Drogowcy ogłosili przetarg na zaprojektowanie nowego przejścia dla pieszych przez Wisłostradę. Zostanie wytyczone na wysokości Karowej. Planowana zebra będzie kontynuacją trasy pieszo-rowerowej budowanego mostu na Pragę. Na konieczność wyznaczenia przejścia na przedłużeniu kładki wskazywali miejscy aktywiści. Zarząd Dróg Miejskich był na tak, ale podkreślał, że nie jest to proste.
Kładka przez Wisłę powstaje pomiędzy ulicami Karową i Okrzei. Prace są już zaawansowane. Most ma być gotowy na przełomie 2023 i 2024 roku. Drogowcy poinformowali, że na przedłużeniu przeprawy pojawi się nowe przejście dla pieszych.
Będzie przejście dla pieszych
Po ogłoszeniu planu budowy kładki wiele osób pytało w mediach społecznościowych, dlaczego most, który naturalnie powinien, przechodząc nad Wisłostradą, połączyć Powiśle, a dalej Trakt Królewski (przez ulicę Karową) z prawym brzegiem Wisły, kończy się już na bulwarach i dlaczego jedna z odnóg mostu nie została przerzucona przez Wisłostradę.
Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich wskazywał wówczas, że takie rozwiązanie sprawiłoby, iż kładka straciłaby połączenie z największą atrakcją, czyli z bulwarami. Przedstawiciel drogowców zasugerował wówczas (w marcu 2021 roku), jak można w inny sposób połączyć kładkę z Powiślem. Stwierdził, że wystarczy wyznaczyć zebrę z przejazdem rowerowym przez Wisłostradę na wysokości Karowej. I ocenił: jest to w naszym zasięgu.
Teraz, ponad dwa lata po tej deklaracji, drogowcy ogłosili przetarg na przejście.
Pieniądze przyznała Rada Warszawy
"Nowe przejście ma znajdować się w osi mostu. Ma być wyposażone w sygnalizację świetlną i przejazdy rowerowe. Szacunkowy koszt zaprojektowania oraz przeprowadzenia prac w terenie to ok. 2 mln zł. Właśnie tyle przyznała nam Rada Warszawy. Bez dodatkowych środków realizacja zadania nie byłaby możliwa" - napisali w komunikacie prasowym urzędnicy.
"Planowana inwestycja jest strategicznie połączona z budową nowego mostu i stanowić będzie kontynuację trasy pieszo-rowerowej. Sam most przybliży Pragę do centrum, łącząc w poziomie chodnika rewitalizowane obszary prawobrzeżnej Warszawy z Bulwarami Wiślanym" - dodali.
Na oferty drogowcy czekają do 31 lipca.
"Po ich otrzymaniu będziemy mieć czas na analizę i ewentualne rozstrzygnięcie. Jeżeli w postępowaniu uda się wyłonić najlepszą ofertę, przystąpimy do podpisania umowy – od tego czasu wykonawca będzie miał 180 dni na realizację zdania. Po wykonaniu i zatwierdzeniu projektu będziemy mogli ogłosić przetarg na wykonanie prac w terenie" - zapowiedzieli.
Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Nowy most będzie miał pół kilometra długości i połączy Bulwary Wiślane na wysokości ulicy Karowej z ulicą Okrzei na Pradze Północ. Jego szerokość będzie zmienna - w najwęższym punkcie będzie miał 6,9 metra, nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 metra. Konstrukcja osiągnie 452 metry długości. Tym samym będzie o 127 metrów dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge. Piesi pokonają przeprawę spacerem w ciągu sześciu minut, rowerzyści przejadą ją w dwie minuty.
Na kładce zamontowane zostaną miejsca do odpoczynku dla pieszych. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM