sygnalizację świetlną i przejazdy rowerowe. Szacunkowy koszt zaprojektowania oraz przeprowadzenia prac w terenie to ok. 2 mln zł. Właśnie tyle przyznała nam Rada Warszawy. Bez dodatkowych środków realizacja zadania nie byłaby możliwa" - napisali w komunikacie prasowym urzędnicy.
"Planowana inwestycja jest strategicznie połączona z budową nowego mostu i stanowić będzie kontynuację trasy pieszo-rowerowej. Sam most przybliży Pragę do centrum, łącząc w poziomie chodnika rewitalizowane obszary prawobrzeżnej Warszawy z Bulwarami Wiślanym" - dodali.
Na oferty drogowcy czekają do 31 lipca.
"Po ich otrzymaniu będziemy mieć czas na analizę i ewentualne rozstrzygnięcie. Jeżeli w postępowaniu uda się wyłonić najlepszą ofertę, przystąpimy do podpisania umowy – od tego czasu wykonawca będzie miał 180 dni na realizację zdania. Po wykonaniu i zatwierdzeniu projektu będziemy mogli ogłosić przetarg na wykonanie prac w terenie" - zapowiedzieli.
Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Nowy most będzie miał pół kilometra długości i połączy Bulwary Wiślane na wysokości ulicy Karowej z ulicą Okrzei na Pradze Północ. Jego szerokość będzie zmienna - w najwęższym punkcie będzie miał 6,9 metra, nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 metra. Konstrukcja osiągnie 452 metry długości. Tym samym będzie o 127 metrów dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge. Piesi pokonają przeprawę spacerem w ciągu sześciu minut, rowerzyści przejadą ją w dwie minuty.
Na kładce zamontowane zostaną miejsca do odpoczynku dla pieszych. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.
Autorka/Autor: kz
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM