Stołeczny ratusz zadecydował o wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji miejskiej w dniu wyborów parlamentarnych, 15 października. Osobom starszym, które mają problem z poruszaniem, pomogą strażnicy miejscy - zawiozą do lokalu wyborczego, a później odwiozą do domu.
Głosujący w stolicy będą mogli 15 października skorzystać z bezpłatnego transportu publicznego.
Transport dla osób z niepełnosprawnościami
Jak wskazał w komunikacie ratusz, Miasto Stołeczne Warszawa zapewnia też transport osobom z niepełnosprawnościami, pomimo tego, że Kodeks wyborczy do tego nie zobowiązuje.
Zgłoszenia przyjmowane były do 12 października do godz. 16:00.
"Usługa ta skierowana jest tylko do osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności (lub równoważne) i jednocześnie poruszających się na wózkach. W ramach usługi realizowany jest tylko przewóz do lokalu wyborczego i z powrotem" - podał ratusz w komunikacie. Jak dodano, podczas zamawiania przewozu konieczne jest poinformowanie przewoźnika, że jest to przewóz na wybory. "Usługa realizowana jest przez firmę realizującą Usługi Transportowe Marek Włastowski" - uściślono.
Osoby, które nie wymagają transportu specjalistycznego, ale mają problemy z poruszaniem się, mogą skorzystać z pomocy straży miejskiej.
Jak informuje straż miejska, wystarczy zadzwonić w dniu głosowania na numer 22 598 69 30 i zgłosić zapotrzebowanie.
Numer zgłoszeniowy będzie czynny w dniu wyborów 15 października 2023 roku w godzinach od 7:00 do 19:00. "Nasz transport przeznaczony jest dla osób poruszających się o lasce, starszych oraz takich, dla których problem stanowi pokonanie większych odległości. Umundurowani funkcjonariusze przyjadą po Ciebie do domu, zabiorą do lokalu wyborczego i odwiozą z powrotem. Ze względu na brak specjalistycznych pojazdów, nie możemy zaoferować wsparcia osobom poruszającym się na wózku inwalidzkim lub niechodzącym" - podkreślają strażnicy miejscy w komunikacie.
Spis wyborców i numer komisji
Przed wybraniem się do lokalu wyborczego warto sprawdzić kilka informacji. To, czy jest się w spisie wyborców i który numer ma nasza komisja, można zobaczyć w Centralnym Rejestrze Wyborców. Usługa ta jest dostępna w aplikacji mObywatel. Informację tę można również uzyskać we wszystkich urzędach dzielnic.
Ratusz podał w komunikacie, że do 9 października w Warszawie do spisu dopisało się ponad 105 tysięcy osób, a w sam poniedziałek ponad 16,5 tysiąca za pośrednictwem ePUAP-u. "Ponad 38 tysięcy osób wystąpiło o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania. Liczba wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania w skali kraju na chwilę obecną to 327 720 – udział Warszawy w wydanych zaświadczeniach to 11,70 procenta" - dodano.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Jak sprawdzić, gdzie jest mój lokal wyborczy? Stołeczny ratusz uruchomił wyszukiwarkę
Pełnomocnik wyborczy odpowiada
15 października odbędą się trzy głosowania: w wyborach do Sejmu, wybory do Senatu i referendum. Są one osobne i niezależne od siebie. Ratusz poinformował, że wielu obywateli zgłasza się do urzędników miasta z pytaniami dotyczącymi przebiegu głosowania. Przygotowano więc odpowiedzi pełnomocnika wyborczego w Warszawie Łukasza Pardyki.
1. Czy wyborca może zrezygnować z pobrania karty do głosowania w wyborach do Sejmu, Senatu lub referendum?
"Tak, ale musi o tym poinformować, zanim karty zostaną mu wydane przez komisję. Powinien powiedzieć, że nie chce otrzymać którejś z kart. Członek obwodowej komisji na spisie wyborców, w kolumnie uwagi powinien napisać "bez Senatu" lub "bez Sejmu" lub "bez referendum" i opatrzyć to swoim podpisem. Wyborca w tej kolumnie nic nie wpisuje. Bardzo ważne jest, żeby o rezygnacji z głosowania poinformować komisję przed odbiorem kart. Później oddać jej już nie można. Karty te nie będą spięte ani w żaden sposób złączone.
"Pobranych kart nie wolno niszczyć ani wynosić poza lokal wyborczy, przepisy uznają to za przestępstwo" - odpowiedział Pardyka.
2. Kiedy głos jest ważny, a kiedy komisja uzna go za nieważny?
"Za ważny uznaje się głos, który ma postać znaku "x" postawionego przy nazwisku kandydata z tylko jednej listy kandydatów na posłów lub tylko jednego kandydata na senatora. Z przepisów Kodeksu wyborczego wynika, że co najmniej dwie linie muszą się przeciąć w obrębie kratki.
W przypadku karty w wyborach do Sejmu RP, jeśli wyborca umieścił więcej znaków X na tej samej liście pod uwagę bierze się nazwisko umieszczone najwyżej. Odręczne dopiski z boku kartki nie wpływają na ważność głosu.
W przypadku karty w wyborach do Senatu można wybrać tylko jedno nazwisko, przy którym stawia się znak "x", w innym przypadku głos jest nieważny" - poinformował pełnomocnik wyborczy.
3. Co trzeba zabrać ze sobą do lokalu wyborczego i jak odebrać kartę do głosowania?
"Przede wszystkim należy wziąć ze sobą dokument ze zdjęciem. Jest to konieczne w celu zweryfikowania tożsamości. Podstawowym dokumentem tego typu jest dowód osobisty. Mogą nimi być także np. takie dokumenty jak: paszport, legitymacja szkolna czy e-dowód. Osoby, które w momencie głosowania mają ukończone 18 lat, ale jeszcze nie otrzymały tego dokumentu, mogą zabrać ze sobą z kolei legitymację szkolną. Nowością w ostatnich latach jest to, że swoją tożsamość w lokalu potwierdzimy także na podstawie mTożsamości, czyli usługi dostępnej w aplikacji mObywatel" - podpowiedział Pardyka.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: WTP