Po styczniowej podwyżce bilet miesięczny ma kosztować 110 zł, ale posiadacze Karty Warszawiaka, mają zapłacić za niego 98 zł. Bilety 90-dniowe z Kartą Warszawiaka mają kosztować w przyszłym roku tyle co dziś, tj. 250 zł. Bez karty 30 zł więcej.
Dla kogo karta?
Wiadomo, że Karta Warszawiaka ma mieć formę naklejki - hologramu - umieszczanej na karcie miejskiej i ma obowiązywać w obu strefach biletowych, by mogli z niej korzystać także ci, którzy mieszkają w stolicy, ale do pracy dojeżdżają pod Warszawę.
Zgodnie z podjętą już wcześniej uchwałą rady miasta, karta ma być wydawana osobom, które mieszkają i płacą podatek dochodowy PIT w Warszawie. Miejsce zameldowania, czyli adres w dowodzie osobistym, nie będą brane pod uwagę. Ma to zachęcić do płacenia podatków w stolicy osoby, które tu mieszkają, ale z urzędem skarbowym rozliczają się gdzie indziej. Ich liczbę ratusz szacuje na kilkaset tysięcy.
Jak? Gdzie? Kiedy?
Opozycja pytała ratusz o konkrety: terminy i sposób wyrabiania kart. Warszawskie PiS alarmowało, że nie wiadomo, czy ułatwienie będzie dostępne przed styczniową podwyżką cen biletów.
Na czwartkowej sesji radni poznali procedurę zdobycia karty. Przedstawił je Grzegorz Dziemieszczyk, dyrektor ZTM ds. handlu:
TRZY KROKI DO KARTY WARSZAWIAKA:
Krok 1:
By zdobyć Kartę Warszawiaka, najpierw będziemy musieli wypełnić specjalny formularz.
– Zostały opracowane trzy wzory wniosków. Dla ułatwienia są one oznaczone kolorami i specjalnymi symbolami – powiedział Dziemieszczyk. Do wyboru będą: wniosek dla jednej osoby, dla rodziny oraz dla rodzin z trójką dzieci.
W dokumencie trzeba będzie podać dane osobowe (tylko swoje lub całej rodziny): pesel, adres zamieszkania, numer posiadanej już karty miejskiej oraz dane kontaktowe.
Krok 2:
Kolejny krok to złożenie wniosku. W tym przypadku ma być do wybory kilka możliwości. Dokument będziemy mogli złożyć w dowolnym punkcie obsługi pasażera ZTM lub w wydziale obsługi mieszkańców w dzielnicy. W sumie pasażerowie mają mieć do dyspozycji około 135 stanowisk. Urzędnicy nie wykluczają, że niektóre z nich będą czynne w weekendy.
Formularz będzie można również wysłać tradycyjną pocztą lub wypełnić za pośrednictwem specjalnej strony internetowej. Wspomniana platforma jest w końcowej fazie testów - podał dyrektor ZTM ds. handlu.
- Urzędnik będzie musiał potwierdzić na podstawie złożonego wniosku, czy osoby w nim wskazane zamieszkują teren Warszawy i płaca podatki w stolicy – wyjaśnił dyrektor.
Jak dodał Dziemieszczyk, rozporządzenie określające dokładne terminy rozpatrzenia wniosku jest w ostatniej fazie uzgadniania.
Krok 3:
Na końcu pozostanie nam odbiór hologramu lub nowej karty z naklejonym już symbolem. Miejscem obioru ma być dowolny punkt obsługi pasażera lub dzielnicowy wydział obsługi mieszkańców.
Jak powiedział dyrektor Dziemieszczyk, wydane uprawnienie do Karty Warszawiaka będzie obowiązywać do końca czerwca 2015 roku.
Radni krytykują
- Najistotniejsze jest to, czy karta ruszy od 1 stycznia - komentował Andrzej Golimont, radny SLD. Podkreślił, że nadal nie podano żadnych dat.
Jarosław Krajewski z PiS również krytykował, że mieszkańcy nie mają informacji gdzie i kiedy odbierzemy Kartę Warszawiaka.
Ratusz ma nadzieję, że zdąży
Ratusz informuje, że pierwsza partia zamówionych hologramów jest już w magazynie ZTM. Trwają również szkolenia pracowników, którzy będą pomagać warszawiakom w wyrobieniu karty. Przygotowywane są plakaty promocyjne, a także opracowywana lista najczęściej zadawanych pytań.
Jarosław Jóźwiak o Karcie Warszawiaka
Materiał Łukasza Wieczorka o zmianach cen biletów
Centrum Komunikacji Społecznej szykuje też kampanię informacyjną dotyczącą nowej taryfy ZTM, które wejdzie w życie 1 stycznia 2014 roku.
bf/mz