- To będzie duża operacja - informuje Adam Sobieraj, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich. - W celu ograniczenia ruchu w rejonie ronda zostanie umieszczonych 50 tablic informacyjnych. Pozwoli to skierować ruch na objazd już w znacznej odległości od zamkniętego skrzyżowania - dodaje Agnieszka Kłąb, rzecznik ratusza.
"Unikać mostu Gdańskiego"
Zacznie się w piątek ok. godz. 22 – zakończy we wtorek nad ranem. Drogowcy celowo wybrali długi sierpniowy weekend, bo liczą, że na ulicach będzie mniej kierowców. Ale zamknięcie dla ruchu ronda Zgrupowania "Radosław" to i tak spore utrudnienie. A urzędnicy radzą omijać okolice prac.
- Bezpośredni objazd będzie prowadził ulicami Stawki i Gen. Andersa. Przy przejeździe przez Wisłę w kierunku zachodnim należy unikać mostu Gdańskiego – radzi Agnieszka Kłąb, rzecznik ratusza. Kierowcy jadący al. Jana Pawła II w kierunku Żoliborza będą mogli też skręcić w lewo w Stawki, póżniej w Okopową i Powązkowską.
Urzędnicy sugerują z kolei kierowcom jadącym ze wschodu objazd al. Armii Krajowej. Stamtąd skręt w kierunku centrum na Wisłostradę, ulicę Słowackiego czy Powązkowską.
Dojazd do Arkadii
Jeżeli zabrniemy na ulicę Słomińskiego z mostu Gdańskiego, to możemy z niej zjechać ul. Międzyparkową, a następnie Bonifraterską. Ulicą Słomińskiego najlepiej będzie dojechać także do otwartej w weekend Arkadii. Do centrum handlowego dotrzemy również jadąc al. Jana Pawła II z północy. Tuż przed zamkniętym rondem trzeba będzie skręcić w prawo i na mini-rondzie podjechać w kierunku Arkadii. Centrum będzie jednak nieczynne w poniedziałek - dzień świąteczny. - 15 sierpnia Arkadia będzie nieczynna z wyjątkiem kina oraz wybranych restauracji - przypomina Natalia Modzelewska z biura prasowego CH.
Na czas prac trasy zmienią autobusy - dokładnie siedem linii. Większość będzie korzystała z dróg dojazdowych i wyjazdowych do Arkadii.
Ruch tramwajowy ma się odbywać normalnie, z ewentualnymi przerwami. - Może być wstrzymywany w momencie przejazdu wywrotki wysypującej gorący asfalt do maszyny go układającej oraz w momencie układania warstw bitumicznych przylegających bezpośrednio do torowiska - mówi Adam Sobieraj.
Będzie "pół-turbina"
Frezowanie nawierzchni ronda to jedno, ale Zakład Remontów i Konserwacji Dróg zmieni również organizację ruchu. Nowa zacznie obowiązywać po remoncie. - To ma być raczej rondo pół-turbinowe. Zmieniony będzie układ w środku ronda. Ale nie będzie tak, jak w turbinie: jeden pas, jeden kierunek - zaznacza Sobieraj.
Na nowym "Radosławie" kierowcy będą mieli dodatkowe możliwości. Pojechać prosto będzie można np. z prawego pasa ul. Słomińskiego i Okopowej, a skręcić w prawo m.in. z środkowego pasa jadąc al. Jana Pawła II, zarówno od strony Żoliborza, jak i Śródmieścia. – W niektórych miejscach będzie też wysepka oddzielająca, żeby kierowcy jadący prawym pasem nie mogli jechać prosto, tylko musieli skręcić - tłumaczy rzecznik ZDM. Wysepki mają stanąć na drodze tych, którzy wjadą na rondo prawym pasem al. Jana Pawła II.
Urzędnicy liczą, że nowa organizacja ruchu poprawi, w pierwszym etapie, przepustowość na rondzie. - Należy oczekiwać, że w dłuższym horyzoncie czasowym poprawione bezpieczeństwo i warunki ruchu na rondzie wygenerują dodatkowe obciążenie na jego wlotach - mówi Janusz Galas, miejski inżynier ruchu.
ran